Läggdagsläsningen

Alltså vi har börjat med världens kanske mysigaste tradition här hemma och även om det inte är något banbrytande måste jag få dela med mig av det. I flera, flera månader har både jag och min sambo tagit en rejäl vända på internet och runt diverse sociala medier precis innan läggdags. Vi brukar krypa ner i sängen rätt tidigt på kvällen för att hinna surfa runt, prata en stund och gosa innan vi säger godnatt till varandra. Men det är ju knappast rocket science att hjärnan mår megadåligt av all den snabba informationen precis innan den ska koppla ner för natten.
 
När Viktor fick Den Lille Prinsen i present av sina föräldrar för två helger sedan (det var hans favoritbok som liten) sa jag att lite skämtsamt att vi kunde ha högläsning ur den på kvällarna eftersom jag aldrig läst den boken tidigare. Döm om min förvåning när han tog mig på orden och faktiskt tyckte att vi skulle läsa ur den varje kväll, det var ju typ det mysigaste initiativet någonsin!
 
Därför turas vi nu om att läsa högt för varandra när vi lagt oss i sängen om kvällarna. Den är så fin och filosofisk och rolig och knasig. Men jag tänker att vi inte kommer sluta där, jag tänker mig att vi kommer leta upp kortare böcker vi minns från barndomen, kapitelböcker och kanske till och med något maffigt och bra som Harry Potter så småningom. Det är så fint att få träna sin röst och läsa högt då och då och det är så mysigt att höra den man älskar leva sig in i berättelsen. Men framför allt så är det himla, himla skönt att somna när det sista man gjorde var att läsa en bok istället för att scrolla hela internet.
1 Linnéa :

skriven

Alltså vilken fantastisk idé, ska definitivt försöka införa det med min pojkvän när vi äntligen kan bo tillsammans igen.

2 Alicia:

skriven

Alltså dömysiga bilder på er!!!!!! Jag och Andreas brukar varva Mumin med Pettson ibland, hett tips! Men då får man inte slumra till pga så mycket att titta på :)

3 Maria Ekblad:

skriven

Men åh det låter så himla mysigt! Ska försöka införa detta hemma

4 Kreater Malin:

skriven

Det låter ungefär som världens bästa idé. Älskar högläsning hemma och tycker också det är dags att internet (hur underbart det än är) får ta en liten paus precis innan man ska sova.

5 Charlotta Sofia springer och trimmar:

skriven

Åååh! Jag och min sambo ligger brevid varandra och läser på kvällarna och så hör jag att han skrattar åt något och frågar om vad och då läser han en bit. Vi borde ju helt klart läsa en bok tillsammans!

6 Daniella 🌙:

skriven

snor den här iden direkt.

7 Anonym:

skriven

Låter supermysigt! Mamma läste de första Harry Potter böckerna för oss när de kom ut och vi inte var tillräckligt duktiga på att läsa för att kunna göra det själva. Eftersom hon hade börjat läsa dem högt så fortsatte vi serien ut trots att vi va typ 15-16 mot slutet. Så mysig kvällsrutin!

Svar: Såå mysigt :D
Sandra Lundin

8 Jess:

skriven

Eh ja världsbäst idé det här ju! Så fina och mysiga bilder med :)

9 N:

skriven

Vad mysigt!! :)

10 Jessica:

skriven

Vad mysigt! Himla bra idé tycker jag. Jag borde införa det hemma hos oss också! :)

11 elise:

skriven

supermysigt ju! har velat läsa den hur länge som helst, kom jag på nu. försöker f.ö också att dra ner på internettiden innan läggdags. ett tag spelade jag candy crush typ en halvtimme innan jag släckte. waaaah. SÅ dåligt, tänker jag!

12 Flora:

skriven

Fan vad fint! Jag och Felix har infört en omgång backgammon innan vi släcker lampan. Också mysigt :)

13 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Låter ju verkligen underbart :)

14 Lotta:

skriven

åh vad mysigt! Högläsning är så himla mysigt

15 Lotta:

skriven

sv: åh tack fina du!

16 Clara Kron:

skriven

Så himla bra grej! Själv lyssnar jag alltid på ljudböcker jag redan har läst när jag ska somna, så att jag inte missar något viktigt.
Jag har för övrigt idag lyssnar klart på alla Källan-avsnitt. Så HIMLA fina! När jag började nytt jobb, med wifi, i förra veckan och mycket photoshoppande att göra tyckte jag att jag skulle lyssna på något "mer" än bara musik så jag valde Källan, och jag är så glad! Det har varit otroligt givande och jag har skrivit ner hur många tips som helst under lyssnandets gång, så tack så mycket!

17 Hanna Karlsson:

skriven

Vad mysigt!

18 JENNYH - Mammablogg:

skriven

Men åh vad mysigt det låter :)

19 Malin:

skriven

Vilka underbart mysiga bilder. Vi kör också med högläsning här hemma. Vi har läst igenom hela muminserien så det är ett tips. Och Ture Sventon, lagom långa kapitel och lagom underfundig spänning även fast man är vuxen <3

20 Céline:

skriven

men gud så mysigt!!

21 ida foto. ♛:

skriven

men åh så mysigt och sött! så härliga bilder :'D

22 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Vilken himla mysig kvällsrutin! Även hos oss blir det mycket skärmtid innan huvudet når kudden vilket ju verkligen är oerhört trist egentligen. Jag vet inte om jag kan propsa på högläsning men vi borde verkligen bli bättre på att läsa böcker om kvällarna, det gjorde jag jämt förut, perfekta sättet att somna till.

23 ISA:

skriven

det där är en supermysig grej! skönt att va den som slipper läsa, då kan man somna ;)

24 Vajb:

skriven

Fint! :)

25 Vano:

skriven

Ååh så mysigt! Vilken fantastisk bra idé :)

26 Vicky:

skriven

ÄLSKAR älskar lille prinsen. växte också upp med den. <3333 å.

27 SMÄM:

skriven

Hihi, vad fina ni är <3

28 kaneli:

skriven

Älskar detta! Högläsning är ca mysigaste som finns!

29 Vilde:

skriven

Så koselig!
Det har vi snakket om også. Vi vurderte å lese The Hunger Games for hverandre om kvelden. Kjempekoselig! <3

30 lisilo.blogg.se:

skriven

Gulliga ni är!

Kommentera här: