Skörda kryddor; en liten guide

Det finns något underbart i idén om en egen kryddträdgård där man kan gå ut och bara nypa några blad till matlagningen. Men om sanningen ska fram så är jag alldeles för dålig på att göra just så och oftast växer mina kryddor sig riktigt stora. Detta ser ju härligt ut men plantorna mår faktiskt mycket bättre av att bli gallrade lite då och då eftersom detta främjar ännu mer tillväxt. Även om man inte använder allt just under sommarmånaderna då de finns ute i trädgården så är det en fröjd att under hösten och vintern kunna plocka fram dem ur frysen, därför kommer här en liten guide hur man på bästa sätt skördar sina kryddor för att kunna ha fina och välmående plantor länge till.
 
Det sägs att man inte ska låta sina kryddor gå i blom då detta påverkar smaken.  På basilikan nyper jag alltid av den blommande lilla toppen men på just oregano försöker jag vara snabb och skörda så fort blommorna ovan börjar skymtas.
 
Oregano växer till sig riktigt fort och här är jag aldrig rädd att ta i ordentligt. Man känner fort vilka kvistar som är stadiga och kan klippas bort och dessa klipper jag av en liten,liten bit ovanför jordytan. Sedan binder jag ihop kvistarna och hänger upp dem på tork. Det tar inte lång stund innan knippet är knastrande härligt och kan smulas ner i en egengjord kryddburk. Oregano går visserligen att äta färsk (till skillnad från till exempel salvia som då endast smakar hö) men jag tycker att den gör sig allra bäst i torkad form. 
 
Även timjan skördar jag och hänger upp på samma sätt som med oreganon.
 
Basilikan låter jag växa på en stund men så fort jag ska skörda av den så klipper jag som på bilden precis ovanför ett bladpar. Man ska aldrig skörda en hel kvist eller plocka lite blad här och där eftersom dessa aldrig kommer tillbaka. Men om man klipper av en bit så som på bilden så förgrenar sig plantan på det stället och ut kommer istället två grenar med ännu mer blad. Detta innebär ju att man aldrig plockar de blad som är allra längst ner på plantan och som ni kan se på den högra bilden gulnar de ibland och blir lite skruttiga. Därför plockar jag, i takt med att basilikan växer på höjden och bredden, av de nedersta bladen ändå.  Den blir bara glad av att hållas frisk och fräsch.
 
Just den här kryddan tycker jag inte lämpar sig för torkning och precis som med myntan så tar jag av varje blad för sig och sedan fryser jag in dem i en stor burk. Bladen blir så hårda i frysen och det är enkelt att sedan slänga ner dem i en färdig köttfärssås, för tänk på att man ska tillsätta basilikan i slutet av matlagningen för att uppnå bästa smak!
 
Sen har vi kommit till den här vildingen, myntan, som gärna sprider sig som ogräs om den får chansen. Jag har ju mina i krukor och behöver inte oroa mig för det, men jag kan ändå se att de växer otroligt fort. Just med mynta kan man välja att göra på två olika sätt när man skördar den. Antingen kan man klippa av en hel kvist eller så kan man göra som med basilikan och klippa den ovanför ett bladpar så att den förgrenar sig och växer sig större. Som med alla andra kryddor bör man ta lite kvistar här och var för att den ska må så bra som möjligt och som jag tidigare nämnde så förvarar jag bladen i frysen där de får vänta på att bli mojitos eller något annat spännande.
 
Persilja och gräslök är två kryddor som jag inte fryser in i sin ursprungliga form utan de klipps båda ner till små bitar. Persiljan skördas genom att man tar en kvist här och där som klipps precis ovanför jordytan. Med gräslök kan man gärna ta en liten tuva i ett klipp men dessa bör man lämna några centimeter ovanför jorden. Klipp ner kryddorna och frys in. Plastfolie går jättebra till dessa kryddor eftersom de inte är så ömtåliga.
 
Att bara låta plantorna stå och vänta på den dagen du ska använda mycket i matlagningen är alltså väldigt onödigt, skörda och förvara dem inne istället så kan du njuta av dem länge efter att kylan kommit.
1 Anonym:

skriven

Så duktig du e :) jag har inte alls fingrar för det där!

Svar: Tack snälla!
Sandra Lundin

2 Småstadsfrun:

skriven

Vilka bra tips, tack!

3 Mikaela:

skriven

Men vad kul att läsa om DIN odling, du har mycket bättre koll än jag ju! :P Jag har låtit mina kryddor blomma hej vilt för att det är fint, men visst påverkades smaken... Gick och knipsade av min oreganos knoppar på en gång! Har inte hunnit kolla igenom jättemycket på din odlingskategori än, men har du växthus? Eller började du i jättegod tid med tomater? Mina är inte ens lite röda än...

4 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Du är så himla duktig!!

5 Frida :

skriven

Hej! Tack så hemskt mycket för det här. Jag har börjat odla massa saker nu och ramlade över detta inlägget. Trodde det var helt annorlunda som man skulle gå till väga!

Svar: Vad roligt att du kunde ha nytta av den :)
Sandra Lundin

Kommentera här: