Vår vandring

När vi började planera hur sommaren och dess lediga dagar skulle spenderas var vi rörande överens om att vi ville vara mycket på hemmaplan. Men några resor runt i Sverige för att hälsa på vår släkt och en hel del besök från familjemedlemmar hade vi som stora punkter på listan. De mindre målen är nästan alltid de samma och innefattar en hel del bad, glassätande och grillkvällar. När  vår semester nu nästan nått sitt slut kunde vi bocka av allt (OBS, det här är bara en mental lista med önskemål och alltså inga krav) utom en liten vandring med tillhörande övernattning.

Eftersom juni var ofantligt regnig och större delen av juli har varit så stekhet har vi hela tiden har fått skjuta upp denna utflykt. Men efter flera dagars vakande av väderappen såg vi att Torsdag- Fredag verkade vara två kanondagar med växlande molnighet och blåst. Så igår packade vi ihop våra ryggsäckar och begav oss!

Jag har gjort en liten vandringsguide som ni kan ta del av här. Vi hade ställt in oss på att gå till vaberget som ligger på andra sidan sjön från där vi bor. Vi brukar gå dit och hem på samma dag men det kändes verkligen lagom att dela upp det på två dagar efter några månaders uppehåll.

Vi gick som vanligt på den nedlagda järnvägen och en mil och två timmar senare var vi framme vid vårt mål vid bergets botten.

Där fanns en lägerplats med vindskydd och eldstad men vi vandrade vidare för att hitta en sovplats vid sjön.

Det blev dags för matpaus med den härligaste utsikten. Som sagt lite blåsigt, men det var vi så tacksamma för eftersom packningen gjorde att man blev så otroligt varm och svettig.

Väl framme med den plats vi valde att hålla till på började vedsamlingen för att ha en brinnande brasa är ett måste när man är ute såhär! Viktor har lärt mig att Hubba bubbas gamla slogan passar perfekt in när man ska rena vatten från en sjö. Big bubbles betyder nämligen no troubles och vattnet är alltså då tillräckligt rent för att drickas. Tips från coachen!

Eld var det ja! Vi hade tagit med oss ingredienser för att göra s'mores för första gången och precis som bilden visar så behöver man kex (kornmo), smält choklad och grillade marshmallows.. Verkligen lägerkänsla på att grilla marshmallows!

Vi sov inte i något stort tält utan hade tagit med oss två enmanstält från Viktors jobb. De kallas för puppor och är egentligen bara som en riktigt stor sovsäck fast med möjligheter att spänna upp ett nät/skydd över huvudet ifall man inte vill sova under bar himmel. När vi låg i våra små puppor hade vi utsikten ovan. Så fridfullt!

När solen gått ner gick vi ner för att diska lite bestick i sjön. Vattnet var verkligen varmt men det var alldeles för dålig botten för att bada så våra badkläder fick ligga orörda i packningen. Man är inte uppe allt för sent när man måste anpassa sig efter naturens tider. Så vid elva var det godnatt!

Att ligga och gosa i samma lilla puppa i ljuset av en soluppgång gjorde att jag fort glömde bort hur jobbigt avbruten sömnen varit under natten. Det var jättemysigt att sova ute men jag har lite problem med smärta i mina höfter och på det hårda underlaget var det svårt att hitta en bra position som man kunde ligga i tillräckligt länge. Vi åt lite frukost och packade i ordning våra grejer sedan begav vi oss hemåt igen.

Vi kände oss ändå rätt pigga så vi valde att ta en lite längre väg hem vilket gjorde att hela vandringen slutade på 2,5 mil. Jag är så glad att vi hann med det här lilla äventyret för nu när jag testat det en gång vet jag att vi kommer fortsätta med det även när hösten kommer.
1 lovisa:

skriven

vilken grej att sova sådär under bar himmel. vetetusan om jag hade klarat det utan att bli genomskraj av minsta lilla djurljud :)