DIY: IKEA hack av billyhyllor

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Okej, först och främst måste jag försöka reda ut det här med vad jag egentligen ska kalla mitt rum. Ateljé låter finast och mest seriöst men stämmer kanske minst överens med verkligheten. Studio ligger ungefär på samma nivå men är inte heller hela sanningen. Kontor känns inte alls som mig och pysselrum låter lite fjantigt. Är det okej för er att jag lite malligt sådär kallar det för ateljén helt enkelt? Bra!
 
Då kan vi fortsätta. Jag spenderar så himla mycket tid i det här rummet om dagarna eftersom jag både pluggar och jobbar hemifrån nästan alla dagar i veckan (har fortfarande en tjänst på förskolan men jobbar bara där några dagar i veckan) och därför har det varit viktigt för mig att jag verkligen trivs här inne. Kreativt kaos är inget för mig utan allt måste vara prydligt undanstädat på sin plats för att jag ska kunna slappna av och vara kreativ. Därför passsade mina två billyhyllor väldigt dåligt här inne. Visserligen svalde de väldigt mycket pysselgrejer men att se allting på de där öppna hyllorna fick det att kännas stökigt vilket i sin tur fick mig att känna mig stressad. Därför gick jag iväg till min lokala byggvaruaffär och bad dem såga upp fyra träskivor åt mig som jag sedan monterade på som dörrar. Tanken var att de skulle betsas i någon mörk färg men något gick snett och istället blev de bruna. Och de förblev bruna i nästan ett år.
 
Fram tills igår då jag tröttnade och knäckte en färgburk med en helt makalöst vacker färg irl men som skulle visa sig vara otroligt svår att fånga på bild. Den är i alla fall mörkt petrolblå, är från Alcro och heter Oktan (klicka här för att se den riktiga nyansen).
Rollade på tre lager innan jag var nöjd med resultatet.
Satte även på ett lås i mässing så att dörrarna ska hålla sig på plats. Dörrarna sitter nämligen fast med gånggärn som gärna vill svänga utåt men nu har jag löst även det lilla problemet
 
 Färgen är som sagt lite svår att återge men jag är supernöjd! Både färg, dörrar och lås gick på runt 300 kronor tillsammans. Och hela mitt sinne känns lugnare när allt är bakom stängda dörrar. Out of sight out of mind ni vet.
 
På bilden ovan syns även mitt nyaste tillskott i växtsamlingen, en liten arifolia som min blomtant sa var den nya "it-blomman". Om ni inte sett det någon annanstans får ni komma ihåg var ni hörde det först ;)
 
Trevlig helg kära vänner!
1 Mikaela:

skriven

Wow vad snyggt! Färgen ser fantastiskt fin ut. Tycker också att det ger ett så mycket lugnare intryck med ett par dörrar framför! Var det svårt att fästa dörrarna och få dem raka?

Svar: Ska vara helt ärlig och säga att ja, det var svårt att få dem raka för jag är så himla dålig på att mäta. Men kan man det och är lite duktig på att snickra och borra och sådär så är det nog inga problem. Mina skevar lite men går att stänga så då är jag nöjd :)
Sandra Lundin

2 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Super fint gjort!

Barnen har öppna billys i sina rum...iofs med en "bänkskiva" ovan på...kanske ska ta och göra egna dörrar till dem...

3 Beatrice:

skriven

Köpte någon gång till ett par dörrar till mina Billy-hyllor, men det blev aldrig av att de sattes på, och sen flyttade jag hemifrån... Men kanske att det ändå blir lösningen eftersom de fortfarande står kvar i mitt flickrum och är irriterande... Dina blev dock riktigt snygga! Färg gör susen för det mesta! :)

4 hanna, förbanna:

skriven

snyggt!

5 Sanna Preifelt:

skriven

Det blev supersnyggt, och jag gillar verkligen detaljen med låset också, som pricken över i:et :)

6 Sanna Preifelt:

skriven

Förresten, tänkte på en annan grej, du skrev om en person som kommenterar alla inlägg på blogg.se's startsida, är det möjligtvis den där personen som "driver en musikblogg"? ;P

7 Ida Lindborg ♡:

skriven

Så härliga bilder!!

Sv: hihi tack så jättemycket! ♡

8 AnnaKK:

skriven

Perfekt att själv kunna bygga om saker och ting så de får önskad funktion! :-) Jag är helt kass på att snickra och så där, men som tur är så har jag en händig man som gärna knåpar ihop det jag "har kommit på" att jag behöver. Men häromdagen slöjdade jag faktiskt på alldeles egen hand ihop en reflektor till ett lysrör. Av vita kartongark!! Sonen höll på att skratta ihjäl sej när han kom hem och såg den... <:-I Men jag lovar; Den fyller sin funktion!!! :-D

Svar: Ja, med jägare i familjen finns det alltid kött i frysboxen, och vildsvin är verkligen gott! :-)

9 MADDISENJ.SE:

skriven

Tack, gillar också smeknamnet "pyret", passar ju oavsett kön :)

10 Linda:

skriven

super fint!:D

11 Sara:

skriven

Så otroligt snyggt och vilka underbara bilder :)

12 Sara:

skriven

Så otroligt snyggt och vilka underbara bilder :)

13 Emelie:

skriven

Så snyggt!

14 Julia Müller-Sandvik:

skriven

sv: Din blogg hade säkert kunnat bli jättestor, den är så... tillgänglig, lite som UnderbaraClara :D (Det är menat som en komplimang, ÄLSKAR UnderbaraClaras blogg).

15 Liza:

skriven

Men så snyggt! :)
Du är jätteduktig, fina bilder också.. Som vanligt!<3

16 Sofia:

skriven

Ser supersnyggt ut! Bra gjort. :)

17 Gabriella:

skriven

Så fint det ser ut i din ateljé! Härligt och inbjudande och de gröna växterna gör så mycket för trivsamheten:)

18 My Fredblad:

skriven

Gud vilken underbar färg och shit vad fint det bleev!
Brukar du ha någon som du inspereras av inför när du ska göra sånna hhär diy saker? :)

19 linnea:

skriven

så härliga bilder du tar!

20 Isabelle Olsson:

skriven

Riktigt snyggt! Färg gör så mycket! :-D

Kram!

21 jessica:

skriven

alltså de här bilderna ser ju ut att komma ifrån vilken inredningstidning som helst, såå himla snyggt!

22 Hanna:

skriven

Sandra, hjälp! Måste få tag på den där växten pga det finaste jag någonsin sett men lyckas inte hitta trots vildsint googlande. Vet du vilken typ av arifolia det är?

Svar: Förlååt men jag vet inte :( Den dog så fort den flyttat in. Varje planta som blivit planterad i den krukan har dött så nu får den ryka. Jäkla mördarmaskin!
Sandra Lundin

Kommentera här: