Monthly Makers: marmorarmband i lera

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Som jag skrev i gårdagens inlägg så hade jag en rätt storslagen plan om vad jag skulle tillverka i lera klar för flera månader sedan. Nackdelen med att ha en plan i huvudet så länge är att man blir rätt trygg i den, att man tänker att det inte gör något ifall man sätter sig med den först senare eftersom den redan känns så pass klar. Men det är ju först när man sätter sig ner och försöker skapa det man tänkt som man inser att man kanske stöter på en del problem som man måste lösa. Och om man då sätter sig ner och stöter på de där problemen några dagar innan projektet ska bli klart - ja, det är då man får lite lätt panik!
 
 
 
Leran jag använde mig av var en jag gjort själv med vatten, potatismjöl och bikarbonat. Den sprack under tiden  den torkade och eftersom jag inte ville ge upp idén cyklade jag iväg och införskaffade två paket med fimolera. Denna sprack det inte men resultatet blev allt annat än hållbart och hamnade därför i sophinken.
 
Jag vill inte vara den personen som sitter och försöker pressa fram något bara för att. Den här utmaningen ska ju inte bestå i att man måste presentera ett alster varje månad utan det ska ju vara en lekfull uppmaning till att våga testa något nytt och att utvecklas. Så fort jag hade bekantat mig med tanken att jag inte skulle kunna bidra med något slog det mig att det fanns en sak jag verkligen ville ha i lera och det är en kopia på ett armband jag gjort för länge sedan men tappat bort.
 
 
 
 
Så nej, mitt bidrag är inget nytt men likväl något jag längtat efter och att skapa något jag vill ha är bättre än alla nytänkande idéer i hela världen. Så jag tvinnade helt enkelt ihop en bit vit fimolera med en bit grå av samma sort och följde de här instruktionerna för att få den marmorerad. Med hjälp av en skalpell skar jag ut små bitar, torkade dem i ugnen och penslade dem sedan med ett top coat-nagellack.
 
Jag trädde dem på en elastisk tråd ihop med några blåa pärlor och sådärja, ett kärt återseende! Fatet som mina smycken ligger på är det jag gjorde i papper inför januaris MM-utmaning. Älskar det fortfarande!
 
Nu vill vi såklart se vad NI har skapat i lera under månaden som gått. Kika in hos Anna María för att se alla bidrag och för att lämna länken till ditt alster.
1 Matilda:

skriven

Oj, det ser verkligen ut som marmor! Otroligt tjusigt!

2 Maria Ekblad:

skriven

Men åh så fint! Älskar marmor! Vad du bloggar på mycket nu för tiden. Har du ökat tempot? :D

Svar: Haha vad konstigt att det känns så för jag har kört två inlägg per dag i säkert ett halvår nu ju :p känns för mig som att jag helt plötsligt börjat blogga mindre än vanligt nu, men det kan ju inte heller stämma :p
Sandra Lundin

3 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

WOW! Vad fint det blev :) Superfint ju.

4 Alicia:

skriven

Men Sandra!!! Vilket äventyr - och vad glad jag är att du fick ihop något till slut! Och "få ihop" är en underdrift. Kan ej FATTA att pärlorna är i lera och inte sten, de är helt otroliga! Armbandet är även så himla snyggt så jag blev inspirerad till ögonblicklig smyckestillverkning. För övrigt kul att du gör ett smycket när så många andra gör smyckesfat, och att du redan gjort ett smyckesfat, haha.

5 Johanna:

skriven

Vilken fin blogg du har :) Du tar så fina bilder!!

6 Jessica:

skriven

Alltså skrev en kommentar men telefonen samarbetar inte så jag kör igen. Men vilken tur att det löste sig, och vilken grej det blev! Ser 100% ut som att de är riktiga ju! Älskar det!

Svar: Haha får så dåligt samvete om jag redigerat bilderna så att de ser FÖR bra ut :p
Sandra Lundin

7 Anna:

skriven

Men wow! Superfina ju! Blev sugen på att hitta på något skoj att göra sådär med nu.

8 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men wow, det ser ju verkligen ut som marmor! Jättefint :) Det tekniken ska jag nog testa, är ju fortfarande rätt förtjust i marmor :)

9 Sanna Preifelt ❤:

skriven

Gud vad fint det blev. Och måste säga att dessa bilder är fantastiska - kombinationen av det blåa, med guld och marmorpärlorna är ju helt fantastisk :)

10 kaneli:

skriven

Blev ju hur fint som helst! Ser verkligen ut som marmor ju!

11 LisaMarie:

skriven

Men så snyggt det blev! Påminner lite alla tjusiga smycken jag brukar sukta efter på Anthropologie ^^

12 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Va duktig du är - det vart ju jätte vackert!

13 Kreater Malin:

skriven

Ser verkligen ut som små stenar, så himla fint det blev!

14 Fredrikapåvinden:

skriven

Wow ser verkligen ut som marmor ju!

15 Sofia:

skriven

Såå himla fint!!

16 Mikaela:

skriven

Jättesnyggt! Och vad kul att du gjorde något som du verkligen ville ha eftersom du inte hade kvar ditt förra armband! Mitt försök med egen lera var nog inte så jättebra det heller, ska blogga om det om någon dag och utvärdera! Jag använde majsstärkelse och balsam och gjorde egen silkeslera!

17 Ida - foto & häst:

skriven

åh så himla snyggt!! :D

18 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Åh vad läckert!

19 Ida:

skriven

Men what, lera? Jag trodde på riktigt det var stenar, så himla verkliga! En lång resa men ändå med ett fint slut!

20 Johanna Kreater:

skriven

Men gud vad fint! Särskilt till solkysst hud i sommar :) känner verkligen igen mig i att dra ut på saker till sista stund. Men fint att det löste sig!

21 Amanda Jonsson:

skriven

Att man kan göra SÅNT med lera. Oh my. Är impad!! Snyggt! Dela med dig lite av allt produktivt inom dig, please!!

22 Sandra Leone:

skriven

Alltså det ser ju hur bra som helst ut ju!

23 Johanna:

skriven

Men gudars va gulligt! Detta måste jag ju prova!!!

24 Beatrice:

skriven

Jag är, som alla andra, helt galet förvånad över att det inte är riktig marmor? Tänkte marmorera jag också, men hade varken tid eller pengar att köpa en grå klump.. Men det blir ju så himla snyggt så jag kanske måste!?

Svar: Haha ja, hade varit snyggt om det var riktig marmor för nu ser man skavankerna rätt rejält (därför mina bilder är så ljusa - döljer mycket :P haha). Tricket tyckte jag var att arbeta i pyttesmå bitar åt gången. Du kan ju se i jämförelse med ringen hur små stenarna faktiskt är. DÅ kan man dra fram de gråa strecken med en tandpetare, så blir det inte en klump grått på samma sätt :)
Sandra Lundin

25 Linnéa Elisabeth:

skriven

Vad fint det blev! Amazing! Jag vill gärna hoppa på den här monthly makers-grejen, verkar hur kul som helst! Hur går man tillväga?

26 Silje:

skriven

Disse perlene ble så utrolig fine og nydelige! Marmoreringen ble kjempebra, og de ser jo ut som ekte sten :) Herlig!

27 Jenny Olofsson - En Vintage Saga:

skriven

Wow hur bra som helst ju! Ser jätteproffsigt ut också. Skulle inte se skillnad på köpta pärlor eller det du skapat. Detta måste jag ju testa :D:D

28 Maria Ho:

skriven

Kalasfint! Har du något tips på knut till den elastiska tråden? Jag har också knåpat ihop ett armband men går bet på hopknytningen.

Svar: Knöt bara en knut med hjälp av båda trådarna om du förstår vad jag menar? Alltså att man håller i båda och knyter dem runt sig själva.. hahah sämst förklaring någonsin :P
Sandra Lundin

Kommentera här: