Ta sticklingar inne - en guide

Jag är 25 år gammal, flyttade hemifrån för åtta år sedan och har sedan dess bott i tio olika hem om man inte räknar med internatskolan jag gick på under gymnasietiden. Hur mycket pengar jag har lagt på olika krukväxter under dessa år vill jag knappt tänka på. Speciellt inte eftersom jag i början envisades med att bara köpa orkidéer, en blomma jag helt enkelt inte kunde hålla vid liv och därför fick köpa nya exemplar av titt som tätt. Min mormor tar alltid med sig nya växter till mig varje gång hon kommer på besök, dessa växter är alla sticklingar tagna från hennes egna blommor där hemma, men trots detta har jag inte förrän nu förstått hur enkelt det är att fylla hemmet med grönt utan att betala en enda krona.
 
Jag skrev lite om det i guiden om att skörda kryddor att jag faktiskt inte riktigt gillar det där jobbet, när man måste skörda sina plantor och se hur de drastiskt blir mindre och glesare. Men faktum är att de verkligen mår bättre av att få lite ny energi och plats kan kunna producera nya blad och grenar på olika håll. Så låtom oss ta sticklingar ihop och få ett gäng krukväxter som frodas i vår inomhusmiljö! Här kommer guiden till hur man gör det.
 
Stora växter är enligt mig riktigt snyggt. De är också förbaskat dyra i affärer och kan kosta flera tusen kronor (vilket är helt sjukt egentligen) därför har jag låtit de flesta växa sig stora under min beundran. Gullranka är verkligen en stor favorit hos mig eftersom den är riktigt lättskött och passar både bra att ha ståendes och hängandes men den växer också riktigt fort och när den ena plantan började dra sig ner mot golvet kände jag ändå att det var dags att skicka iväg den till frisören.
 
Den här typen av växt är riktigt enkel att ta sticklingar från och man behöver inte bara hålla sig till topparna utan man kan gott använda en hel ranka som man klipper i flera smådelar. Det viktigaste är att man klipper strax under en liten knöl (den som senare kommer bilda rötter) och att man försöker behålla 3-4 blad.
 
Sätt direkt i jord eller låt dem få bilda rötter i vatten. Jag tycker att det är snyggt med lite gröna blad i flaskor och är inte säker på att dessa någonsin kommer att bli planterade i jorden men det kan vara ett smart sätt att börja på ifall man är osäker på om sticklingarna kommer rota sig. Det tar ungefär två - tre veckor för dem att få rötter i vatten.
 
Vissa växter är ännu lite mer frikostliga med sina sticklingar och skjuter själva upp skott ur jorden brevid moderplantan. Första gången som min monsteväxt på bilden gjorde detta trodde jag helt enkelt att det var någon form av ogräs (skadad efter mycket ogräsrensning i trädgården) och tog helt enkelt bort den. Nu pillar jag försiktigt upp dem och planterar ihop i en liten kruka och låter dem få flytta till större så fort de växt till sig.
 
Växter som svärmorstunga tar man sticklingar på genom att ta blad som man direkt sticker ner i jorden i den nya krukan. Upplever dock att denna växt tar lång tid på sig att växa sig fin så man bör ta blad från en riktigt stark moderplanta.
 
En del växter har ju inte bara en enda stam som de växer ifrån utan flera små blad och blommor i samma. Klöverblomman är ett rätt bra exempel på detta och den typen av växt mår allra bäst genom att man delar den när den blivit lite för stor för krukan. Den har dessutom riktigt tjocka rötter som förökar sig i jorden i faslig fart. Klövern har därför dykt upp på flera ställen i min trädgård där jag inte alls hade tänkt att plantera den.
 
Många suckulenter stannar, enligt min erfarenhet, helt i växten och vissa blir större för var dag. De som jag har hemma just nu ser vid första anblicken ut som en enda stor planta men egentligen är det flera små skott som sitter ihop med moderplantan. Att ta bort en eller två av dessa gör inte så stor skillnad på storleken på den första men genererar ju i ytterligare två nya krukor. Så smart ändå!
 
Det bästa av allt är egentligen inte att man på detta sätt får en himla massa gratis växter, utan det bästa är att många människor faktiskt inte vill ha trehundra krukor med samma blomma i. Därför är det smart att fråga vänner och familjemedlemmar om de har skott som de inte behöver och jag kan nästan garantera att de gärna ger dig några helt gratis. Jag skrev att jag sökte skott av aloe vera i en facebookgrupp för min kommun och kom samma dag hem med fem fina skott. Därefter såg att jag ett av mina äldsta internetvänner la upp en bild med elefantöra på sin blogg och strax därefter bad hon om min adress för att kunna skicka mig något skott. Våga fråga och byt med de du känner för att variera ditt eget utbud i hemmet.
 
Slutligen vill jag bara säga att jag inte på något sätt anser mig vara expert i ämnet utan detta är enbart kunskaper jag samlat på mig genom att testa mig fram och alltså något som funkat för mig och mina växter.
1 Mikaela:

skriven

Fin guide! :) Jag skrev också ett inlägg om sticklingar för ett tag sedan, med lite fokus på vad det är som sker rent biologiskt, kan vara intressant också! :)
http://bympv.blogg.se/2014/september/pelargonsticklingar-och-hur-det-funkar-biologiskt-2.html

Jag byter förresten gärna växter nästa gång jag får sticklingar :)

2 ella:

skriven

Den där kaktusaktiga "monsterväxten", en sån har jag med! Har du aldrig hört när den skjuter iväg sina frön? När min har blommat klart så kan man höra hur fröna flyger åt alla håll i lägenheten (tog ett tag innan jag ens fattade vad som hände), och vips har jag småplantor överallt, inte bara i moderplantans kruka, utan i alla krukor runtomkring med...:)

Svar: Haha alltså nej :P Tyckte det var så roligt när jag läste din kommentar men nu ska jag verkligen spetsa öronen så jag hör det. Tack!
Sandra Lundin

3 Maria:

skriven

Åh perfekta guiden för mig! Håller på och försöker göra mitt hem grönare också men är inte så bra på att ha gröna fingrar. Ska prova det här!

Jag har lite utmaning att hitta växter som inte är giftiga för våra katter. Murgröna går tyvärr inte att ha, synd för det är ju så snyggt. Men jag kanske kan hitta någon annan växt med liknande blad!

4 La Linda:

skriven

Åh vilket bra inlägg! Jag har sett sticklingar lite överallt men inte haft någon aning om hur det funkar. Tack för tipsen!

5 Beatrice:

skriven

Älskar den här guiden! Har själv funderat på hur man tar sticklingar, men är mest nyfiken på hur man gör med Monstera och Elefantöra? Det är nämligen två växter som jag supergärna vill ha. Annars är ju den enklaste växten jag vet att ta sticklingar på Ampellilja, den skjuter skott av sig självt, så när den blommat klart och de växt till sig lite klipper man bara av den lilla nya ampelliljan och sätter i vatten tills den fått rötter - vips! massor av nya ampelliljor och så vet man inte var de ska ta vägen eller vart man ska ha dem. Sen gillar jag Porlinsblomma också, som fungerar som den du hade där överst. Mycket vackra dessutom!

6 Anna:

skriven

Åh, vad sugen man blir på att byta sticklingar med andra :)
Vill även säga att monsterväxten (en törelväxt, även kallad sprätt iväg, släkt med julstjärna) är rätt giftig, det är då bladsaften och fröna som är giftiga, men även torkade blad är tydligen ingen höjdare. Min lilla tös fick vi åka till akuten med där hon fick antihistaminer, kortison och alvedon, såg ut som en liten spökzombie:( Det var faktiskt riktigt otäckt. Dock är växten otroligt snygg, särskilt när den är liten :)

Svar: Tack snälla för att du talade om för mig vad den heter och att den är så pass giftig. Hade ingen aning om det men är glad att mina katter inte bryr sig det minsta om den. Stackars din dotter, måste ha varit otäckt för er. Tänkte faktiskt att vi kunde byta lite sticklingar med varandra i ett inlägg lite längre fram :)
Sandra Lundin

7 Nottin:

skriven

Vilket roligt inlägg! Det är kul med Sticklingar! Och kul att äntligen här bland kommentarerna hitta vad monsterväxten heter! Sprättiväg hade jag hört förut men så mycket mer vet jag inte om den. Vad otäckt att den är så giftig!

8 Agnes:

skriven

Fin och enkel guide! Ska genast börja ansa mina stackars vildvuxna och hämningslösa plantor!

9 Hedda Rönnlund:

skriven

Bra guide!:)

10 Emma Grann Fotografi:

skriven

Bra inlägg! Och fina bilder med :)

11 Sara:

skriven

Bra inlägg, är själv helt hopplös med blommor :P

12 Josephine:

skriven

Åh vad fint allt var! :)

13 Sarah:

skriven

alltså så himla bra inlägg! har precis börjat med ambitionen att göra nya lägenheten grön = dyrt. snor åt mig ett par tips redan idag!

Svar: Ja, vad roligt att den kanske kan komma till nytta då :) Mm, det är sjukt hur mycket pengar det faktiskt kostar. Men fint blir det ju!
Sandra Lundin

14 Robex Lundgren:

skriven

coolt

15 Oliviaaaanilssons blogg med 4 A:

skriven

Vad fin blogg du har!
Kika gärna in på min blogg om du har lust :D

16 Katta:

skriven

Hej! Vilken fin blogg du har :). Kolla gärna in på min blogg också :D. Kram!

17 Liborius:

skriven

bra tips:)

18 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Superbra inlägg :)

19 Klara:

skriven

Fina bilder och super fin bloggdesign ! Grymt jobbat :)

20 Sofia:

skriven

Så smart :-)

21 Mirjam Wallmark:

skriven

Så fint!

22 Hanna:

skriven

Jag älskar denna guiden. Kör massvis med sticklingar på vanliga ampelliljor (världens lättaste) men vill gärna föröka fler blommor här hemma. Finns det något snyggare än växter till inredningen? Svar Nej.

23 Amanda-fotoblogg:

skriven

Åh va fint det blev!!

24 Madeliene :

skriven

- fina bilder!

25 leonor broberg:

skriven

fina bilder

26 Jasmine:

skriven

Snygga bilder!
Tack för bra tips. Dessa ska jag ta tillvara på. :)
Kram

27 Liza:

skriven

Smart! Detta ska jag testa mig på! :)

28 Tokyoyo:

skriven

Åh, sprättväxten (din "monster"-växt) fick vi på dagis där man slutade (eller fyllde år kan det ha varit). Hade min hur länge som helst, och de där sprättande fröna var riktigt kul när man var liten. Önskar jag hade en nu!

29 Louise:

skriven

Detta är precis vad jag behövde! Funderar dock på murgröna (som är på sista bilden väl= - visst gör man likadant med den som med gullranka? Försöker läsa mig till på internet men är visst lite trögfattad.

30 Anonym:

skriven

Hej!
Vilka fina växter du fått till

Du har inte möjligtvis några frön från skvätt-i-väg växten(Kameuforbia)?

Mvh Rosie

31 Anonym:

skriven

[email protected]
Glömde lämna min mail för ev kontakt
mvh Rosie

32 Anonym:

skriven

Vilken bra guide! :) Vart har du köpt den fina gråa vasen på bordet på den sista bilden? :) Och vad är det för fin växt som är i den? :)

Kommentera här: