Föröka dina suckulenter Del. 1

För en månad sedan postade jag den här guiden om hur jag gör för att ta sticklingar från deväxter jag har hemma hos mig. Jag skrev att nästan alla inomhusväxter går att föröka genom att stoppa dem i antingen jord eller vatten men jag har efter några misslyckade försök förstått att suckulenter, även kallade fetbladsväxter, inte alls går att stoppa i vatten, de ruttnar nämligen bort då. Så här kommer en lite guide till hur man gör för att från en enda liten planta få en hel drös med nya små bebisar. Det hela tar sin lilla tid så därför är detta bara del 1, så återkommer jag med nästa del (och en utvärdering) när det börjat hända saker. Men ni kan såklart hänga med redan nu, så testar vi detta tillsammans! Oj, det där lät lite osäkert - det är såklart en redan beprövad metod som jag delar med mig av så om inga större missöden sker så borde det såklart lyckas.
 
Här ovan är en av de suckulentplantor jag har hemma. Den har inte fått vatten på länge (det vill de visserligen inte ha heller) och stått i ett rätt mörkt hörn vilket har fått den att bli lång och ranglig istället för tät och fin.
 
För att kunna ta sticklingar börjar du med att lirka av de understa bladen på stammen. Det är viktigt att hela bladet följer med så försök vara försiktig och nogrann.
 
Nu ska din planta se ut ungefär såhär, en lång stam med bara en liten rosett kvar i toppen. Det du ska göra nu är att klippa av plantan någonstans på mitten.
 
Den del som blir kvar i krukan kommer så småningom att utveckla nya blad där de gamla satt, så även om den ser otroligt ledsen ut nu så kommer den (förhoppningsvis) hämta sig.
 
Toppen vi klippt av ska vi också återanvända, och likaså alla bladen som vi lirkade av tidigare.
 
Men först måste alltsammans få torka till sig under några dagar så att ändarna inte längre är öppna och blöta utan slutna och torra. Jag la in alla delarna i mitt lilla växthus så att de skulle få det varmt och gott.
 
Efter tre dagar såg de ut såhär, alltså helt torra. Jag hade ju de här två stammarna i två olika krukor innan men den jorden var så kass så jag bestämde mig för att plantera om dem i en större kruka för att ge dem lite mer space.
 
Topparna planterades i varsin kruka med ny kaktusjord.
 
Bladen lägger man helt enkelt uppe på jorden i en kruka och så småningom kommer änden av bladet skjuta ut en ny liten växt och moderbladet kommer att vittra sönder och kvar har man en ny liten planta. Tills dess sker behöver man inte vattna dem alls. Bara ställa dem på ett ljust ställe och vänta på att det händer.
 
Mina får bo i växthuset så att ingen nyfiken katt kommer och stör dem i växtprocessen. Det här sättet är ju så fiffigt för det innebär ju att man kan fråga vilken vän som helst om man kan få ett blad av dennes suckulent och vips så har man en egen djungel hemma med massa olika sorter. 
1 Mikaela:

skriven

Vad coolt, visste inte att det gick med bara bladen om man inte var på lab med tillgång till växthormoner ;) Jag lyckas, oavsett skötsel, ta död på kaktusar och suckulenter, blir så ledsen för jag tycker de är så himla fina!

2 Beatrice:

skriven

Nu är jag visserligen sådär lagom förtjust i just suckulenter för jag tycker de är så himla små och tråkiga för det mesta, men det här var ju riktigt fiffigt! Kanske får köpa en liten på IKEA nästa gång och se om man kan få den att bli flera.

3 Anonym:

skriven

Åh tycker sånt här är så himla coolt! Och jag trodde att min fetblad blev lång för den fick för mycket vatten? Inte för lite!

4 Maria Ekblad:

skriven

Åh tycker sånt här är så himla coolt! Och jag trodde att min fetblad blev lång för den fick för mycket vatten? Inte för lite!

5 Maria Ekblad:

skriven

Åh tycker sånt här är så himla coolt! Och jag trodde att min fetblad blev lång för den fick för mycket vatten? Inte för lite!

6 Maria Ekblad:

skriven

Okej nu blev allt helt crazy med kommentarerna. Sorry :(

7 Lisa:

skriven

Åh vad häftigt! Speciellt med löven! Jag har lyckats genom att sätta suckulenter i vatten. Men tror tricket då är att inte ha dem för länge i vatten för då ruttnar dem. Jag har ioförsig inte läst på om det, jag borde nog göra det:)

8 Lisa:

skriven

Åh vad häftigt! Speciellt med löven! Jag har lyckats genom att sätta suckulenter i vatten. Men tror tricket då är att inte ha dem för länge i vatten för då ruttnar dem. Jag har ioförsig inte läst på om det, jag borde nog göra det:)

9 Beatrice:

skriven

Tänkte på att IKEA kanske har någon intressant på bild, och det tycker jag verkligen att de har! Här är länken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80069514/

Den i mitten till vänster, är den inte rätt häftig? De andra känns som klassiska varianter, men den fjärde där är lite udda och roligare! Kanske får bli en sån, trots allt.

10 Louise:

skriven

Vilken kul guide! :)

11 hanna, förbanna:

skriven

spännande! Om det lyckas för dig (som visserligen verkar ha 100 gånger så gröna fingrar som jag) ska jag prova göra så här med min kärleksört! :D

12 Sofia:

skriven

Oh vad kul! :D

13 Sofia | Avocado Baby:

skriven

Wow vad mäktigt att det blir en ny planta av ett litet blad! Måste testa!

14 Robex Lundgren:

skriven

:)

15 Ester - ett kreativt liv:

skriven

Men så bra! Ska lägga detta på minnet. I nuläget har jag inte plats för fler växter men i framtida hus ska jag prova detta! :)

16 Olivia:

skriven

Wow, gud va coolt!!

17 AgnesBlixa:

skriven

Åh wow vad häftigt detta vill jag testa! :D

Kommentera här: