På utflykt till Läckö Slott

läcköslott
I söndags mötte jag upp Jess i Skövde och hoppade sedan in i hennes bil som skulle ta oss ut på en liten utflykt hit, till Läckö Slott.
 
sun
crowd
Visste knappt att det här stället fanns men det var ju så sjukt vackert! Otroligt liten och intim borggård (så heter det väl?) där det var iskallt trots att solen sken.
 
innomhusläcköslott
Vi betalade 80 kronor för en guidad tur runt slottet eftersom man inte fick gå därinne själv pga slottet hade över 200 rum + en massa ditmålade dörrar (för att få det att verka ännu större) så det var lätt att gå vilse och sådär. Men 80 kronor är ju helt klart prisvärt för insidan vill man ju se!
 
interiorläcköcastle
Man fick faktiskt inte fotografera hela vyer där inne utan bara enstaka detaljer. Men ja, det här var alltså vanlig dekor i ett slott (som användes som sommarhus) på 1600-talet.
 
innepåläcköslott
Visste ni att slotten oftast stod tomma på möbler när man inte bodde där? Det var ju såklart superdyrt att behöva möblera 200 rum i flera olika slott så istället kånkade man med alla möblerna när man reste hem för säsongen. Så knäppt! Det fanns inga möbler i slottet nu pga kyla och fukt men till sommaren skulle de ta hem dem igen så om ni åker dit då ser det säkert helt annorlunda ut. Det var hur som helst vackert även utan möbler så det gjorde inte så mycket.
 
warriors
 warrior
 På vägen till kyrkan stötte vi på de här fantasyälskarna som var där för att fota ett låtsasslag. Vill ha prick hela outfiten på sista bilden minus skölden för den känns lite otymplig. Eller ja, minus svärdet också kanske för jag känner att pilbåge är ett lite coolare vapen ;)
 
lärljungarnaikyrkan
 I kyrkan fick man däremot fota fritt och bredvid alla fönster hängde lärljungarna med varsin symbol för sin död.
 
läckökyrka
Vår guide berättade att det hålls ungefär 2-3 bröllop i veckan här under somrarna. Fint ju!
 
kyrkaläckö
 De obligatoriska keruberna var såklart på plats och spelade ovanpå orgeln.
 
vackervy
När visningen var slut körde vi en liten fotorunda runtomkring slottet. Det ligger så fint vid Vänern.
 
läcköcastle
läcköslottlidköping
 Sånt himla sagoslott ju!
 
riddarkvarnen
Sen blev vi hungriga och bestämde oss för att leta upp ett matställe. Vi stannade till vid Riddarkvarnen på vägen hem för om man är två personer med varsin kamera kan man inte köra förbi ett sånt guldställe.
 
vackerkvarn
Superfin utflykt! Rekommenderar alla att ragga upp en nyfunnen vän och ge er ut på äventyr, känns som att det är ett vinnande koncept!
 
P.S Imorgon åker jag till Borås och sover där över natten. Bor någon av er där och vill ses en stund på kvällen? Eventuellt fika eller något annat trevligt? Hör av er på [email protected] så att jag slipper sitta och uggla på hotellrummet!
1 Klara Amanda:

skriven

Tycker verkligen att det är himla roligt med guidade turer. Är såld på det här med museum och sådär! Vad fint det såg ut. Alltså <3

2 Victoria:

skriven

Det är så vackert där. var på semester dit när jag var ca 11år gammal.

3 maja:

skriven

Ah! Jag minns det där slottet från när vi läste konst och arkitektur för några terminer sedan. Fint! Och vad fint det var inuti och vilket fint foto- och utflyktsväder ni hade! :D

4 Johan:

skriven

Fina bilder. Jag är historieintresserad, så jag hade gillat den platsen.

5 ISA:

skriven

när jag såg rubriken (älskar slott!!!) och la ihop slott + Sandra inlägg så visste jag att detta skulle bli fin läsning. haha! <3

6 Madeleine Stenberg:

skriven

Åh, jag älskar verkligen slott! De är så otroligt vackra och intressanta. Känner att jag borde besöka Läckö slott nu!

7 Hey Emelie:

skriven

Vilken härlig utflykt! Ser himla fint ut :)

8 Nora Bååth:

skriven

Gud vad vackert det var där! :D

9 Rania:

skriven

Åh hälsa Borås! Bott där sen ja va nio och har min mamma och många vänner där :)

Svar: Tack fina du! Tror det blir superkul även fast det är en så kort visit. Haha ja ett dygnet kan nog både jag och läsare klara sig va? ;)

10 Koehler - Skönhetsblogg:

skriven

åh så härligt!

-tack för din kommentar, ska absolut testa det! Kram!

11 Pauline:

skriven

oj vilket sagoslott :)

12 LisaMarie:

skriven

Men åh det där slottet ser så himla fint ut! Såg det i ditt insta-flöde också fick sago-vibbar direkt. Knäppt det där med möblerna, men å andra sidan kanske miljövänligare ;)

13 Sanna Rosell:

skriven

Läckö Slott är på min "hemester"-lista i sommar när jag kommer hem till Sverige! Det ser så fint ut och många liknande ställen är underskattade att turista kring, bra att du därför lyfter såna sevärdheter!

Ett till tips är Örebro med sitt vackra slott mitt i centrum. Svartån slingrar sig genom gamla Wadköping och vidare ut i naturreservatet Oset. Så är du förstås välkommen hem till mig om du har vägarna förbi Öret ;-)

14 Victoria:

skriven

Tack så mycket :) Det är förstå gången som jag lyckas bra med en bild med eld :)

15 MALIN:

skriven

Vilka bilder! Du är så himla duktig!

16 Maria Ekblad:

skriven

Åh vad fint med lite stående bilder i bloggen :D

17 Vicky:

skriven

ja alltså jag hatar när det händer att man råkar ha ett slott, och så känns det för litet så man måste måla dit dörrar <3

18 Isabel - outofoffice.devote.se:

skriven

Åh älskar Borås! Pluggade där förut, du måste gå och ta en fika på Viskan :))) kram!

Svar: Hann ingenting förutom konferensen tyvärr, men ska definitivt göra det nästa gång :)
Sandra Lundin

19 Tokyoyo:

skriven

Åh så fint! Har inte heller varit där men mina kollegor (två olika tidigare arbetsgivare faktiskt) var där i höstas och konserverade och restaurerade slottskyrkan.. kanske i slottet också, minns inte. Hade varit fint att komma dit och titta!

20 Jessica:

skriven

Läckö slott är ju så vackert, har själv aldrig varit där. Men har hört om många som varit där och sagt hur fint det är! Låter som ett bra utflyktsmål!

21 Jess:

skriven

Känner att det är dags att besöka frisören när jag ser sista bilden, haha :)

22 Fani:

skriven

Kul med utflykt och vilka fina bilder verkligen! Såg ut att vara väldigt vackert där :)

23 Ronette:

skriven

Men ÅH vad fint! Älskar slott! En kanske borde besöka.. *börjar googla*

24 Alicia:

skriven

Alltså woooow slott <3 och dina bilder!!!!!! Dööööööör. Så himla kul att få träffa Jess också! Pepp på allt med andra ord

Kommentera här: