Hur man får ett fotojobb?

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
barn&familj20
Ni är några stycken som bett mig skriva ett inlägg angående frågan ovan och det kan jag såklart försöka göra. Först vill jag bara snabbt berätta att jag förra sommaren började fota barnporträtt men att jag för ungefär en månad sedan bestämde mig för att lägga av eftersom det inte var min grej plus att det kändes lite som en konflikt i min nya tjänst. Alla punkterna nedan är min egna erfarenheter och har du läst marknadsföring eller är något slags businessproffs kanske du har andra goda tips att dela med dig av, använd i så fall gärna kommentarsfältet för att underlätta för andra blivande fotografer!
 
Ta hjälp av andra
Först och främst vill jag såklart tipsa om ett avsnitt av Källan som jag spelade in ihop med Erica. Hon är en helt fenomenal fotograf som är klok som en bok (låter alltid så nonchalant när man ska rimma på det sättet, men jag menar det verkligen) och genom samtalet med henne fick jag många, många grymma insikter. Det var även då jag insåg hur viktigt det är att dela med sig av sina tankar och erfarenheter till andra i samma bransch eller sits för att se lite klarare på saker och ting. Tro inte att alla andra är dina konkurenter och känn inte att andra är bättre än dig och att det är skämmigt att be om hjälp. Varenda en har varit på precis det stället du är nu och de har med största sannolikhet lärt sig hur mycket som helst på vägen, antingen genom personliga erfarenheter eller genom att själva ta hjälp av andra. Om du kan bolla lite idéer och tankar med de här personerna kan du förhoppningsvis skutta fram några steg utan att behöva göra tråkiga misstag eller befinna dig i jobbiga situationer.
 
Andra avsnitt där vi snackar fotografi är såklart de med Frida Vega och Elin Kero.
 
DSC_1129
Hitta din passion
Om du vill börja tjäna pengar på att fotografera tycker jag det är viktigt att förstå vad det är du vill göra. Om du bara vill fota bebisar kanske du får räkna med att det är lite snålt med jobb i början eftersom det är en rätt smal genre. Men blir du igenkänd som fotografen som tar de finaste bilderna på nyfödda barn finns det stor chans att kunder kommer resa/be dig resa till dem för att få dig att ta just deras bilder. Mitt största fel var att jag tackade ja till alldeles för många fotograferingar som jag inte kände att jag behärskade och som jag sen inte kunde vara nöjd över. Det är en supertuff branch och antingen får man ha himla kul när man gör det eller ha stor tro på sig själv för att lyckas och det gör du bäst i din egen favoritgenre.
 
DSC_3027
Skapa en bas/portfolio
Att få jobb utan att ha en portfolio att visa upp är svårt. De flesta vill se vad du gjort innan för att kunna veta vad de kan förvänta sig att få för sina pengar. Antingen väljer du att göra en del jobb gratis i början för att snabbt få ihop en bra portfolio eller så tar du betalt men bygger upp den lite mer långsamt. Mitt allra bästa tips är dock att styra upp fotograferingar med personer du känner eller som ställer upp i utbyte mot ett par bilder. Då kan du snabbt bygga upp en bas samtidigt som du själv lär dig att styra dina fotograferingar. Det här är vad jag varit så dålig på, har liksom bara sagt "javisst" när kunden frågat om man kan fota mot ladugårdsväggen fast att jag vetat att det skulle varit snyggare att ta bilden med ängen i ryggen. Bossa och lek på samma gång och ta bara bilder som representerar de jobb du vill ha som betalda uppdrag.
 
barn&familj21
Ta ordentligt betalt
När vi ändå snuddade vid ämnet så är det här det allra, allra svåraste. Jag får ibland känslan av att många skarvar lite när de säger hur mycket de tar betalt och att de faktiskt ger mycker rabatter och liknande till sina kunder. Jag hade ett litet fotopaket som kostade 995 kronor där endast två bilder ingick och där man fick köpa till hur många bilder man ville för 90 kronor styck. Jag hade såklart gärna tagit mer betalt än så men det var svårt och för mig passade det bra (hade dock rätt mycket rabatter emellanåt jag med pga sämst självförtroende) att sälja bilderna styckvis vilket minimerade pressen på mig själv. Om det skulle visa sig att allt gick åt skogen kunde jag nämligen vara rätt säker på att jag i alla fall hade minst två bilder som var bra. Om man istället har ett fotopaket där 20 bilder ingår känns det som lite mer press att faktiskt leverera. Men det här är såklart upp till var och en om mitt bästa tips här är återigen att ta hjälp av andra. Kolla runt på olika fotografers hemsidor kan vara bra men för att verkligen få kläm på hur det ligger till kan det vara bra att ha ett lite mer privat samtal med någon i samma sits. Det finns nämligen många knep att ta till (som att skriva "ni är många som bokat fotografering inför mors dags, endast två platser kvar..." fast att man kanske har fler än så) som gör att man verkar vara helt fullbokad. Så skrapa lite på ytan och försök lära känna någon du kan utbyta erfarenheter med.
 
barn&familj2
Synas och nätverka
Jobb får man såklart om man är duktig på det man gör men det allra viktigaste är att synas. Kanske inte till varje pris men att börja med en facebooksida/hemsida tycker jag är bra. Hemsida känns proffsigt och där kan du ha med all information om dig och hur fotograferingen funkar samt ett kontaktformulär. Facebook använder du (med tillstånd från kunden) till att sprida ditt material. Tagga kunder i bilderna och lägg upp på sidan så kommer allt fler personer få nys om dig. Gör du ett bra jobb för en kund kommer de tipsa om dig till sina vänner och på sätt får du fler jobb och av just den anledningen är facebook bättre för marknadsföring än en blogg.
 
Följ andra fotografer på facebook och se vad de har för typer av kampanjer. Peppa dina följare genom att skriva till exempel "Nu närmar vi oss xxx antal följare, när vi nått den siffran kör vi en tävling här!" då delas förhoppningsvis den statusen och följarna brukar rassla in. När du har tävlingen kanske du lottar ut ett presentkort på ditt minsta fotopaket och ber följarna motivera ett svar på en fråga om varför de ska vinna samt gärna dela statusen (många gör det även om det är frivilligt) för att kunna tävla. Detta sprider sig snabbt och på så sätt kan du öppna ögonen hos fler.
 
utflykt9
MEN att ha tävlingar och rabatterbjudanden kan också föra med sig många oseriösa människor som enbart vill anlita dig för att du är billig/gratis och kanske inte för dina bilder. I ett sånt läge uppstår lätt konflikter där du kanske inte kan leverera vad de önskar osv. Det finns många anledningar till att inte vara för billig och det här är en av de största anledningarna.
 
Jag har gjort gratis portfoliofotograferingar som har lett till betalande kunder eftersom de så gärna vill komma tillbaka. Jag har också blivit kontaktad av företag som sett mig på facebook (för att jag bor i ett litet samhälle men återigen - nischa dig så kommer folk lägga märke till dig) men jag har även fått jobb från fotokollegor som haft för fullt upp/inte velat ha ett jobb och som istället rekommenderat mig. Det går alltså inte att säga att en enda grej har gjort att jag har fått betalda jobb. Men jag håller fast vid att det är att synas och att nätverka + att göra det man gillar som är den absolut bästa grunden.
 
Även om det kanske känns dumt och skämmigt så vinner man dessutom mycket på att våga be facebookvänner och kanske bloggkompisar att tipsa om ens nystartade verksamhet. ALLA behöver en push i början och du skulle säkert gladeligen dela något som kan hjälpa dina vänner att komma framåt. 
 
barn&familj13
Var ett proffs
Att vara proffesionell i hur man bemöter kunder, samt leverar bilder och allt runt omkring är verkligen a och o för att dina kunder ska vilja komma tillbaka. Vill du inte starta ett företag kan du fakturera via frilansfinans men jag tycker faktiskt inte att man ska betalt via sitt eget bankkonto/swish. Om man har arbetet som en hobbyverksamhet får man det enligt skatteverket och jag har gjort det på förfrågan av en kund och det känns helt enkelt inte riktigt okej i magen. Dels för att du måste komma ihåg att skatta för det i efterhand men också för att man vill att det ska gå proffsigt till. För att bli ännu proffsigare kanske du ska investera lite i din karriär. Gå en kurs eller köp ännu bättre utrustning, vad det nu kan vara. Allt kommer med tiden så med tålamod och passion kommer du antagligen nå dit utan kurser och dyr utrustning, men ibland behöver man bara tänka lite utanför sig själv.
 
Har jag missat något? Lämna som sagt gärna era egna tips, invändningar eller fler frågor i kommentarsfältet så kanske vi kan hjälpa någon att starta sitt första företag/förverkliga sin dröm.
1 MALIN:

skriven

Vilka bilder! Att fotografera barn är något av det bästa jag vet :)

2 Amanda Jonsson:

skriven

Jättebra inlägg. Du är ju proffsig om NÅGON. <3 PS älskar bilderna, du är verkligen bra på att fotografera Sandra!!!!

3 Maria Ekblad:

skriven

Superbra tips! Det är ju som du säger, skapa en bra portfolio, hårt jobb och marknadsför dig på rätt sätt. Sedan är det ju en tuff övermättad bransch, men om man verkligen ligger i och jobbar för det så går det. :)

Jag rekommenderar ju också att ta kontakt med en fotograf du gillar och fråga om du kan få vara assistent och andrefotograf för att lära dig så mycket som möjligt om hur den personen jobbar så du blir riktigt redo till att börja ta egna fotojobb. :)

Svar: Kanonbra tillägg, Maria! Det var dig jag tänkte på när jag jag skrev "var ett proffs". Du är grym!
Sandra Lundin

4 Fru Boholm:

skriven

Bra tips :)

5 Emma Nilsson:

skriven

Jättebra inlägg och peppande för en sån som jag, som älskar att fota! Hur levererar du bilderna? Digitalt eller framkallade? :)

Svar: Roligt att du tyckte det :) Levererade alla digitalt via en dropbox-mapp pga distrubition är min absolut sämsta sida!
Sandra Lundin

6 Maria Ekblad:

skriven

Men åh Sandra <3 Blir så glad av dina peppiga kommentarer!!!

7 Frida:

skriven

åh vilket bra och matnyttigt(konstigt ord men det kändes rätt) inlägg! Så många bra punkter och info som jag absolut tänker spara ifall att jag någonsin får för mig att börja fota för andra :) plus så fina bilder? Du lyckas verkligen få tag i något i ögonen på dem, bilderna blir så vackra och ärliga.

8 starsinlife.blogg.se:

skriven

Såå fina bilder! Jag har precis fått kamera och gått en kurs men lär mej lire i taget:)

9 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Super bra tips!

10 Jessan:

skriven

Så bra inlägg Sandra, tack! Ett tillägg är väl att om man bara tar några uppdrag per år så klarar man sig utan att starta företag, man får väl tjäna en viss summa innan man måste börja skatta? Kan vara bra att veta om man bara vill fota lite vid sidan om ;)

11 Sofia:

skriven

Så himla bra inlägg! & jättefina bilder!!

12 Matilda:

skriven

Men oh! Du är så himlans duktig! Jag äääälskar den sista bilden!

13 Johanna Andersson:

skriven

Åh, du är fantastiskt duktig Sandra. Kom ihåg det. Det är så mycket närvaro i alla foton i detta inlägg!

Pussilago

14 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Superbra tips och ett sjukt bra inlägg. Gillar när folk delar med sig och berättar sina tips och idéer. Sjukt fina bilder också som alltid! :)

15 elise:

skriven

tack för ett sjukt efterlängtat inlägg! <3

16 Madeleine -PHOTOGRAPHY FEMINISM VEGANISM:

skriven

Jättebra inlägg och tips, verkligen! Och jag kan verkligen intyga att alla dessa tips funkar utmärkt, för det är precis så jag också tänker och gör! Det där med att träffa en fotografvän över en kopp kaffe i somras var superviktigt för mig. Det var han som bokstavligen tvingade mig att maila Gaffa och Rockfoto och utan det tvånget hade jag inte fotat såhär mycket åt Gaffa och därmed utvecklat mig tillräckligt för att tydligen vara god nog åt Rockfoto. Precis börjat testfota för dem nu i 3 mån. Bara som ett exempel, att träffa någon i samma bransch, gå igenom ens portfolio ihop och få konstruktiv kritik (både positiv och negativ) osv. Sedan det med betalning var jag förvirrad över i början, tills jag hittade SFF's prislista de rekommenderar och klurade ihop mina egna priser utifrån den tillsammans med en fotografvän. Så också ett tips, att kika lite på den prislistan! Skatteverket har förresten ibland gratiskurser om att starta eget. Inte gått på någon dock, men ett tips sådär.

17 Madeleine -PHOTOGRAPHY FEMINISM VEGANISM:

skriven

Glömde ett viktigt tips. Kontakta själv personer du vill fotografera (pga kanske inspirerar dig?), oavsett om du redan har en idé eller inte. Då blir det ju dock gratis, men om en kontaktar någon som också har en blogg och/eller är annars en offentlig person så får det ju sjukt bra skrivning. Släng bort jantelagen, borsta av armbågarna och maila på! Jag har endast fått ett nej pga artisten hade mycket just nu eller inte fått svar alls, men då är det bara att strunta i det. Men t.ex. mina plåtningar med Elsa Billgren och Saga Becker fick jag genom att jag mailade själv.

Kommentera här: