DIY: majestätiskt bokstöd

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Det bästa med Monthly Makers (förutom att jag själv får en spark i baken att testa på något nytt varje månad) är att jag har hittat till så många kreativa bloggar där skapande står högt i kurs. Jag trillade över ett inlägg härifrån med ett så sött bokstöd i betong. Jag älskar ju djur och försöker få in dem i min inredning på alla möjliga sätt. Men eftersom jag ännu aldrig testat att göra något i betong fick min variant bli i gips, lite mer lättarbetat och fantstiskt fint.

 Du behöver en form (ett tomt mjölkpaket funkar verkligen utmärkt), ett plastdjur, sprayfärg och gips.
 
Skär mjölkpaketet i den storlek du vill ha på ditt bokstöd. Beroende på hur stort ditt djur är kan du behöva använda långsidan istället. Vänd och vrid lite tils det känns bra och blanda sedan gipset enligt förpackningen. Jag fick lite bubblor i min eftersom jag hade använt lite, liet för mycket vatten. Men så fort gipset stelnat var det bara att hälla av det. Ett bra tips tror jag är att hälla i gipset rätt sakta och inte lika fullt som på bilden, det kan hjälpa att skaka lite på formen för att bli av med eventuella bubblor.
 
Låt gipset stelna i något dygn och ta sedan loss det ur formen. Sandpappra eventuellt lite vid ojämna kanter och addera gärna en liten filtbit under för att minimera skador på möbler. Limma fast det sprayade djuret med starkt klister och sedan är det klart!
 
Nu är det dags att försöka hitta ett fint hem till denna lilla varelse :)
1 Rebecka:

skriven

Så härligt, snyggt! Du väcker min skaparlust till liv. Tack!

2 Maria:

skriven

Men Sandra wow! Jag älskar ju djur guld och betong så måste prova det här! Men är lite rädd för gips tror jag, fått för mig det är svårt. Men åh, det får jag nog övervinna :D

Svar: Neej, det är så buslätt så det knappt är sant :D lovar!
Sandra Lundin

3 Alicia:

skriven

wowow alltså!

4 Petra:

skriven

Det här måste jag testa! Har lite sprayfärg som ligger hemma och skräpar. Måste bara skaffa gips... Alltid är det nåt man inte har, haha! Skitfint!

5 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Men alltså wow vad snyggt det blev!

6 Sarah:

skriven

Åh! Svinsnyggt Sandra! :D Nu kliar det sådär jobbigt i fingrarna! Jag måste göra något pyssel ikväll!

7 Mikaela:

skriven

Vilken FIN hjort! Jag har tänkt göra något liknande hur länge som helst (fast i mitt favortmaterial betong ;) ) men har absolut inte hittat lika fina plastdjur!

8 Beatrice:

skriven

Supersnyggt verkligen! Har iofs ingen plats att ha en sån på, men I wish I had! Vart hittar du alla fina plastdjur? Letar ofta på typ Myrorna, men det finns aldrig några. :(

Håller förresten med om Monthly Makers, det gör mig så otroligt mycket mer kreativ! Har ett konstpyssel på gång faktiskt, på återbrukstemat, måste bara köpa en häftpistol först... Kanske idag, kanske i morgon!

9 Alicia:

skriven

Suuuuperfint! Jag blev också inspirerad av samma inlägg att ändå prova det där med betong någon gång i sommar. Jag har nämligen två PERFEKTA mässingshästar som skulle stå så jädra bra på varsin sida om ett gäng böcker. Sen att min bokhylla är så sprängfull att det knappast behövs några bokstöd för att hålla dem på plats är en annan grej, hehe.

10 Clara Kron:

skriven

Fantastiskt fint bokstöd! Jag hittade precis ett kilo gipsblandning på loppis jag inte visste vad jag skulle göra med, men nu vet jag exakt!

11 Form&Känsla:

skriven

Jättefin, verkligen!

12 Johanna Kreater:

skriven

Men vad roligt att du blev inspirerad :) Din blev ju superfin med gips istället för betong och smart att använda ett mjölkpaket!

13 kaneli:

skriven

Wow vad snyggt!

14 Ellen:

skriven

Snyggt! Bra idé och fina bilder tycker jag! Kram

15 JENNYH - Mammablogg:

skriven

Wow, snyggt och smart! =)

16 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men åh, så himla fint! Plastdjur blir helt klart nästa grej att hålla utkik efter på loppis! :)

17 Sanna Preifelt:

skriven

Sjukt fint! Ett sånt här vill jag göra :) Precis på min nivå (tror jag...) ;P

18 Lotta:

skriven

åh en sån bra idé! Jag som behöver bokstöd! Tack för tipset! Och fint också

19 Kajsa:

skriven

Urtjusigt ju! Mer djur i inredningen :)

20 Inga:

skriven

Fint! Den där lilla växten som står till höger på sista bilden, har du någon aning om vad det är? Har en exakt likadan men vet inte vad den heter!

Svar: Tänk för att det vet jag :) Den heter kamerufobia och kallas även för skvätt/sprätt iväg!
Sandra Lundin

21 Sabina:

skriven

Såååå otroligt fint!

22 Johanna:

skriven

Jättesnygg! Vilken grym idé, och inte så svårt heller ser det ut som =)

Svar: Absolut inte svårt, nej! :)
Sandra Lundin

23 Jessica:

skriven

Så himla snyggt! Nu blev jag också sugen på att göra en sån.

24 Madde:

skriven

vad fint!!

25 Beata:

skriven

så fint!

26 Annika M Sriwanna:

skriven

Snyggt Sandra! :D

27 Ellen Lindberg:

skriven

Så himla fint detta blev! Verkligen en bra idé :)

28 Vajb:

skriven

Åh! Det där var ju enkelt och blev jättefint! :)

Kommentera här: