Recept: Fried Rice

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
recipefriedrice
Jag tycker om att ta tillvara på saker. Därför syr jag om gamla paltor i garderoben, förvandlar oanvända ting till något vackert, planterar frön från mina egna plantor och plockar den mat som naturen har att ge. Jag gör inte det för att jag har ont om pengar (fast det har jag) eller för att känna mig duktig (fast känner mig lite nöjd ändå) utan för att det känns så bra att få tänka till. Att få vara kreativ även om det bara handlar om att försöka få ihop en maträtt utav de varorna som redan ligger i kylen och är på gränsen till att bli gamla.
 
receptstektris
Mina jobbtider är väldigt snälla mot mitt liv som bloggare och därför har jag alltid förmiddagen ledig med tid över till att jobba undan saker som behöver fixas. Därför äter jag all mat hemma och behöver inte ta med mig matlåda till något jobb. Hur gör ni om ni arbetar/pluggar? Tar ni med matlådor, bara mellanmål eller äter ni ute? Har ni någon standardrätt som är enkel att göra och som passar bra för det ändamålet?

Även om jag som sagt inte äter på jobbet så har jag ändå en sån favvortt Man gör den på överblivet ris (eller nykokt men avsvalnat om man inte har rester) och man kan slänga i princip vad man har i kylen. Fried rice heter rätten på engelska och jag tror att vi kör på det, låter nämligen lite mer spännande än stekt ris ;) Hur som helst, billig och bra mat som gör att man kan ta tillvara på sånt som annars riskerar att bli gammalt i kylen.
 
ingredienserfriedrice
 
Fried rice
2 stora portioner
 
2-4 portioner kallt ris
2 ägg
2 stora morötter
frysta ärtor (jag tog ungefär 2/3 av paketet)
1 purjolök eller vårlök
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljong
0,5 dl vatten
 
Kör på sesamolja, soja och fisksås som smatsättning om du har det hemma. Jag tog fisksås, en skvätt vitt vin, sweet chilisås och lite balsamvinäger. Salta, peppra och krydda eventuellt med lite paprika och chili.  
 
 receptfriedrice
Gör såhär:
Stek äggen i smör och låt dem bli scramblade. Lägg åt sida och fräs på morötterna (delade slantar), hackad lök, ärtorna, pressad vitlök och krydda allt med lite salt och peppar. När grönsakerna blivit lite mjuka häller du på riset, samt smular ner en buljongtärning och häller på lite vattnet. Låt allt blandas ihop och tillsätt sedan oljor, soja, vinäger eller vad du nu använder samt purjolöken. Stek tills riset börjat få färg och tillsätt sedan äggen. Om du äter kött är det en fin rätt att tillsätta kyckling eller räkor till tror jag. Jag tycker även om att servera rätten med en kall sås gjord på creme fraiche men det gör man ju som man vill.
 
Låter som många steg men det tar bara en kvart att svänga ihop. Perfekt lunchlåda!
 
stektris
 
1 Maria Ekblad:

skriven

Åh vad gott det ser ut, det får jag prova. Jag borde vara bättre på matlådor än vad jag är, men orkar bara fixa till hälften av arbetsdagarna. :) Men vi är ett gäng som brukar äta ute då och det är ju mysigt :)

2 Emma Grann Fotografi:

skriven

Det lät himla gott!!

3 Klara:

skriven

Jag har ju sådan tur att jag får äta pedagogisk lunch med barnen på skolan varje dag = slipper ta med egen mat. På mitt förra jobb, där jag för visso bara arbetade helg, brukade jag försöka vara duktig och ta med mig matlåda, men ibland blev suget efter lördagsthai för stort och då beställde jag ihop med arbetskamraterna, hehe.

Stekt ris är så himla gott! Tycker det är så bra att man kan variera innehållet bäst man vill, också. Dina ingredienser lät som en megabra kombo!!

4 linnea:

skriven

Ser fint ut. Som den student är jag en flitig användare av universitets mikros. Försöker finta köerna genom att äta lunch fem i tolv eller tjugo över ;) så idag blev det indisk linsgryta med potatis (<3) serverat med basmatiris. Mums. Gillar att laga god mat :)

Fick tipset av en japansk kompis som gjorde stekt ris åt oss för några veckor sen (ingen aning om vad det heter på japanska dock haha) om att börja steka grönsakerna och sen steka ris och ägg samtidigt. Och sen blanda i grönsakerna. Blev himla bra faktiskt. Ett tips om du vill variera. Fastade ju lite ägg på riskornen liksom. Fast kan tycka det är gott med äggbitar med såklart. Och det ser verkligen gott ut :) undra om vi inte fick lite ris över...

Svar: Superbra tips, tack :) alltså indisk linsgryta lär ju förbaskat gott! Har du recept som du vill dela med dig av mottar jag det gärna!
Sandra Lundin

5 Vajb:

skriven

Jag gillar verkligen fried rice! Så tacksam mat att göra just för att man kan ta till vara på det där som man annars inte vet vad man ska göra med. Och det funkar utmärkt som matlåda! Jag har alltid mat med mig till jobbet och inte allting funkar så bra att värma i micron, men det här går bra. Fast min absoluta matlådefavorit är ändå soppa :)

6 Matilda:

skriven

Jag gillar verkligen inte ris - men dina foton får mig att önska att jag gjorde det!

7 Nastasja:

skriven

Åh, så längesedan vi gjorde det här hemma. Tack för påminnelsen! Och jag försöker ta med mig matlåda till jobbet jämt för det är mer prisvärt och dessutom är maten som säljs på jobbet SÅ dyr!

8 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

JAg jobbar ju på kontor så jag äter lunchlåda, handlar in sallad ellr går ut å äter ibland...

FriedRice gör vi då å då här hemma...barnen älskar det - å som du säger så lätt att röra ihop å gott blir det!

9 Jasmine:

skriven

Åh vad gott! :)

10 Mikaela:

skriven

Det ser riktigt gott ut :)

11 Sofia:

skriven

Mums vad gott :D

12 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

ÄLSKAR fried rice! <3 Är också min bästa ta tillvara på-rätt :) Jag gillar att krydda med sesamolja och soja och massa svartpeppar. Och äggen gör det så himla mustigt och krämigt! nomnom.
På jobbet har jag ofta med mig olika typer av dekonstruerade sallader (dvs slänger en avocado/tomat/morot/salladspåse i väskan i farten hehe) och så kokar jag typ quinoa eller grabbar tag i en burk kikärtor från hyllorna ;) Skönt att inte behöva tänka så mycket på matlåda när en jobbar i en butik full av ekomat <3

13 Johanna:

skriven

sv: varsågod! :)


Ser super gott o nyttigt ut, ska verkligen prova det!! Tack för tipset!: )

14 Josäfin Andersson :

skriven

Men gud så gott! Riktigt fräscha bilder :D

15 Kajsa:

skriven

Ser mumsigt ut :))

Kommentera här: