Frågor & Svar

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
Nu var det flera, flera veckor sedan jag lyfte fram era frågor i ett inlägg av det här slaget. Har försökt att svara alla i kommentarerna men ibland känns det fint att lyfta fram dem såhär också ifall någon annan kan ha nytta av svaren så här kommer del 1 av 2. Undrar ni något kan ni skriva det i kommentarerna så kommer det med i nästa runda!
 
Åh! Tavlan med kaninmasken var ju urfin! Så härligt ljus! Varifrån kommer den?
Har ju klippt ut den ur en fotobok så jag är verkligen inte säker men jag tror att det är en tjej som heter Hannah Starkey som tagit bilden :)
 
Alltså tavlan med månen är ju magisk. vill ha! var har du fått den ifrån?
Har bara klippt ut den från en rymdbok :)
 
Åh åh åh, handdukshängaren/kroken på sista bilden - så fin! Har du gjort den själv också eller är det något köpt tro?
Du må tro att jag gjort den själv ;) Men det var busenkelt och inlägget med det projektet hittar du här!
 
Jag undrar över din handdukshängare i badrummet - som är konstruerad av innerringen i en sybåge. Hur har den hållit? Tycker såna brukar vara något bräckliga och har knäckt ett antal i min samling, men det blev ju så fint!
Då kan jag glädja dig med att alla fyra sitter kvar och är helt intakta :) Vi är ju inte direkt våldsamma när vi torkar händerna men man tar ju ändå upp handduken och grejjar med den flera gånger per dag så jag måste säga att det antingen var ett grymt projekt eller förstklassiga broderiramar ;)
 
Badar du varje dag?? Anledningen till att jag undrar är ju för att det inte känns så schysst mot naturen att bada så mycket??
Jag vet inte hur ni andra gör men jag tvättar mig (alltså duschar/badar) ungefär varannan dag och två av tre gånger i veckan väljer jag att bada istället för att duscha. Om jag duschar gör jag det snabbt men om jag badar blir det en hel njutningsgrej. Jag fyller badkaret nästan ända upp och ligger sedan och läser däri i minst en timme. Eftersom jag inte fyllt hela badkaret kan jag fylla på med en liten skvätt varmt vatten emellanåt så att det hela tiden är behaglig temperatur. Jag förstår att detta inte hjälper naturen men det känns så mycket bättre för mig att veta att jag inte bara står och låter vattnet rinna i duschen i en halvtimme utan faktiskt har detta som min enda riktiga stund när jag kan slappna av och ta det lugnt. Så nej, badar inte varje dag.
 
Har ni bara ett bibliotek som inte är bemannat i er stad? Förstår inte.
Då ska jag berätta :) Jag bor i en liten kommun som har mellan 6000-8000 invånare (högst oklart vilken statistik som stämmer) och här har vi ett kommunbibliotek (där jag jobbade i våras) som har två filialer i grannbyarna. Men eftersom vi även är en militärstad har de ett eget soldatbibliotek uppe på fästningen. Det är där jag har fått jobb nu och eftersom lånfrekvensen är så låg behöver det inte varar bemannat. Det är alltid öppet och de som vill låna gör det med hjälp av korten längst bak i boken (oldschool - jag vet!) vilket gör att min insats inte blir större än att beställa in böcker + sätta upp återlämnade böcker i hyllan igen.
 
Kul med det nya biblioteksjobbet också! Hur mycket tror du att du behöver jobba där? Jag menar, kommer du få den tid du behöver till blogg osv?
Det är ungefär fem timmar i månaden så det är verkligen inte mycket. Känner dock ofta att jag glömmer bort att jag har det jobbet så jag antar att det är fem timmar för mycket egentligen ;) Får se hur det löser sig med allting framöver.
 
Jag hängde inte med på biten om rundlarna (angående det här inlägget), kan du förklara igen hur du gjorde med sockerkaksbottnarna? Ser supergott ut, potentiell födelsedagstårta till mig här i veckan! :D
Alltså jag hade en vanlig botten (eftersom jag inte har en liten form utan en normalstor) och så tog jag ett fat och tryckte ut tre runda bitar ur varje botten istället. Jag valde ett fat som gjorde att jag fick ut så mycket som möjligt av mina bottnar och inte behövde slänga mer än några enstaka kanter. Det är alltså i princip lika mycket tårtbotten som om jag skulle gjort som vanligt men uppdelad i mindre bitar vilket blev en högre variant!
 
Jag tycker att din blogg är vettig och bra men har reflekterat lite över att du bara verkar ha vita vänner i ditt umänge?
Tack för komplimangen och för din reflektion men jag vill först och främst säga att jag inte har något umgänge. Det kanske låter sorgligt men är helt sant. De människor som syns på min blogg är i största del familj (de hade i och för sig inte behövt vara vita för det men nu är det så) och vänner jag lärt känna via bloggen. Jag har flytt och bytt liv tusen gånger känns det som och har inte kvar så många vänner som jag umgås pga att det blivit för jobbigt att hålla kontakten när man bor så långt bort och har en vän i varje stad. De som kommenterar i min blogg är de jag fått ett vänskapsband till och som jag senare har valt att träffa på små utflykter och kompisdejter. Av de som kommenterar är minst 99% vita och jag vet inte om jag kan göra så mycket själv för att förbättra den statistiken? Men jag skrev faktiskt i ett inlägg för någon vecka sen att jag och Viktor försöker lära känna lite nya människor som är här som asylsökande. Alltså inte för att det ska se bra ut på pappret utan för att vi på riktigt gärna skulle vilja lära känna människor från andra kulturer och med andra bakgrunder. Vet inte riktigt hur jag ska besvara din fråga om jag ska vara ärlig men nu vet du!
 
Menar du första resan någonsin?
(angående vår resa till Köpenhamn) Ja, vi har aldrig varit på någon semester tillsammans tidigare. Min familj bor i Helsingborg och Viktors bor i Göteborg + att han har en syster med familj i Stockholm. Ingen av oss har körkort och att åka resa runt i Sverige och försöka hinna hälsa på alla i ens familj mellan varven har slukat alla våra lediga tillfällen. Vi har försökt komma iväg tidigare och har bokat biljetter och hotell till både New York och London men har fått ställa in resorna pga skola som kom i vägen och sånna grejer. Förhoppningsvis har vi mycket tid att ta igen detta på plus att jag kanske kompenserar  lite mot mitt badande om jag inte flyger så mycket ;)
 
Skulle du säga att det är väldigt dyrt att åka dit? jag letar förgäves efter en plats en kan åka till med en sjukskriven-budget. kramar!
Nu fick vi ju både tågresan och boendet i present och hur mycket det kostar beror ju på hur och varifrån man reser. Bor man nära blir det ju billigt med tåget över sundet men för oss två gick det på runt 2000 kronor. Hotellet kostade lika mycket för två nätter men om man bokar via airbnb eller bor på ett hostel blir det säkert lite billigare än så. Danmark är lite dyrare än Sverige överlag pga hur kronan står men jag tyckte ändå de hade jättebra priser på mat och dryck. Nu shoppade vi inget men snålade inte på något vi ville göra heller. Vår budget låg på runt 1000 kronor per dag (för oss båda pga jag inte haft någon lön på flera månader) och vi hamnade under den alla dagarna. Tror absolut man kan åka dit med lite pengar på fickan :) kram!
 
Illa till mods? Christiania är ju suuuperfint! Man måste ju inte stanna på pusher street där det säljs skit. Jag tycker att Christiania är en fascinerande liten "stad", och historien om det likaså. Det jag tycker är läskigt är alla hundar som springer lösa dock. Kram pårä
Då gjorde vi helt fel för vi kom direkt in på green light district och trodde liksom inte att det var mer än det så vi gick den gatan upp och ner och vände sedan och gick ut. Vi åker med största sannolikhet tillbaka så vi får utforska området mer då helt enkelt :)
 
Din klocka var så HIMLA fin, älskar de sirliga siffrorna. Var har du hittat den?
Det är dessvärre ett loppisfynd :/
 
Vill också bygga ett bilhotell. Vad behöver man?
Tänkte att jag skulle försöka göra ett framöver och visa men googla på det så länge om du vill se lite inspirerande bilder. Bambustavar brukar vara populärt hos de små bina!
 
Åh! Måste följa dem bums! Älskar tips! Kände att jag även ville följa dig men hittar dig inte. Vad heter du på instagram?
(kommentaren syftar på det här inlägget) Haha är så dålig på att nämna det men jag heter myatilio :)
 
Älskar ju dina sängkläder på bilden med katterna, var är de ifrån? *kär* Måste sluta bli kär i materiella saker alltså.. haha
Vi fick dem i julklapp men jag vet att de är från Värnamo of Sweden och går att hitta här.
 
Jättebra inlägg och peppande för en sån som jag, som älskar att fota! Hur levererar du bilderna? Digitalt eller framkallade? :)
(om mitt inlägg om hur man får fotojobb -> uppdaterat med många bra tips i kommentarerna) Roligt att du tyckte det :) Levererade alla digitalt via en dropbox-mapp pga att skicka saker på posten är min absolut sämsta grej!
 
Jäklar vilken skillnad det blev på flickr och inte. Är det blogg.se som komprimerar så mycket?
Har sett att andra på portaler med wordpress har skrivit liknande saker så jag vet faktiskt inte. Är supernöjd med kvalitén men får aldrig mina bilder att bli 700 px i bredd där (som min blogg är) och vet inte om det ska vara så eller om jag gör fel. Hjälp? :)
 
Härligt hem och fina bilder! Vet att du sagt att du inte tycker att du är bra på redigering, har du tagit dessa direkt ur kameran eller redigerat något? Fint ljus i dom!
(angående bilder i det här inlägget) Jag tycker fortfarande att jag är dålig på att redigera och det är för att jag aldrig tar mig tid att lära mig ps eller lightroom. Sitter bara och klickar på min actionknapp hela dagarna. Men jag fotar i rawformat och justerar alltid bilderna i camera raw innan jag lägger in dem i ps så nog är de redigerade alltid. Önskar att jag kunde få ut en sån här bild från kameran men det händer aldrig ;)
 
Åhh vad snyggt!! Fina bilder,så du jobbar med fotojobb och just inredning? Det är min dröm* vad heter din podd? Vill gärna lyssna på den:)
Nja, det är en sanning med modifikation. Jag har gjort några fotouppdrag då jag har fotat människors hem, så jag har inget finger med i styling eller liknande. Det är inte magasinsuppdrag utan till en annan sak, men är likväl ett jobb för det. Mer om det när allt är klart! Podcasten heter Källan.
 
Vi tar som sagt resten en annan dag så kör på nu ifall ni har fler frågor så att jag kommer ikapp!
 
1 Sofia:

skriven

Tack vare din fina blogg har jag börjat odla själv på balkongen. Nu är det så att jag fått bladlöss på min fina chiliplanta, vad ska jag göra? Finns det något att göra? Och hur är det med sån såpablandning? Känns inte helt hundra med tanke på att jag vill odla ekologiskt.
Puss, jag älskar din blogg!

2 Sofia:

skriven

Tack vare din fina blogg har jag börjat odla själv på balkongen. Nu är det så att jag fått bladlöss på min fina chiliplanta, vad ska jag göra? Finns det något att göra? Och hur är det med sån såpablandning? Känns inte helt hundra med tanke på att jag vill odla ekologiskt.
Puss, jag älskar din blogg!

Svar: Men åh, nej vad tråkigt! Har inte haft det besväret men jag googlade och hittade det här:http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN03-2/ODN03-2D.PDF

Det kanske kan hjälpa? Lycka till och puss och tack för fina ord!
Sandra Lundin

3 elin stridh:

skriven

kul inlägg :D

4 Ellen:

skriven

Ja ni får kolla mer nästa gång :) finns en sjö i Chris, med massor med små gulliga fina hus runt om. Och på "tvärgatorna" finns det otroliga målningar och coola hus!

5 Ellen:

skriven

Ja ni får kolla mer nästa gång :) finns en sjö i Chris, med massor med små gulliga fina hus runt om. Och på "tvärgatorna" finns det otroliga målningar och coola hus!

Svar: Ska spara det här och ta fram till nästa gång vi åker dit :) Tack!
Sandra Lundin

6 Karin:

skriven

Klokt resonerat kring vattenanvändningen. Om man hjälper naturen på andra sätt, genom att kanske spara på vatten annars, kan man gott unna sig ett bad titt som tätt, för som du säger, det är alltid bättre än att låta vattnet rinna en timme i duschen.

7 Frida:

skriven

åh vilken intressant fråga om umgänge och vithetsnorm, all pepp att du vågar ta upp det och resonera om. Det behövs mer öppenhet och ärlighet och vilja att ta del av andras åsikter och kulturer, och att våga ta upp det på bloggen tycker jag är så bra!

Men du, i frågan ang. bihotellet så tror jag att ett l smög sig in, blev lite förvånad en sekund där innan jag insåg att ni ju inte pratade om hotell för bilar utan för insekter ;)

8 Timeoftiger:

skriven

Jag kan inte förstå hur någon kan komma på att fråga hur ofta du badar, av hänsyn till "miljön". Hur kan det angå någon annan??? Sjukt. Och det där vem man umgås med- det är en rikedom att ha vänner från olika kulturer men det bor inte så mycket t ex svarta människor på alla ställen. Man väljer ju inte sina vänner pga hudfärg, varken svart eller vit hudfärg.

9 elise:

skriven

du verkar så himla fin! tycker du svarar alldeles för snällt på vissa kommentarer haha. avskyr när kommer med kommentarer som ska låta "nyfikna" men bara låter syrliga och elaka när jag läser dem i mitt huvud. gah. du får väl för fan välja att bada badkar om du vill, så himla terapeutiskt och avkopplande ju. usch vad jag avskyr pekpinnar :(
kan relatera till det här med att ha flyttat runt mycket och därför blivit av med många vänner på vägen. gör mig ledsen, ofta, och kan verkligen avundas människor som umgås med samma folk som de umgåtts med sedan barndomsben.

10 Linnéa Elisabeth:

skriven

Alltså din blogg ♥ Älskar't! Du, förresten! Jag bakade dina citronkakor (SÅ GODA) och tänkte dela med mig av receptet på min blogg om det är okej? Har faktiskt kopierat receptet rakt som du skrivit det rakt av, och kände mig lite som en tjuv när jag gjorde det. Men du får självklart cred och jag länkar hit! Och tycker du att det känns ok så kör jag! Annars så skriver jag om det osv :)

Svar: Men kör bara! Klart du ska dela med dig om du gillade dem :) och tack snälla för dina fina ord!
Sandra Lundin

11 Catrine:

skriven

vad roligt med att jobba på ett bibliotek! det verkar mysigt!:)

12 Angelica:

skriven

Skulle också vilja gå bort till röda korets café. Men det krockar med jobbet :-/

Svar: Så trist :(
Sandra Lundin

13 ISA:

skriven

jag blir typ irriterad på vissa som ställer frågor. "varför du bara umgås med vita"? alltså, ska man leta upp vänner med visst utseende för att det ska se bra ut? folk letar så jävla mycket fel. GAH.

14 Beata:

skriven

asså så knäppt att ni inte rest ihop innan!

15 Frida L:

skriven

Hej! Jag har en fråga om odling av chili, eller ska jag vara ärlig är det paprika jag har, men du har ju chili och plantorna ser exakt likadana ut och de är väl släkt och sånt så jag tänker att det borde vara ganska lika... hursomhelst, det jag undrar är om du brukar plocka tjuvar på dem?

Svar: Hej Frida! Nej jag har inte upplevt det som något negativt utan när jag toppat mina chilis har det växt ut nya skott som senare genererat mer frukt. Men om man är sen med odlingen och har massvis med minifrukter som kanske inte hinner mogna innan frosten tycker jag man ska knipsa av alla nya skott och blomämnen för att de som finns ska växa sig stora :) vet inte om jag gör rätt eller fel men det har funkat för mig!
Sandra Lundin

16 tove:

skriven

de som kommenterar och "frågar" (dvs. anklagar) andra om deras badvanor och vänkretsar har nog själva dåligt samvete över att de badar för mycket och inte känner några med mörkare hud än deras egen. just sayin'. orkar ej hur präktigt och otrevligt vissa människor beter sig.

17 Jessan:

skriven

Tack för ditt svar! Jag fotar också i raw och redigerar nästan enbart i camera raw, tycker det innehåller allt man behöver. Det är ju som en förenkling av PS :)

Kommentera här: