DIY: Gör ditt eget backgammon

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
 
20150527_6269
Jag älskar att spela spel! I alla fall sällskapsspel och brädspel för sport och tävlingar där man ska vara duktig och vinna på fysisk förmåga är jag superdålig på. Jag har alltid varit en relativt dålig förlorare men på senare tid har det växt bort och jag har istället blivit en dålig vinnare (alltså en sån som will rub it in your face om jag vinner) vilket inte är så charmigt. Men spel av det här slaget är alltid roligt och när vi var i Köpenhamn lärde vi oss spela backgammon. Sen dess har jag velat ha ett eget och när jag varken hittade något i bokhandeln eller på loppis bestämde jag mig för att göra ett eget.
 
20150527_6116
Jag använde en plywoodskiva jag redan hade hemma och därför anpassade jag alla mått efter den. Börja med att mäta ute en mittlinje och markera den. Mät sedan hur många cm du har på varje sida om den och dela med 6 (det ska vara så många "staplar" på varje sida). Jag gjorde ett streck efter varje 5,5 cm och mätte även 20 cm högt. Sen formade jag en spetsig pil med hjälp av maskeringstejp och målade.
 
20150528_6296
Jag valde att göra spelet i vitt och guld och den vita färgen är vanlig glossig akrylfärg och den guldiga heter guldbrons.
 
20150527_6141
Man behöver även 30 marker och fyra tärningar för att göra ett backgammon. Jag målade små träknappar av det här slaget i vitt och guld (15 av varje) och sen var det klart!
 
20150527_6211
Att det är så stort och inte ihopfällbart gör det lite svårt att ta med på resan men det är desto roligare att plocka fram det i sängen, på golvet, ute på altanen eller var man nu vill spela. Obs, man slår alltid med två tärningar men vi hade visst bara en hemma när jag skulle fota ;)
 
20150527_6268
Tadaaa! Superenkelt sätt att fixa sitt eget brädspel. Tog ungefär en timme om man räknar bort torktiden för all färg.
1 Linnéa :

skriven

Vad finurligt, och jättesnyggt med guld/vitt! Gillar verkligen dina DIY-inlägg, blir superinspirerad.

2 Matilda:

skriven

Färgkombon med träet, guld och vitt!! <3

3 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men wow så fint det blev! Har aldrig lärt mig backgammmon, tycker det verkar så himla komplicerat (?)

Svar: Haha vi lärde oss det av en gubbe som förklarade på danska (ett språk vi inte är så duktiga på) och dubbelkollade bara reglerna på internet sen för att se så allt stämde. Med andra ord är det inte så svårt när man väl sätter sig in idet ;)
Sandra Lundin

4 Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf:

skriven

Men åh vad fint det blev! Håller med Stina, är det inte svårt att spela det?

Svar: Haha vi lärde oss det av en gubbe som förklarade på danska (ett språk vi inte är så duktiga på) och dubbelkollade bara reglerna på internet sen för att se så allt stämde. Med andra ord är det inte så svårt när man väl sätter sig in idet ;)
Sandra Lundin

5 Emma Nilsson:

skriven

Wow, vad snyggt! Detta ska jag absolut göra!!

6 onormaltnormal.blogg.se:

skriven

Vilken härlig inställning, hittade inte i affären så jag gjorde själv. Vad fint det blev! Det syns verkligen att det Är ditt backgammon!

7 Mikaela:

skriven

Wow så fint! Min pappa (och alla hans grekiska kompisar) spelar jämt det där spelet och jag har aldrig fattat hur man gör! Hans spel är dock inte i lika närheten av så fint som ditt, guld+vitt+trä måste vara finaste färgkombinationen just nu!

8 Emelie:

skriven

Vad fint och kul att göra ett eget brädspel!

9 C'est la vie:

skriven

Jag typ knarkar Backgammon. Det bästa jag vet :-)

10 Vajb:

skriven

Snyggt! Eftersom jag själv har haft planer på att göra ett eget backgammon så är det roligt att se hur andra löst det :)

11 Emilia:

skriven

Vilket härligt projekt! Backgammon är verkligen ett kärt barndomsminne för mig då den mesta av kvalitetstiden jag hade med min far gick ut på att spela. Älskar fortfarande att plocka fram brädet och sitta vid köksbordet och spela.

12 Filip Bengtsson:

skriven

Vilket trevlig blogg.

13 Ove Orm Aronsson:

skriven

Snyggt bräde ! Är lysten på att göra mig ett eget ! Hade ett eget köpebräde, men det försvann i en flytt, är väl här någonstans.
Jag är Backgammon fanatiker, beroende och spelar mycket. Lärde mig för 30 år sedan och bunden att spela ofta. Spelar på nätet på en sida "skill.com" med folk över hela världen.
Ha det gott/ OveOrm

Kommentera här: