Recept: Morotssoppa med ingefära och rosmarin

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Egentligen är det ju torsdagar som brukar vara den givna soppdagen men såhär års äter vi gärna den rätten på måndagar. Varför? Jo, för det är ju den ultimata serietittar dagen! Nästan alla våra favoritserier släpper sina avsnitt på måndagar och att ha något gott till sitt tittande är givet, i alla fall för mig. Och när man har en helg bakom sig då man fullkomligt proppat i sig godsaker (tror jag åt säkert 12 kanelbullar denna som var...) är det så gott att ha något riktigt att tugga på. Eller ja, sörpla i sig som det ju blir om man väljer soppa. Det är ju dessutom så lätt att göra och det är mysigt att ta veckans första kväll till att laga en höstig gryta eller soppa ihop och sedan få sätta sig i mörkret och njuta av en tv-serie. Visst låter det bra?
 
Dessvärre så är Viktor borta med jobbet även denna veckan och därför fick det bli soppa till lunch idag istället för till kvällsmat. Den här soppan hittade jag när jag surfade runt på Emily´s matblogg Mjölk och Arsenik. Alltså åh, vilka fantastiska bilder och recept hon samlar där! Kunde inte få till så fina bilder som hon tagit på soppan men jag tror bestämt att jag fick till receptet, för det här var så himla gott!
 
Morotssoppa med ingefära och rosmarin
 
6 morötter
1 gul lök
5 dl grönsaksbuljong
1 msk riven ingefära
4 dl grädde
1 tsk torkad rosmarin
salt & peppar
 
Hacka lök och stek mjuk i smör på svag värme. Tillsätt morötterna skurna i slantar och låt allt stekas ihop en liten stund. Häll därefter på buljongen och riv ner ingefäran och låt allt koka i 30-40 minuter. Låt därefter soppan svalna en stund innan du mixar ihop allt. Häll därefter i grädden och krydda med salt, peppar och torkad rosmarin.
 
Som vanligt måste jag lägga till en egen touch på de recept jag testar och därför adderade jag även lite paprikapulver, kanel, en skvätt citron och så serverade jag fetaost till istället för creme fraiche som Emily hade.
 
1 Jess:

skriven

Morotssoppa kan vara min favoritsoppa, blir alltid gott. Tycker om att ha ostquesadillas till eller göra en röra på mosad chèvre och en klick crème fraiche, så gott!

2 Emily Dahl:

skriven

Fast dina bilder var ju hur fina som helst. Och jättekul att du tyckte om soppan, så himla roligt när andra testar att laga ens mat. Kram!

3 Mikaela:

skriven

Fetaost i soppa, det låter ju genialiskt! Måste testa!

4 Caro:

skriven

Såg det receptet precis jag med och har redan ingredienserna uppskrivna. Nu är ni två som säger kör på det - då får man bara hoppas att det vill sig :)

5 maria at inredningsvis:

skriven

MMM vad GOTT :) hoppas ni haft en lika solig höst som här i GBG, rena sommaren på nytt

Ny post ute...sexiga sänggavlar :)

Ha en skön ny vecka

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

6 Caroline:

skriven

Ser riktigt god ut, mums! Tack för tips! :)

7 Lisa:

skriven

Åh det låter ju väldans gott! Jag brukar göra morotssoppa med ingefära och kokos, oftast med grädde och kokosflingor. Men kokosmjölk i är nig inte fel heller. Du och din blogg är så bra!(tack för din kommentar)

8 Lisa:

skriven

Åh det låter ju väldans gott! Jag brukar göra morotssoppa med ingefära och kokos, oftast med grädde och kokosflingor. Men kokosmjölk i är nig inte fel heller. Du och din blogg är så bra!(tack för din kommentar)

9 Lisa:

skriven

Åh det låter ju väldans gott! Jag brukar göra morotssoppa med ingefära och kokos, oftast med grädde och kokosflingor. Men kokosmjölk i är nig inte fel heller. Du och din blogg är så bra!(tack för din kommentar)

10 Lisa:

skriven

Ehrm jag är lite för ivrig när jag trycker på kommenteraknappen därav alla extrakommentarer, ska verkligen skärpa mig.

11 Beatrice Jakobsson - Vimmelfotograf:

skriven

Sv: Tack så mycket! :)

Mums vad gott!

12 Em:

skriven

åh! fetaost låter ju genialiskt att ha i!

Kommentera här: