Recept: Världens godaste citronkaka

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Ja, alltså jag och citron. Det är en never ending kärlekshistoria tror jag minsann. Skulle kunna smaksätta nästan allt med denna fantastiska lilla gula frukt. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag dessutom är ordentligt svag för kakor och fika också. När jag ska drömma mig bort om en perfekt och mysig dag är momentet fika ofta en av beståndsdelarna.
 
Just den här kakan har två hemligheter som gör att jag vågar utnämna den till världens godaste citronkaka. Det första är på sättet man arbetar in citronskalet i sockret och den andra är den hemliga marinad av socker, vatten och citronsaft som genomsyrar (hoho, bokstavligen alltså) hela kakan. Det här receptet räcker till två formar och jag brukar få dela kakorna i bitar som jag genast fryser in annars är risken att jag har satt i mig allt på bara några dagar. Den går liksom inte att sluta äta av...
  
Världens godaste citronkaka
6,5 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
1 krm salt
5,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
6 rumstempererade ägg
1,5 dl vispgrädde
skal från 2 citroner
15 msk smält och avsvalnat smör (vet ej hur jag ska omvandla det här måttet men jag tror att det är ungefär 100 g)
0,75 dl vatten
1 dl socker saften från 2 citroner
 
Börja med att ta fram äggen så att de håller rumstemperatur och passa samtidigt på att smälta smöret så att det hinner svalna. Sätt ugnen på 175 grader.
 
Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en skål och ställ den åt sidan. Häll i sockret i en annan bunke och tillsätt sedan citronskalet. Detta arbetar du ihop med dina händer så att sockret får en härlig doft av citron. Tillsätt äggen och vispa allt pösigt. Häll sedan i vaniljsockret och därefter grädden. Byt till en spatel och vänd ner mjölet i några omgångar och gör sedan samma sak med smöret. Smörj två brödformar och häll i smeten och grädda i ugnen i upp till en timme (beroende på ugn) men försök passa lite på den så att den inte behöver stå för länge. Man kan behöva lägga på en bit folie över kakorna efter ungefär en halvtimme för att de inte ska få för mycket färg. Låt dem svalna en stund i formarna och vält sedan ut dem på ett galler.
 
Koka upp vatten, socker och citronsaft till såsen och stick sedan små hål i kakan. Sedan penslar du över såsen på kakan så att den letar sig in i de små hålen. Detta gör den riktigt saftig och god.
 
 Idag bakade jag även kakan med vallmofrön och glasyr (min favorit gör man genom att vispa en äggvita hårt ihop med lite vaniljsocker samtidigt som man på spisen låter 1 dl socker koka upp med 0,5 dl vatten innan man blandar ihop allt) men det är egentligen överflödigt eftersom den är perfekt precis som den är.
1 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Gott! Satt precis och letade inspo för vad jag ska baka till min födelsedag och älskar ju även jag allt med citron <3<3 Detta skulle vara perfekt födelsedagsfika!

2 Sanna Preifelt ❤:

skriven

Men guud vad gott Sandra. Detta vill jag verkligen prova :)

3 Kreater Malin:

skriven

Alltså citron.... <3<3<3

4 Klara:

skriven

Åh, citronkaka är ju bland det godaste som finns <3

5 ISA:

skriven

Jag saknar hembakat fika så jag vill gråta </3

6 Matilda:

skriven

Citron <3333 Måste testas omedelbart!

7 Marthe:

skriven

"Pøsigt!"

Dere svensker har så mange søte ord :)

Svar: Haha :) Vad kallar ni det då? :P
Sandra Lundin

8 THIRIL THAMP:

skriven

jag har också citrondille! mest på skalet, piffar upp all mat och det hela känns lite mer exotiskt och spännande!

9 Beatrice:

skriven

Öööööh, den här kakan!? KAN JAG FÅ DEN!? Orkar inte, hinner inte baka just nu... Men jag kanske måste, för alltså.... Kaka... Har dock inte allt hemma, men man kan ju alltid baka kärleksmums i stället...!

10 Petra:

skriven

Så jävla PERFEKT att jag köpte tre citroner här om dagen som jag inte planerat nåt för. Än. Nu blir det citronkaka för hela slanten!

Svar: Ödet, petra ;)
Sandra Lundin

11 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

men åååh

12 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Alltså! Jag tror jag har hittat min jämlike! Jag älskar också citron - så pass mycket att jag döpte bloggen till just citroncest. Bästa smaksättaren i köket! :) Måste prova denna kakan!

13 Jessica:

skriven

Åhhh måste göra denna! Citron är min absolut bästa smaksättare. Allt med citron i blir ju gott?!

Kommentera här: