Recept: Granskottssirap

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150522_5710
För två veckor sedan traskade vi ut på promend en regnig kväll med ett grantätt ställe i åtanke. Jag hade nämligen skymtat de gröna skotten några dagar tidigare och insett att det blivit dags igen. Den tiden på året var äntligen här, den då jag skulle få göra granskottssirap igen. Jag testade nämligen detta förra året men fick min lilla burk utvällt av en klumpig katt innan allt socker smält och det blivit sirap. Därför har jag nu gått ett år och väntat på revansch!
 
20150512_4008
Granskott är nyttiga små rackare och plockas med fördel just nu (lite beroende på var i landet man bor) men ingår tyvärr inte i allemansrätten. Man får helt enkelt inte plocka granskott hur som helst utan behöver tillstånd från markägaren. Vill inte vara en gangster men om man inte tänker fråga tycker jag det är snällare att göra det på kommunal mark än hos någon skogsägare som försörjer sig på sina fina granar. Hur som helst, plocka så mycket du orkar för det finns liksom ingen bestämd mängd i det här receptet.
 
Untitled-1
När du kommer hem varvar du lika mycket socker (står rörsocker i receptet men jag hade bara vanligt vitt hemma) som skott i en burk och ställer det i ett relativt ljust fönster. Rör om en gång om dagen i två veckor och koka sedan upp allt sammans med 2 dl vatten, skal och lite saft från en lime och frön från en vaniljstång. När allt kokat i ungefär 15-20 minuter är det dags att sila av skotten och hälla upp på burk.
 
20150513_4281
Sirap i sig är ju väldigt sött men den här får en dimension extra av sötma pga granskotten. Jag tycker den passar fenomenalt till glass, pannkakor, gröt eller varför inte som sötning i bröd och liknande? Vill man göra andra typer av sirarp rekommenderar jag verkligen maskrossirap och smultronsirap.
1 Rania:

skriven

Ska också plocka och göra (fast med lite annorlunda recept tror jag), men granskotten är inte riktigt här än. Gjorde dock maskrossirap häromdagen, så gott!

2 Liene Svärd:

skriven

Så intressant :)

3 Carolina:

skriven

Testade att göra granskottssirap för något år sen men sockret klumpade bara ihop sig till en enda stor hård klump. Jag ska testa igen efter detta recept! Granskott är så sjukt goda, brukar norpa några när jag är ute och går och det känns som om man får en injektion av C-vitamin! :) Ha en fin lördag och tack så mycket för det fina maj-odlingsinlägget! Blev jättepeppad!

4 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Vilka oerhört fantastiska bilder Sandra, älskar verkligen den första! Tänkte faktiskt på detta när jag såg en gran med massa ljusgröna skott häromdagen :)

5 Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland:

skriven

Oj vad spännande det där lät! Måste nog testas! :)

6 Anna:

skriven

Kul grej att göra egen sirap!! Måste bara säga att jag tycker första bilden är sååå härlig!!

7 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Vad spännande det låter! Och bilderna är underbara!

8 Emelie:

skriven

Åh, wow!!! Jag måste testa att göra detta!
Lärde mig faktiskt den här morgonen hur gott det faktiskt är med sirap på gröten :)

9 Hanna Karlsson:

skriven

Låter gott!

10 johanna:

skriven

åh det hade jag ingen aning om att man kunde göra, vad häftigt!!!

11 Anna:

skriven

Yes! Bra att du påminde mig! Gjorde det förra gången och det var en hit här så det blir repris i år! :D

12 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Ääälskar bilden på pannkakorna..!!!!
/Evelina

13 Anonym:

skriven

tror sirapen kan bli god i gin tonic.

Svar: Smart tips, tack!
Sandra Lundin

Kommentera här: