Recept: Rabarberdricka

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
dsc_0923_5381b979e087c31831aa6578
Tillåt mig att tjata lite: men vet ni om att den absolut härligaste tiden ligger framför oss nu? Ja, det är klart ni vet för ni gillar säkert sommarblommor, värme och ledighet lika mycket som mig. Men att allt som naturen har att erbjuda snart står och prunkar utanför dörren är ju nästan övermäktigt och därför tåls det att upprepa ibland.
 
Untitled-1
I höstas köpte jag en rabarberplanta på handelsträdgården där jag bor och nu i början av våren tittade små bulliga och fina knölar upp ur jorden. Tyvärr kom de upp och var skadade ch trots ingrepp mot sniglar och allt vad det kan tänkas vara har plantan inte repat sig. Sånt man får räkna med i odlingsvärlden men ändå tråkigt eftersom rabarberdricka, kräm och paj stod högt upp på min önskelista. Som tur var har jag en arbetskollega med odlingslott där rabarbern växt sig gigantisk så jag kunde pipa iväg och plocka mig en korg ändå.
 
20150513_4052
 Rabarberdricka
 1 kg rabarber
2 liter vatten
2 dl socker
1 citron 
En bit ingefära
 
Skölj rabarbern och dela den i små bitar. Koka sönder den i vattnet och tillsätt ingefäran. Sila drickan genom en sil och låt det rinna av ordentligt. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Tillsätt sedan citronsaften och låt svalna. Häll på rengjord flaska och kyl den ordentligt innan servering.
 
dsc_0960_5381ba392a6b226dc4339c16
 Nu inväntar jag bara solen så att jag kan sitta på altanen och sippra på den här goda och svalkande drickan samtidigt som fräknarna breder ut sig i mitt ansikte.
1 Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf :

skriven

Ja den gör ju det! Är så peppad på alla bär och så glad för att det verkar bli mycket blåbär i år äntligen. :)

2 Linda:

skriven

å med ingefära, det måste jag testa!

3 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Hej!

Nu har jag kollat ikapp lite inlägg :D Vad mysigt med strandhäng. Bra fototips och sötaste bilderna på småpluttarna! Det är supersvårt att fotografera barn tycker jag. Dina bilder är otroligt levande och glada, inte sådär uppställda.

Blir väldigt sugen på att besöka Köpenhamn igen :) Spännande att se fler bilder från er semester.

Rabarber är ju tokgott, drycken ser så himla läskande ut! Jag gjorde en Rabarbersmoothie förra året som blev supergod. Att slänga i lite rabarber i smoothien är alltså ett hett tips!

Ha en bra dag!

/Evelina - Evelinas Ekologiska

4 Johanna:

skriven

Åh, så himla gott! Ska göra detta när våra rabarber börjar titta fram, bor i nästan norraste Norrland så det tar lite längre tid här.

5 Catrine:

skriven

vad svalkande och gott med rabarberdricka! mina rabarber har dock rådjuren käkat upp:/ men får sätta dit lite nya:)
sv. kistan är rätt ny, den är från 1969

6 Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

skriven

hej!jag har något jag kallar för "veckans blogg-intervju" på min blogg. Kolla in här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/04/veckans-blogg-intervju_26.html#.VT-gV63tmko



Jag tycker att du har en intressant och fin blogg som borde få mer uppmärksamhet så jag skulle vilja intervjua dig.

Tycker du det låter intressant så maila mig på [email protected]



Ser fram emot ditt svar

Kram Joanna

7 Rebecka:

skriven

Rabarber! Jag älskar rabarber. Det är så många barndomsminnen som vaknar till liv. I en tugga rabarber paj kan jag minnas hur jag gick med pappa ut i landet och plockade rabarber som vi sedan gjorde saft och paj av.

8 Sofie:

skriven

Åh det här måste jag testa, rabarber är ju det bästa som finns just nu men ofta innehåller recepten så mycket socker att det bara smakar sött. Det här kändes lagom:) Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

9 Sofie:

skriven

Åh det här måste jag testa, rabarber är ju det bästa som finns just nu men ofta innehåller recepten så mycket socker att det bara smakar sött. Det här kändes lagom:) Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

10 Fredrikapåvinden:

skriven

Åh men jisses vad gott! När jag var yngre gjorde mamma alltid rabarbersaft på somrarna. Det var en procedur som tog flera dagar minns jag och saften fick stå och dra i jordkällaren. Sen var det fest resten av sommaren på egengjord rabarbersaft. Tycker verkligen att det är den absolut godaste saften. Ska testa att göra denna rabarberdrickan nu!

11 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Om jag lyckas komma över lite rabarber i år måste jag helt klart testa! Har sånna härliga barndomsminnen från då min farmor gjorde helt underbar rabarbersaft, älskar det! Ingefära i låter spännande :)

12 Maja:

skriven

Rabarbersaft är helt klart den godaste saften!

13 starsinlife.blogg.se:

skriven

Mm den måste testas:))

14 VisaLiza:

skriven

Det är verkligen så att den bästa tiden ligger framför oss. Ljuvligt att det åter är trädgårdssäsong. Jag har det mvända problemet när det gäller rabarber. Den växer något helt galet mycket så jag får snart börja ge bort tror jag. Kramar Liza

15 Rebecca Larsson:

skriven

Åh måste göra detta snarast!

16 Hanna:

skriven

ååh låter gottttt. Ska prova!

17 Anna [foto]:

skriven

Åh vad gott!!

Kommentera här: