Recept: Kokosglass med lavendelsirap

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Tjooho, det är fredag!
Största anledningen till att jag längtat till den här dagen hela veckan är för att Viktors nattschema äntligen är slut. Man blir lite koko i hjärnan när han smiter iväg till jobbet när jag somnat, inte kommer hem förrän mitt på dagen och sedan ligger och sover till man själv ska lägga sig igen. En stor eloge till alla er som orkar leva med någon som har helt motsatta tiden för livet blir ju lite lätt skevt av det.

Hur som helst så har jag förberett en helt fantastisk glass för att kunna fira in helgen. Den är makalöst god men stegen är några stycken så man bör gärna göra glassen en dag i förväg. Den rostade kokosen medför en sån härligt fyllig nötsmak och trots att den är len och fin tack vare gräden så känns den ändå fräsch och inte allt för tung. För att inte slösa på äggen använde jag de överblivna äggvitorna till att göra egna maränger vilket kändes väldigt smart.
 
Kokosglass
2 dl kokosflingor
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl kokosgrädde
4 äggulor
5 msk strösocker

Lavdendelsirap
10 lavendelblommor
1 dl socker
0,5 dl vatten

Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Koka upp vispgrädde, kokosgrädde och kokosflingorna i en kastrull och ställ det sedan åt sidan så att det får svalna helt. Sila då bort alla kokosflingorna ur vätskan. Vispa äggulorna och sockret poröst och rör sedan ner gräddmjölken och häll tillbaka allt i kastrullen. Sjud försiktigt på svag värme och under omrörning i ungefär 10 minuter. Låt smeten svalna och ställ den sedan i kylen över natten. Frys smeten i glassmaskin eller i en vanlig form om du inte har någon maskin (men kom då ihåg att röra runt i glassen någon gång i timmen så att den inte blir isig).
 
För att göra sirapen kokar du helt enkelt upp socker, vatten och smular ner blommorna. Jag kokade min lite för länge och fick tillsätta lite honung i efterhand för att få en mjukare konsistens, annars kan man bara tillsätta lite mer vatten och låta det koka upp på nytt.
 
1 Liisa Lindstrom:

skriven

Ser så gott ut och vilka magiska bilder! :)

2 Amanda Jonsson:

skriven

Såg SÅ gott ut. Älskar dina matbilder också.

3 Lisen :

skriven

Var hos mary och lyssnade på podden! Så bra! Sen hittade jag hit. Vilken fin blogg du har. Tycker marys idé var så bra, hade gärna hört er filosofera tillsammans på en brygga..och med Jonna också. Åh vilken trio!

Svar: Men åh, tack! Eller hur - hade varit hur härligt som helst omd et blev verklighet :D
Sandra Lundin

4 Tokyoyo:

skriven

Men åh, hur gott?!
Jo, sjukt jobbigt när ens sambo jobbar skift. Kai gjorde det under sitt sommarjobb under i princip hela univeristetstiden (5 år) och det var rätt så segt alltså.

5 elise:

skriven

ser helt makalöst gott ut! du är så himla kreativ!

6 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Men mumma! Vad härligt :)
Tycker verkligen om lavendel i efterrätter, ger en sådan fin smak.
Nu har jag kollat ikapp inlägg :) Så mycket bra och fint du pysslar ihop!!

Trevlig helg!

/Evelina - Evelinas Ekologiska

7 Marike Ahlgren:

skriven

Å jag som älskar kokosglass! Undrar om man kan rosta färsk kokos? det borde man väl kunna? Har så himla mycket kokos där jag bor ju :)

8 ISA:

skriven

Näe, hörrdu. Sådana där bilder får man inte lägga ut när man vet att man har en läsare som 1. är ashungrig. 2. inte är kapabel till varken bakning eller matlagning.

</3

9 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Mumsigt :D

10 Amanda CL:

skriven

låter otroligt gott :D

11 Rania:

skriven

Låter spännande - jag älskar glass! Tar gärna recept på maränger - vi har en dunk pastöriserade äggvitor i kylen vi inte vet vad vi ska göra med :P

12 Vicky:

skriven

men sandra!!! orkar ej. <3 kom hit och gör glass till mig. :(

13 Alicia - Alicia And Stuff:

skriven

Oj vad det lät mumsigt, och också himla fräscht!

14 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

ohh.. vad läskande :P Supergott

15 Josephine:

skriven

Å vad gott och fint!! :)

16 Denise:

skriven

Låter fantastiskt gott!

17 Terése:

skriven

Du tar fantastiska bilder. Det är bara att se och lära :) Dina recept är alltid spännande med nya smaker eller smakkombinationer och inte är de så krångliga heller. Jag har länge läst din blogg, men aldrig kommenterat. Du ska veta att detta är min favvoblogg!

Svar: Tack snälla för din kommentar, den gör mig så glad :)
Sandra Lundin

Kommentera här: