Recept: Vegetariska piroger

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Jag har alltid tyckt att det har varit fascinerande med alla de människor som sätter ihop recept ihopknåpade efter deras egna idéer. Speciellt bakrecept eftersom det känns om ungefär världens svåraste grej. Men sen tänkte jag vidare på att jag ju oftast själv bara följer någon annans recept löst och alltid improviserar en hel del när jag lagar mat. Och om jag tänker ännu ett steg längre så blir ofta de maträtter som är ett ihopkok av allt som redan finns hemma några av de mest smarriga. Jag är så feg och osäker i köket att jag inbillar mig att jag måste ha en mall att följa trots att det ofta går minst lika bra utan.
 
Idag blev jag så otroligt sugen på piroger. Lite lustigt eftersom jag inte ens kan minnas vilket år jag senast åt en pirog. Men idag kände jag alltså för det och istället för att som vanligt sätta mig och googla så valde jag att strosa runt i affären och plocka på mig allt som kändes gott för stunden. Det kunde lika gärna ha blivit pannkaka av alltihop (också gott i och för sig. hehe) men det blev så himla bra och lyckat. Tänk att vardagspepp från sig själv kan vara så enkelt ändå. Så enkelt som att blanda ihop fyra eller fem ingredienser i en liten bit smördeg för att sen känna att man kan styra hela världen. Typ.
 
Vegetariska piroger
 
1 paket färdig smördeg (man kan såklart göra egen om man hellre vill det)
8 stora blad grönkål
1 vitlöksklyfta
2,5 dl grädde
1/2 paket fetaost
1 citron
1 tsk dijonsenap
1 dl rostade pumpakärnor
1 ägg
salt, peppar, kanel och cayennpeppar
 
 
Skölj och riv grönkålen i bitar. Lägg sedan dem i en stekpanna tillsammans med grädden och låt koka ner tills den är mjuk och grädden blivit en fin kräm. Kläm i vitlöksklyfta, riv skalet på en citron och pressa i saften från en halv, i med dijonsenap och krydda med salt, peppar, kanel och cayennpeppar efter smak.
Hacka pumpakärnorna (eller något annat med lite nötig smak) i bitar och tillsätt tillsammans med fetaosten.
 
Skär bitar eller gör rundlar i smördegen och klicka på fyllningen. Nyp ihop, pensla med ett ägg och skjutsa sen in i ugnen i ungefär 20 minuter på 200 grader. Men tid och grader brukar stå på förpackningen till den degen du valt, så följ den istället!
 
 
1 Jenny:

skriven

Såg riktigt gott ut det där!

2 Beatrice:

skriven

Åh, piroger! Hade alltid det som utflyktsmat när jag åkte iväg med skolan. Fast det var iofs med skinka och ost, eller köttfärs och ost. Det här låter spännande som lite äldre! Är dock inget fan av grönkål, men tänker att spenat borde bli lite samma grej? Ska skriva upp på idé-listan för när jag kommit hem igen!

3 Elin karlsson:

skriven

Har aldrig varit förtjust i piroger men dom lät faktiskt goda :)

Svar: Ja det har den!

4 Jess:

skriven

Så fina bilder du tar, blir ju hungrig igen trots att jag åt för inte alls länge sedan! Tror aldrig jag har ätit piroger men ska nog skriva upp det på nästa veckans matlista, fast utan grönkål för det går verkligen inte ner..

5 Matilda:

skriven

Åh! Ser supergott ut! Matlagning är som allra roligast, enligt mitt tycke, när man går efter känsla.

6 Sandra:

skriven

Mmm, så gott! Jag tycker det är lite knepigt med degen till piroger, har provat flera olika men den blir nästan alltid torr. Jag kanske gör de för stora... Hur som helst, bra mat att fylla frysen med, får nog ta och göra en sats snart. Tack för inspiration! Kram S

7 Flisan:

skriven

sv: ja eller hur alltid kul med nytt :D

8 Mikaela:

skriven

Åhhh blev så himla sugen på fetaostfyllda piroger nu!

9 maja:

skriven

Svar: Tack så mycket, mitt år har börjat fint. Hoppas att ditt också gjort det. :)

10 Timeoftiger:

skriven

Härligt! Ser goda ut. Egen smördeg orkar ingen göra! Fast recepten har faktiskt en god sida. Om man alltid rör ihop maten från sitt eget huvud, börjar man ofta upprepa sig själv. Med recept får man nya ideer och intryck.

Svar: Absolut, men om man istället bara följer recept kan det ju vara bra att öva sig på att improvisera tänker jag :)
Sandra Lundin

11 Anonym:

skriven

Vad kul att det blev så bra när du körde utan recept! Har inte käkat grönkål förut men det kanske man borde göra. Brukar vara piroger ibland (typ 32 st) och frysa in och ha som nödmat men jag brukar alltid ha samma fyllning så jag är rätt trött på dem när de väl är slut. Skulle kanske göra några med ditt recept nästa gång :)

12 onormaltnormal.blogg.se:

skriven

Mvh lisa

13 onormaltnormal.blogg.se:

skriven

Mvh lisa

14 Julia Müller-Sandvik:

skriven

bra jobbat! Piroger är så himla himla gott!!

15 Boel:

skriven

Super bra recept :D

Sv: Visst är den :)

16 Olivia:

skriven

OMG det ser jättegott ut!! Jag gillar egentligen inte piroger, men dessa ser fantastiska ut! Fin blogg iallafall:) kram!

17 frida:

skriven

åhjjaa dehär ska jag göra!! älskar piroger men har inte ätit det på nåt år, sen jag åt mä köttfärs. och grönkål är så fantastiskt, tycker nog om det mer än spenat!

18 Sara Ekman:

skriven

Så gott det ser ut :)

19 Julia ♥:

skriven

Gott! :-)

20 Ida - Hon som föddes med LKG:

skriven

Hoppas du har fått en bra start på 2015 ♥

21 Fredrikapåvinden:

skriven

Mmmm! Verkar supergott! Det ska jag prova!

22 Jennifer Palmblad:

skriven

Ser verkligen hur gott ut som helst! Måste testa x

23 Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix:

skriven

Åh gott

24 Charlotte - Stories by me:

skriven

Ser otroligt gott ut! Måste prova nån dag :)

25 Ellen:

skriven

Ser så fina ut! Och goda också såklart men ändå mest fina!

Kommentera här: