Att arbeta i glas

Jag har varit hos Mats igen! Om ni inte alls förstår vad jag menar med det så kan jag lite kort dra att jag hade som mål att få lära mig dreja i år. Och så en dag promenerade jag och Viktor förbi en skylt där det stod "Nymans verkstäder" och under i mindre text stod det bland annat glas och keramik. Jag slängde mig på mailen, hade ett möte med Mats och rätt som det var hade han satt ihop några kurser med olika delmoment till mig. Den första kursen går ut på att jobba i glas och det här var vad jag fick börja med. Att lära mig smälta ihop glas alltså.
 
Den här dagen var jag helt själv i verkstaden vilket kändes pirrigt och stort. Att någon litar så mycket på min förmåga efter endast en enda gång liksom!
 
Den här lektionen bestod i att jag skulle använa mina kunskaper från gången före till att göra en glaslykta i den här modellen.
 
Precis som Jonna sa i gårdagens avsnitt av Källan så kan man behöva köpa måånga verktyg och maskiner om man vill börja arbeta i ett helt nytt material. Men man behöver ju verkligen inte köpa allt på en gång. Att arbeta i glas tar tid att läsa sig och det man behöver för att komma igång är i princip glaset och en diamantskärare som ser ut som en skalpell med ett runt litet hjul istället för kniv.
 
Jag bestämde mig för att det skulle bli en blomma och började måtta upp lite hur stor den skulle kunna vara för att få plats.
 
Sen började jag skära ut mina bitar och jag vet att de ser hemska ut men det rättar man till lite senare.
 
Jag la dem i tre lager för att få in lite färg.
 
Sen använde jag diamantslipen (kanske första maskinen man vill köpa in om man ska jobba i glas?) för att putsa till alla kanter så att allt såg lite finare ut.
 
Därefter var det dags att limma på alla bitarna så att de inte flyter iväg under tiden de smälts samman. Använde lite "strössel" som jag kallar det för extra effekt.
 
Dagen efter var den första delen (fusing) avklarad och min lilla glasplatta såg då ut såhär. Okej, det där strösslet jag använd mig av fick inte den effekt jag önskade och jag hade hoppats att det blåa glaset skulle smälta ut och ta över större delen av det svarta. Men what the heck, jag är nybörjare på detta så jag var glad ändå.
 
Efter ytterligare ett dygn hade även det andra momentet (slumping) passerats och kvar stod jag med en färdig ljuslykta.
 
Såhär ser den ut nu där den står hemma hos mig. Nästa steg är att göra ett blyinfattat fönster. Är så pirrig över den delen!
1 Sanna Preifelt ❤:

skriven

Du är så duktig att jag dööööör. Stänk lite sådan hantverkskreativitet på mig är du snäll <3 :D

2 Matilda:

skriven

Så fint! Alltså, verkligen SÅ fint! Du har verkligen ett öga för färg och form.

3 Kreater Malin:

skriven

Alltså detta kan vara ungefär den mest underbara idén jag hört! SÅ himla lyxigt att få gå en glaskurs liksom. Heja heja dig och dina årsmål som verkar bli helt underbara ju!

4 Lisa:

skriven

ÅÅÅÅH, verkstaden på första bilden!! Vill ha! =D

5 Mormorsglamour:

skriven

Haha.. vad roligt och sjukt! Jag har också gjort samma beslut som dig och idag och igår var första gången jag fick sitta i en keramikers studio och dreja.
Drejade förut för tre år sedan och har inte kunnat släppa leran. Det är så galet svårt men så kul, idag så kavlade jag ut saker i gamla skålar. Så mycket enklare än att dreja. Så nu är ja hooked :)
Kram
Helena

6 Maria Ekblad:

skriven

Men åååh vad ballt. En jag är bekant med är glasblåsare och det verkar så roligt!

7 hanna, förbanna:

skriven

nämen vad roligt det ser ut! Snyggt!

8 Aaa:

skriven

Jättefint!

9 Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

skriven

Vad häftigt :) Det blev jättefint :D

10 Mikaela:

skriven

Meeeeeeeeeen vad coolt det här är! Och vad söt ljuslyktan blev, så häftigt att du liksom har gjort den! Glas verkar ju jättekul att arbeta i!

11 Alexandra:

skriven

guuuud SÅ fin!! Ingen anledning att ursäkta sig, helt otroligt att du gjorde den där tycker jag!

12 Alexandra:

skriven

guuuud SÅ fin!! Ingen anledning att ursäkta sig, helt otroligt att du gjorde den där tycker jag!

13 Beatrice:

skriven

Det är när jag ser sånt här jag ångrar lite att jag inte gick fler bildkurser på gymnasiet, haha. Vi hade alla verktyg och alltihop, men jag gjorde bara en ynka liten mosaik-grej med bildarna för att hjälpa dem, aldrig något eget... Synd såhär i efterhand, för det är ju dyrt om man sen inser att man inte gillar det!

14 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men alltså WOW så himla fint det blev, du är verkligen en talang på detta!

15 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Vad snyggt, du är verkligen grym!! :)

16 Petra:

skriven

Men fy farao vad häftigt! Superfint! Blir ju jättesugen på att gå någon kurs i glas och drejning jag med!

17 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Nämen gu så spännande!! Detta måste jag visa Fredrik, han är supernyfiken på att arbeta i glas.
Ska bli kul att se vad du gör härnäst!

/Evelina - Evelinas Ekologiska

18 Emelie - Lever drömmen i Paris!:

skriven

Wow. Arbeta i glas. Alltså, ibland blir jag så överväldigad och fascinerad av vad man kan skapa att jag blir helt mörkrädd. Jag har inte alls kreativitet på det sättet, som du visar upp här. Och resultatet blev ju urfint, grattis!!

19 Anna:

skriven

Åh vad roligt! Jag funderar lite på att ta en keramikkurs. Blev inte mindre sugen nu :)

20 Jess:

skriven

Gillar hur den blev, fin! Jag gick en endagskurs i glasfusing för några år sedan och gjorde bland annat en ljuslykta i samma modell som du och två större fat. Hur kul som helst, skulle gärna vilja göra det igen :)

21 Jessica:

skriven

MEN GUD VAD ROLIGT! Jag vill också lära mig att jobba i glas! Det blev ju hur fint som helst också! Vilken grej!

22 Ida här och nu:

skriven

Men så fint! Och va roligt! Den kursen vill jag också gå. Jag älskar sånt. Du måste visa vad du skapar mer under kursens gång. Kram och trevlig helg

23 Tokyoyo:

skriven

Åh så fin den blev! Saknar att jobba i glas, kul men mycket väntan och pill! ^__^)
Spännande med fönstret, lycka till!

24 Annica:

skriven

Jag blir ju sjukt avundsjuk, jag vill också!! måste nog försöka få till nått liknande tror jag. Superroligt och vad fint det blev!

Kommentera här: