Sandra och tomatsorterna

Jag blir alltid så himla glad när jag ser att det finns nya kommentarer här hos mig. De är alla trevliga och roliga att läsa men de bästa är de som innehåller frågor, för ofta ger de upphov till funderingar som i sig blir ett eget inlägg. Och då vet jag ju dessutom att jag är på rätt spår och faktiskt bloggar om saker som ni också vill läsa om. Den här gången kan det mycket väl vara ett zzzz-inlägg för de som inte själva är intresserade av odling MEN eftersom det har spekulerats runt (låter som att jag är superpoppis. yes!) vilka tomatsorter jag odlat i sommar så kommer svaret här.
 
Förra året hade jag flera olika plantor men bara av en enda sorts tomater, lite tråkigt kanske men som tur var så hade jag satsat på den absolut godaste! Det här året uttökade jag med tre andra sorter som blivit varmt rekommenderade till mig och nu när jag hunnit sätta i mig ett sisådär hundratal små tomater så känns det som att en utvärdering kan vara på sin plats. Nu kommer därför trumvirveln fram, spänningen stiger och tystnaden är tryckande.. Vilken tomat ska få återkomma nästa år och vilka var rena besvikelser? Drrrrrr (trumvirveln alltså).
 
Garderners delight
 
Bara namnet på den här godingen säger ju att den är uppskattad av många olika odlare. Den får fina långa klasar med många tomater och blir medelstora. En lättodlad sort med en fin smak som passar att ätas solvarm eller tillagas i mat. Fin mix mellan söt och sur men kommer trots det inte odlas nästa sommar.
 
Ildi
 
Titta på den där fantastiska formen! Som ett litet päron är den och klasarna som denna tomat hänger i är helt fantastiska att se. Det växer säkert hundra tomater på samma klase och de är utan tvekan den allra vackraste tomaten på min uteplats. Tyvärr så smakar de otroligt lite och jag äter dem helst inte som de är på grund av detta. Sorry Ildi, men du är ute ur leken.
 
Tiny Tim
 
Tiny syftar i det här fallet på att själva plantan inte är högväxande som de andra utan en liten busktomat som istället brer ut sig på alla håll och kanter. Frukterna i sig är nämligen de som har blivit störst av alla olika sorter. Smakar väldigt fint men skalet är alldeles för tjockt enligt min smak. Känns nästan som att man skulle kunna skala dem och det är enligt mig inte helt uppskattat. Dock helt perfekt tomat att odla för den som har liten plats eftersom den är väldigt tacksam.
 
 
Baby, oh baby,  my sweet baby - you´re the one. Ni känner till låten va? Jajamän, här är vinnaren även detta året. Många tomater per klase, en planta som är uppfinningsrik och producerar tomater på de mest omöjliga visen och smaken, åh smaken! Riktigt syrlig och söt på samma gång, precis som en fin tomat ska smaka enligt mig. Ser fram emot ännu någon månad tillsammans med dessa godingar och sen säger vi so long i ungefär ett halvår.
 
1 Mikaela:

skriven

Åh, vad roligt att läsa! Då ska jag nog också testa Sweet baby nästa år!

2 Jess:

skriven

Nu är jag inte så intresserad av odling egentligen, men det är verkligen kul att läsa inlägg när man märker att det är ett genuint intresse hos den som skriver. Kanske skulle ge mig på att odla något tomatplanta ändå nästa år, blir onekligen inspirerad av ditt inlägg :)

Och tack för kommentarerna! Kan varmt tipsa om iherb.com om du vill köpa chiafrön, en amerikansk sida som är smått fantastisk om man vill handla naturliga produkter. De har mycket mat, tillskott och liknande men även trevliga smink- och hygienprodukter. Vill man ha en naturlig deo utan aluminium är Real Purity kanonbra och Deep Steep gör fantastiska flytande tvålar såväl som duschkrämer. Rena rama reklaminlägget det här men tänkte på det du skrev om att gärna handla från utländska sidor och iherb är en av mina favoriter, så ett tips helt enkelt :)

3 Victoria:

skriven

Så otroligt gott det ser ut att vara. Nästa år hoppas jag att vi kommer igång med att odla egna tomater etc.

Ville förresten säga hej då jag är en av de 4 utvalda till fotokursen hos Josefin :)

4 Maria:

skriven

Åh det ser jättegott och kul ut! Har funderat på tomater, men måste man odla det ute?

Kommentera här: