Recept: Bovetegröt & plommonsylt

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Hello!
Här hittar ni en som blivit helt besatt av bovetegröt och därför jämt äter det till frukost just nu.
Första gången jag lagader det var jag dock inte lika övertygad för när jag provsmakade det på spisen upptäckte jag hur starkt det var. Ja, jag vet "starkt???" var även min tanke men sen slog det mig att jag ju kryddat med kanel och ibland kan det ju upplevas som rätt starkt i stor mängd. Fast... inte med en sån där brännande känsla väl?
När jag öppnade kryddskåpet insåg jag att det inte alls var kanel jag pudrat över gröten utan cayennepeppar - vilket ju såklart förklarade den obehagligt starka och brännande känslan! Det var bara att börja om från början och det är väl efter den där andra portionen som jag är frälst.
 
Jag tillhör den skaran som gärna äter söt gröt och därför är mitt recept följande:
 
Bovetegröt
 
4 dl vatten
2 dl krossat bovete
1 plommon skuret i småbitar
1 tsk honung
0,5 tsk kanel
1 krm salt
 
Skölj bovetet och låt det sedan koka upp med de övriga ingredienserna. Ta sedan bort gröten från plattan och låt den stå och svälla i ungefär 15 minuter. Ifall din förpackning med bovete ger dig andra instuktioner kan du följa dem :)
 
Till detta serverar jag världens godaste plommonsylt. Det är såklart möjligt att just plommon får det att inte låta lika gott som det faktiskt är men jag lovar att det är det! 
1 e:

skriven

ser väldigt gott ut! särskilt med plommon, nom! älskar gröt men har aldrig testat att göra det på bovete.

2 Matilda:

skriven

Har ett paket bovete stående i skafferiet som jag använder till annat än just gröt, men varje gång jag tar fram det och ser receptet på bovetegröt på paketet tänker jag att jag nog borde testa. Det lät himla gott med plommonsylt till, så det kanske är dags att ta sig lite i kragen!

3 Anna:

skriven

Men gott! Jag försöker hitta lite bra alternativ till frukost just nu. Detta lät lite väl tidskrävande för de dagar jag jobbar men för mina hemma-pluggdagar perfekt!

4 Mirre:

skriven

Måste testa! :)

5 Klara Amanda:

skriven

Hahaha, cayennepeppar på gröten har min mamma också provat <3

Låter himla gott.

6 lovisa:

skriven

kanel är ju SKITSTART! därav cinnamon challenge du vet? eller, om du eller annan inte vet: http://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_challenge + youtuba det! man ska alltså äta en tesked, eller matsked eller vad det nu är, kanel och svälja utan vatten. vilket är typ omöjligt. samt innefattar massa hälsorisker, står på wikipedia om det. så tror dig angående starkheten!

7 lovisa:

skriven

haha, bra att jag inte läste klart innan jag började hetskommentera. precis när jag skickade såg jag kommentaren ovan och bah vänta nu... *scrollar upp* okej då, cayenne är säkerligen ännu starkare såklart! men ändå! nu fick du höra om kanelutmaningen ändå ,^^

Svar: Haha :D men alltså ja, det kan vara så sjukt starkt! Jag och Viktor gjorde det en gång och det kan ha varit bland det sjukaste jag varit me dom :D
Sandra Lundin

8 maja:

skriven

Här är en som äter havregrynsgröt om jag äter gröt. Men gröt är ju gott och bra och mättande. Ska nog prova ditt recept en morgon. :)

9 Jessica:

skriven

Åh! Jag har en annan bovetegröt som jag är helt besatt av, där en lägger helt bovete i blöt över natten och sen mixar ihop det med några dadlar på morgonen. Vill en ha den lite rinnigare så har en i lite sojamjölk, men det är SÅ GOTT.

10 Hey Emelie:

skriven

Älskar de här bilderna Sandra! Och färgen på väggen alltså, älskar't! Måste kanske testa bovetegröt för övrigt också :) Ha en bra dag!

11 Amanda CL:

skriven

man blir ju väldigt sugen av att bara titta på bilderna :D

sv: tack :D

12 Caroline:

skriven

Låter gott! Hade med en grötperiod precis när jag flyttat till en ny stad, antagligen mest för att jag bodde hos olika kompisar i 3 veckor o ett paket gröt var lätt att packa med sig :D
Nu har jag snöat in på kesoplättar!
Btw, har precis börjat följa din blogg (ca 1 månad sedan) o älskar både innehåll samt utseende. Har du gjort designen själv eller en template? :)

Svar: Tack så mycket för dina fina ord :D Designen är ett tema från blogg.se som heter artless och som jag ändrat om lite efter eget behag :)
Sandra Lundin

13 Amanda Halldan:

skriven

Tack för receptet! :)

14 anneli:

skriven

Jag älskar frukostar i alla breda former men precis som du är gröt en stor favorit!

15 Michelle:

skriven

Åh ser jättegott ut, måste testa asap!

16 fyrtiotaggare.com:

skriven

tack för tips, låter jättegott!

Kommentera här: