DIY: Ett nytt soffbord

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150610_8362
Nämen, hoppsan nu har det visst snickrats bord här hemma igen! Fast inte helt från scratch denna gången utan idag tänkte jag visa ett supefiffigt sätt på hur man kan skräddarsy ett soffbord eller avlastningsbord utifrån en stomme.
 
dsc_0068_5423d7ba2a6b2263793b3a96
Förra året köpte jag det här lilla bordet på loppis för en tjuga. Tyckte det passade så bra ihop med den nyfyndade gröna soffan eftersom benen är i samma färg. Sedan bordet flyttade hem till oss har vi möblerat om lite och utrymmet på bilden ser numera ut såhär. Soffan och bordet har fått flytta in i Viktors datorrum (det rum ni fått se minst av här på bloggen) och eftersom det är där vi sitter när vi tittar på film/serier kändes det lite för litet.
 
20150602_7216
Så jag tog helt enkelt av bordsskivan. Den satt enbart fast med ett par skruvar så lite gas i skruvdragarn och så var det borta.
 
20150602_7232
Att tillverka eller hitta ben i rätt storlek tycker jag är det allra knixigaste så jag valde helt enkelt att behålla stommen och bara köra på en bordsskiva i lite större format. Måttbeställde en furuskiva (kostade runt en femtiolapp) och skruvade fast den med samma skruvar som den förra suttit fast med.
 
Untitled-1
Därefter vitlaserade jag den och nu får vi plats med hur mycket som helst på vårt nya soffbord. Tyvärr är det här rummet det allra svåraste att fotografera i så ni får stå ut med lite halvtråkiga bilder. Tycker förresten att det ser ut som ett mini-slagbord nu när jag tittar på bilderna. Så nöjd!
1 Alexandra:

skriven

Gud så fint!! Passade ju jättebra!

2 Anna María:

skriven

Enkelt och mycket fint! Håller med om att det ser lite ut som ett mini-slagbord. Tummen upp!

3 Maria Ekblad:

skriven

Men åh vad fint det blev! Du är så händig!

4 Emma Nilsson:

skriven

Skitsnyggt! Gillar även kattsvansen i bild, vet inte hur många sådana bilder jag har! :)

5 Beatrice:

skriven

Du är så händig!! Vill också kunna/våga, men får man inte ens borra i väggarna känns en fet verktygslåda rätt meningslös liksom :(( Älskar också Lupinerna på bordet! Plockade precis såna idag, fördelen med att bo hemma över sommaren, hehe.

6 Hey Emelie:

skriven

Så fiffigt, och prisvärt dessutom :)

7 Sofi:

skriven

Vilken supersmart idé! Just nu har jag nästan alla bord jag behöver, men ska försöka komma ihåg det här för framtiden :)

8 Timeoftiger:

skriven

Vad duktig du är, du är verkligen mångsidig i det du gör.

9 Hanna:

skriven

Så fint det blev, hade verkligen inte tackat nej till att bo som dig!

10 Mikaela:

skriven

Satan så fint!

11 Rebecca Larsson:

skriven

Åh men jättefint!

12 Caroline - mamma utomlands:

skriven

Smart, enkelt och jätte snyggt!!

13 Vajb:

skriven

Så smart! Och snyggt! :)

14 Elisabet :):

skriven

Smart. Miljövänligt. Snyggt!

Kommentera här: