DIY: Mobil av drivved

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Ett av mina favoritmaterial (om man nu kan kalla det för material) är drivved. Det ser så underbart vackert ut när alla pinnar som ligger uppspolade på stranden är sådär härligt nakna och slitna. Jag brukar plocka på mig ett gäng och så får tiden utvisa vad jag gör med dem. Den här sommaren har jag, som tidigare nämnt, fixat till vår uteplats lite och upptäckte ett gäng spikar i fasaden som jag tänkte att jag skulle utnyttja. Det är ju lite känsligt att hänga ut konst på uteplatsen eftersom de flesta tavlor inte tål den typ av miljö men någon form av utsmyckning borde jag ändå kunna komma på. Efter lite klurande bestämde jag mig för att det skulle bli en mobil gjord av drivved. Det blev hela fyra stycken, eftersom jag gillade dem så mycket, och nu hänger de både inne och ute. Här får ni se två av dem och dessutom en liten guide på hur man själv kan göra sin egen mobil.
 
Du behöver:
Drivved i olika storlekar, snöre och olika typer av kulor, pärlor, snäckor eller stenar.
 
Börja med att lägga ut pinnarna i den ordning du vill att de ska hänga i mobilen. Ta sedan ett snöra och mät ut hur mycket du kan tänkas behöva. Eftersom man knyter en hel del så är det smart att ta i rejält. Jag brukar lägga snöret dubbelt så att mittendelen hamnar längst ner, precis som på bilden.
 
Ta sedan en lite större kula eller pärla och trä igenom snöret tills en ögla bildas. Trä snöret genom öglan så att en knut bildas runt kulan.
 
Börja därefter trä dina pärlor på varje sida så som du vill ha det. Lägg därefter ut den minsta pinnen där du vill att din mobil ska sluta. Knyt en enkelknut runt ena sidan och därefter ännu en knut. På andra sidan knyter du först en knut innan du lyfter upp mobilen för att justera så att knuten hamnar så jämnt som möjligt med den första. Knyt därefter ännu en knut och fortsätt med nästa pinne.
 
Charmen med detta pyssel är att det inte gör så mycket om det blir snett och vint. Det är dessutom hållbart, billigt och fungerar både ute som inne. Ett superpyssel helt enkelt!
1 Jess:

skriven

Väldigt charmigt och fint :)

Kommentera här: