Recept: Enkel vegetarisk paj

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
 
20150505_3482
Jag tror inte att det märks speciellt mycket här på bloggen men jag har blivit så otroligt dålig på att laga mat under de senaste månaderna. Mycket datorjobb har gjort att jag allt som oftast bara slänger ihop en tallrik med flingor och mjölk för att mätta magen för stunden och så kan man ju inte ha det i all evighet. Förra veckan insåg jag att kylen gapat tom alldeles för länge men att jag inte kunde komma ihåg vad vi brukade fylla den med förut. Jag gillar ju att laga och äta god mat så jag känner att det är dags att ta tag i det hela nu.
 
Untitled-1
Jag kan sällan motstå nedsatta matvaror och när smördegen bara kostade en femma la jag ner en rulle i korgen. Hade ingen aning om vad jag skulle göra med den och till slut slog det mig att paj är både enkelt och ruskigt gott och det visade sig bli en fullträff med allt som vi redan hade i kylen. Därför kommer receptet här!
 
20150505_3452
y
Enkel vegetarisk paj
 
1 förpackning smördeg eller egen pajdeg
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1/2 burk coctailtomater
1/2 stam broccoli
1/2 paket fetaost
1 ägg
1 dl grädde
 honung, svartpeppar, basilika
 
Kavla ut smördegen och vik upp kanterna så att de bildar en liten barriär. Receptet är gjort efter den degen jag redan hade hemma men gör du egen kan du enkelt dubbla ingredienserna. Stek gul lök och vitlök så att de blir mjuka och fördela sedan över pajdegen. Tillsätt skivade tomater och broccoli som är skuren i mindre bitar. Smula över fetaosten, ringla på lite honung och strö basilikablad över. Vispa ihop ett ägg med grädden, svartpeppar och eventuellt andra kryddor. Häll över de övriga ingredienserna och grädda i ugnen tills det fått färg (ungefär 20 minuter på 200 grader).
1 Charlotte - Storiesbyme.se:

skriven

Måste prova! Ser supersmarrigt ut :) Ha en fin dag!

2 Alexandra:

skriven

Toppentips ju! Ibland hamnar man allt i sådana svackor. Men då blir man alltid så kreativ i köket efteråt tycker jag :)) Kram

3 ISA:

skriven

Attans vad gott! Du är ju så duktig på allt du tar dig an!? galet ;) Kan vi inte få rapport om kulturjobbet förresten? Kram!

4 Amanda Niclasson:

skriven

Ser riktigt gott ut, det måste jag pröva!

5 elise:

skriven

gahhh. smördeg alltså <3 <3

6 Anna [foto]:

skriven

Åh, gott! Jag har lite brist på inspiration vad gäller mat just nu, så detta var bra :)

7 Vicky:

skriven

fattar inte varför jag inte gör paj oftare. så sjukt gott och enkelt ju? det får bli mer av det snart. (och du är 4-ever *matgud* i mitt huvud ändå så don't worry)

8 KAJSA:

skriven

Nej men sluta vad gott det där såg ut, ÅÅÅH!

9 Simone i Berlin :

skriven

Har bakat säkert 20 sådana här pajer på mitt jobb de senaste månaderna. Är så trött på paj, men annars gott :)

10 Bambi:

skriven

Det är ju typiskt att man alltid hittar inlägg som gör en hungrig när man absolut inte borde bli det :P HAHA! Nä men det där såg så otroligt gott ut måste jag säga. :)

Och vilka snygga bilder du tar alltså!

11 Sofi:

skriven

Men, så smart med smördegen. Tror att det här får bli middag här hemma snart! :)

12 Helen:

skriven

mums! ser gott ut, du tar så fina bilder:)

13 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Wow, vad gott. Måste verkligen ta och testa detta, både tomat och broccoli som jag älskar!! :)

Kommentera här: