Göra lite, lite skillnad

rödakorsetstuga
För ungefär ett och ett halvt år sedan öppnades ett asylboende här i Karlsborg och sedan dess har medborgare från flera olika länder och regioner hamnat här i hopp och väntan på att få asyl. När de väl fått det flyttar de flesta vidare eftersom vi lider av stor bostadsbrist här i kommunen och det finns helt enkelt inga lägenheter att få. Jag vet att det finns många kluvna åsikter när det gäller tiggeriet på gatorna och hur man ska ställa sig till det och hur man bäst hjälper till. Men de människorna jag pratar om nu är inte de vi ser på gatorna, de är inga tiggare - de är bara drabbade av en enorm orättvisa som har tvingat dem att lämna allt bakom sig för att börja om någon annan stans.
 
fika
När jag såg att både kyrkan och Röda Korset ordnade olika aktiviteter för de som anlänt bestämde jag mig för att engagera mig. För om jag själv skulle behöva fly till ett annat land hade jag känt mig så otroligt tacksam om det fanns någon där som ville hjälpa till. Som ville göra min omtsällning lite, lite lättare. Varannan torsdag cyklar jag därför till den röda lilla stugan för att vara med på något som heter Swedish Fika. Det är öppet för alla och där samlas vi för att fika och försöka prata svenska.
 
linslus
Eller ja, jag leker faktiskt mest med barnen och försöker uppmuntra dem till att ta för sig och våga säga de vanligaste svenska orden.
 
Min och Viktors förhoppning är att så småningom lära känna någon eller några så pass väl att man kan bjuda hem dem på middag. Få de här personerna att känna sig ännu mer välkomna i vårt samhälle och få en större inblick i varandras kultur. För jag har förstått att detta är en önskan hos många som jag pratat med. Att ha något att göra, att få engagera sig och använda sin hjärna och sina kunskaper även i sitt nya land.
 
allvarlig
 tittaut
Kanske finns det ett asylboende även på din ort? Kanske finns det flyktingrupper som ordnar aktiviteter och som du vill engagera dig i? Just kyrkorna och Röda Korset tycker jag är väldigt bra på att använda sina resurser till den här typen av saker. Istället för att skänka dina kläder till en second hand-affär kanske det finns en familj där som gärna tar emot det? Det finns många sätta att engagera sig på och även om detta är en så minimal uppoffring från min sida kanske det ändå gör lite, lite skillnad för någon annan.
 
Det är alltid svårt att skriva om såna här saker utan att verka präktig eller att skuldbelägga någon annan, vilket såklart inte är min mening. Men förhoppningsvis kan det funka som en liten inspiration för någon där ute! Vill också tillägga att jag har frågat om lov att fotografera även om några bilder ser ut att vara tagna i smyg.
1 Klara Amanda:

skriven

Åh, heja heja, vad bra!! Det är oförståeligt vad vissa människor tvingas överleva.

2 Linnéa :

skriven

Vilket bra tips, fler (jag också!) borde verkligen engagera sig.

3 Vicky:

skriven

blir helt svag i hjärtat när jag ser sånt här. så jäkla viktigt och fint att du gör skillnad!!! <3 min pappa brukar köpa korv och varm choklad till en mamma och hennes dotter som brukar tigga vid vår tunnelbanestation och jag blir en geléklump av ödmjukhet bara av att tänka på det. <3

4 Sarah :

skriven

Åh jag blir också helt svag i hjärtat! <3 så fint att du engagerat dig och att du hittat ett sätt som passar dig. Det här är faktiskt precis det jag själv velat göra men tycker det är så svårt att hitta i Stockholm, konstigt jag vet. Finns dock något som heter svenska med baby (tips till andra småbarnsföräldrar i sthlm) som väckt mitt intresse och som jag och min dotter ska engagera oss i.

5 lisilo.blogg.se:

skriven

Hurra vad du är bra på så många sätt och vis! Heja dig!

6 ISA:

skriven

inte ett dugg präktigt att skriva detta, sånt här SKA man skriva om för att uppmärksamma att det finns sätt att hjälpa till på och för att inspirera andra att göra detsamma. Way to go girl <3

7 matilda:

skriven

Har precis googlat runt på det här, och är superpepp på att hjälpa när jag kommer hem till Sverige igen! )

8 Nastasja:

skriven

Du är en helt fantastisk medmänniska Sandra! Du inspirerar en verkligen till att göra något bra av sina privilegier och sådant vi tar för givet. Heja dig!!

9 Lisa:

skriven

Fint inlägg men vill tillägga att även de som sitter på våra gator flytt, inga krig men likväl avsaknad av mänskliga rättigheter och strukturell diskriminering. Viktigt att inte förminska dessa människors utsatthet i ursprungsländerna.

Svar: Javisst, det håller jag helt och hållet med om men jag tycker att detta diskuteras fram och tillbaka i medierna hela tiden så förhoppningsvis har det inte undgått någon. Min mening var alltså inte att förminska utan att belysa en annan typ av utsatthet som får mycket skit bland många av de människor jag stöter på i mitt samhälle. En person berättade till exempel att "så tappade han sitt kontoutdrag och han hade 80 000 på kontot och ändå kommer de hit och lever på oss". Som om det ens är mycket pengar om man ska fly med hela sin familj och börja om någon annanstans? Som om de vill komma hit? Som om de bara lever på oss. Jag tycker såklart också att det finns sinnessjuka orättvisor i de länder där samma situation uppstår utan krig men det här inlägget var skrivet ur det perspektiv jag oftast stöter på bland invånarna här. Hoppas du förstår vad jag menar!
Sandra Lundin

10 jennifer:

skriven

Åh, blir helt varm i hela hjärtat, så fint. <3 Puss!

11 Jasmine:

skriven

Åh vad bra gjort av dig!

12 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Så fint och viktigt initiativ av dig & så fina bilder på sockersöta ungar. Förstår att du vill spendera din tid med dem :)

13 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Ett väldigt fint och bra initiativ! Det finns mycket att lära och ta vara på - åt båda hållen :)

Alltså alltid när du skriver inlägg som dessa, eller vad jag ska säga, lite "djupare" än pyssel och utflykter osv, så längtar jag massor till att typ sitta i farmors eka, käka dubbelmacka och snacka om allt mellan himmel och jord. Menar inte att vi ska ha värsta debattprogrammet i sommar haha, men jag ser helt enkelt fram emot att prata med dig om allt möjligt skit, kanske kan vi lösa världsproblemen. Vem vet?

Svar: Jag längtar också efter precis det <33 Du målar upp den bästa resan jag kan tänka mig. Men allltså, var ska jag bo?
Sandra Lundin

14 Charlotta Sofia springer o trimmar:

skriven

Du inspirerar massor! Vi lever verkligen i en tid då det finns så mycket hat och utsatthet och människor som gör skillnad är verkligen världens finaste <3

15 Anna:

skriven

Åh blir helt varm i hjärtat när jag läser ditt inlägg! Vi behöver fler som du!!

16 Sara Dewez:

skriven

åh vad bra du är!

17 Matilda - Skönhetsblogg:

skriven

Hörde att du skulle komma och hälsa på mig och niklas på jobbet (kabyssen) nästa vecka? :)

18 Frida:

skriven

Åh åh så fint och hjärtevärmande inlägg <33 det är ju så viktigt att visa medmänsklighet och glädje till alla här på jorden, även fast det är så lätt att glömma bort. Tack och pepp till dig för att du delar med dig av sådana enkla men viktiga tankar och insikter. Mer medmänsklighet till världen!

19 Kreater Malin:

skriven

Nu har novellen kommit! Tack så mycket. Se ifall jag vågar läsa den då :)

Kram

20 Boel:

skriven

Åh vad underbart bra! Så himla intitativ!
Ska kika runt lite jag med för att se om det finns något liknande i närheten av mig :)

21 VERONICA - fashion blog:

skriven

Grymma du, inspirera gör du verkligen! SÅ bra!!!

22 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

<3 !!! Vet inte vad jag skriva. Hjärta och utropstecken liksom..! Så väldigt bra och viktigt inlägg!
/Evelina

23 elise:

skriven

du är grym! och något sådant här är knappast en "minimal uppoffring", utan helt klart värt att berätta om. du låter inte det minsta präktig, ever!

24 Jessan:

skriven

Vilka fina människor ni är, du och Viktor! Tusen järn i elden men ändå ta er till till sånt här, tumme upp!

25 Frihetsvindar:

skriven

Bilderna på barnen går rakt in i hjärtat <3 Fint.

26 Anonym:

skriven

Underbart inlägg! Blev verkligen berörd och blev peppad att kolla hur det ser ut i min egen kommun. En nära till mig har sökt jobb där i Karlsborg, den personen kommer du gilla om jobbet tillfaller denne ;)

Svar: Men åh, vad fint :) VAA blev supernyfiken nu ju. Berätta mer när och om du kan :)
Sandra Lundin

27 Anonym:

skriven

Underbart inlägg! Blev verkligen berörd och blev peppad att kolla hur det ser ut i min egen kommun. En nära till mig har sökt jobb där i Karlsborg, den personen kommer du gilla om jobbet tillfaller denne ;)

28 Emelie:

skriven

Jag blir så glad av att du gör detta med den inställningen! Och inspirerar många andra att göra samma sak i sin kommun. Jätteviktigt. Tack för en bra blogg. <3

Svar: Men åh, tack! Blir så glad för detta :)
Sandra Lundin

29 Victoria:

skriven

Så fint gjort av dig.

Kommentera här: