DIY: kärleksfulla tepåsar

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Ja, som ni säkert vet så är det ju alla hjärtans dag nästa vecka och som jag skrev tidigare i veckan så brukar vi inte uppmärksamma den dagen på något speciellt sätt här hemma. Men det är alltid trevligt att visa uppskattning till de man tycker om och här är ett ypperligt tillfälle att glädja en teälskare om sådan finns i ens omgivning. I vintras kunde man köpa en tekalender som erbjöd en ny spännande tepåse att smaka på varje dag. Jag missade tyvärr den och tänkte att jag nu skulle ge mig på en egen variant.
 
Ofta har man ju kanske ett gäng olika påsar med te i lösvikt hemma så att överraska en kompis med några av dessa tycker jag är en fin idé. Jag har valt att sätta små hjärtlappar på mina snören men man kan såklart skriva ut vad det är för tesort istället om man hellre vill det. Det här projektet är knappast någon innovativ idé men när jag rensade bland gamla inlägg kom jag på att jag gjort detta en gång i tiden och att det vore roligt att göra om det.
 
Du behöver: te i lösvikt, kaffefilter, sax, symaskin, häftapparat, snöre och papper. Jag använde en hjärtformad stans till mina små lappar men man kan lika gärna klippa ut sitt motiv i valfritt papper, jag hade färgprovslappar som man kan hitta i tapetaffärer.
 
Klipp ut en bra form ur ditt kaffefilter. Jag gjorde både rektangulära och triangelformade men det såklart lika bra att göra cirklar eller hjärtformade tepåsar om man är sugen på det.
 
Sy därefter längs tre av de fyra kanterna. Jag använde sicksacksöm eftersom det blir så fint.
 
Häll i ditt te, vik ner ändarna så toppen bildar en spets och vik sedan ner även den lilla spetsen på baksidan. Kila in ditt snöre där och häfta sedan ihop allt. Om man inte vill använda häftapparat kan man sy ihop denna del med hjälp av symaskinen.
 
Limma på din lilla hjärtlapp (jag satte ihop två så att hjärtat syns från båda sidorna) och bunta ihop tepåsarna på något fint sätt innan du ger bort dem.
 
Har du tur så blir du kanske bjuden på fika av mottagaren!
1 Josephine:

skriven

Åh, vilket underbart tips! :D

Sv; Hihi, tack darling! :D

2 Matilda:

skriven

Så himla bra diy-tips! Jag gav min pappa te i julklapp och klurade lite på hur man kunde göra egna tepåsar men inte tusan tänkte jag på kaffefilter. Fyndigt värre! Och fina blev de.

3 KassandraPalma:

skriven

ser väldigt söta ut! riktigt fint

4 Mathilda - PHOTOGRAPHS:

skriven

Men så sött! :)

5 Krassligt:

skriven

Vilken supergullig idé. Attans att jag inte har symaskin.

6 Maria :

skriven

Men såå gulligt pyssel :D

7 Jess:

skriven

Gulliga :) Gjorde liknande och gav bort i julklapp för några år sedan, perfekt för mig som får pyssla och perfekt för mottagaren som älskar te. Extra fint med hjärtana du satt dit!

8 Mikaela:

skriven

Så söta! Och bra tips också om man har massa löste men inte så många såna där te...bollar? Då kan man göra egna påsar till istället :D

9 Tora (torahansson.blogg.se):

skriven

MEn, vad smart! Måste prova någon gång haha :)

10 Ellen Lindberg:

skriven

Attans så fint! Verkligen ett superbra tips för att liva upp de små sakerna i vardagen. Kanonfint!

11 kaneli:

skriven

Fantastiskt tips! Har tyvärr ingen symaskin i nuläget men tänker definitivt spara idén och ta fram igen någon gång i framtiden.

12 Emma Nilsson:

skriven

Så söta, smart ide!

13 S A N N A ♥:

skriven

Vad smart!

14 Joanna- Journalist och föreläsare med Aspergers syndrom:

skriven

så sött

15 Anna:

skriven

Åh vad fina!!! Bra idé!!

16 Sofia:

skriven

Men så himla fint! :D

17 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Vilket bra tips, sjukt smart! :)

18 fabulousprincess.blogg.se:

skriven

Så sött!!!!

19 fabulousprincess.blogg.se:

skriven

Så sött!!!!

20 fabulousprincess.blogg.se:

skriven

Så sött!!!!

21 Lotta:

skriven

åh tack!
Fin idé och fin te-påse!

22 Johanna:

skriven

Älskar detta! Egna tepåsar är ju en jättefin present också vid andra tillfällen!

23 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh vilket fantastiskt bra tips! Tack så hemskt mycket för det! :)

24 Beccyy:

skriven

Bra tips! :)

25 Stella Fadel:

skriven

Bra idé!! :D

26 Ellen:

skriven

Så gulliga!

27 Victoria:

skriven

Men åh....vilka söta tepåsar, önskar jag var lika pysslig som dig.
Vi uppmärksammar no inte alla hjärtansdag så mycket. Har iof fått blommor av min sambo de senaste åren men inget jag sagt att jag MÅSTE ha. I år följer han med mig till syfestivalen så det får bli min present från honom :)

Kommentera här: