En liten guide till inspirationen

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Den allra vanligaste frågan jag får här på bloggen är var jag hittar all min inspiration. Ibland syftar frågan specifikt på alla diy-projekt men det behöver absolut inte limiteras till endast dessa. Jag tänker ändå att det är just där, vid skapandet, som vi ska dröja oss kvar lite idag. Med tanke på gårdagens inlägg om projektet Monthly Makers tänkte jag passa på att dela med mig av mina bästa tips som förhoppningsvis leder en in i det kreativa flowet.
 
(kaos vs. flow hemma hos mig. P.S. Är så glad att jag möblerade och målade om i det här rummet!)
 
Skapa bästa förutsättningarna
Just inspiration är en lurig liten rackare för man vet aldrig riktigt var den kommer ifrån eller när. Ibland saknar jag den totalt och ibland har jag så mycket att jag inte kan tänka på annat än att förverkliga alla mina idéer.
 
Men som första steg tror jag att det är viktigt att lära känna sig själv som person. När och i vilken situation mår du som bäst? Jag har som mest energi på morgonen och för att känna att jag gör något vettigt måste jag klä på mig riktiga kläder (alltså inte hasa runt i pyjamas en hel dag) och ha det välstädat/undanplockat runt omkring mig. Kanske är din bästa stund sent på kvällen i just pyjamas och med allt du äger utspritt runt dig? Jag tycker dessutom om att skapa/fota/blogga etc när jag är helt ensam för då kan jag koncentrera mig bäst. Men du kanske blir mest sporrad av mycket ljud och rörelse omkring dig, vad vet jag. För att hitta sin källa till inspiration måste man ha lite koll på dessa ovanstående punkter tror jag.
 
Som jag nämnde precis så vet man aldrig riktigt när inspirationen ska smyga upp på en men tanken med Monthly Makers är ju att kunna skapa ett alster per månad under ett givet tema. Om man vill hänga på det projektet kan det alltså vara dumt att stå i kön på ica och försöka komma på sitt projekt. Det bästa är kanske att försöka försätta sig i den situationen då man vet att man mår bäst och sedan försöka klura ut vad man vill göra.
 
Internet & Pinterest
Jag skulle inte kunna skriva det här inlägget utan att nämna internet. Alltså bloggar och Pinterest kryllar ju av all typ av inspo man kan tänka sig. Jag tycker inte att det är dåligt att titta på någon annans guide och göra likadant rakt av, för allt som väcker ens kreativa sida och lust att skapa tycker jag man ska välkomna. Eftersom månadens tema är papper skulle man alltså lätt kunna söka på "paper" på Pinterest och sedan göra något av alla de projekt som dyker upp där. Inget fel i det och jag tycker själv att de här projekten är riktigt grymma: Molnmobil, små luftballonger, otroliga masker, photo backdrop och en korg av papperskassar.
 
Mycket av det jag knåpar ihop gör jag efter att ha sett något snarlikt skymta förbi på någon annans sida. Det är svårt att komma på idéer som är helt och hållet ens egna, det mesta är ju liksom redan gjort. Men om jag hittar något som jag tycker är fint brukar jag försöka återskapa det själv utan att följa några guider. Man har fått lite hjälp på traven genom att se hur slutprodukten kan se ut men man måste klura på vägen dit helt själv. Superbra sätt att öva upp sin kreativa förmåga ju!
 
Vill det du gör
Om vi återgår till månadens utmaning som ligger i att skapa något i papper så tycker jag inte att man ska känna någon press på att skapa något bestående. Allt behöver inte betyda något och om man väljer att göra ett vackert kort i papper så är det verkligen tillräckligt! Det finns liksom ingen mening att bräcka sig själv bara för att. Då handlar det ju ofta inte om inspiration utan snarare om prestation.
 
För några år sedan hade jag ett riktigt sug efter att skapa men ingen aning om vad jag ville göra. Då surfade jag runt på  pinterest i hopp om att hitta lite inspiration. Det var oftast de lätta sakerna jag bestämde mig för att göra, som att vika bokmärken och göra egna kuvert. Jag hade roligt när jag gjorde sakerna men jag hade inget mål med dem, därför blev min lägenhet full av "skräp" till slut som vi liksom inte ville ha. Som jag skrev tidigare så ska man alltid uppmuntra viljan att vara kreativ men istället för att bara ägna sig åt saker för att tillfredsställa pysselbehovet kan man göra saker man verkligen vill ha. Genom att göra det tror jag att man lättare håller uppe intresset för sitt projekt.
 
Men självklart gör jag fortfarande "strunt" ibland bara för att det är roligt (som på de två bilderna ovan) allt behöver som sagt inte vara bestående eller ett mästerverk.
 
När det kliar i mina pysselfingrar men hjärnan är tom på roliga idéer så brukar jag titta i tidningar. Jag läser inget utan ögnar igenom varje sida på jakt efter möbler och detaljer som jag tycker är snygga. Sen klipper jag ut alla som jag verkligen vill ha och som jag tror att jag kan göra en egen variant på. Det är ju verkligen ett sätt att ta någon annans idé och göra till sin men återigen så tycker jag inte idén i sig är så relevant utan själva lösningen och vägen dit. 
 
På bilden ovan ser ni en adventsljusstake signerad Ernst som jag blev förälskad i och valde att göra en egen variant av.
 
Det här är dessutom ett bra tips för den som inte har råd att köpa designklassiker att fylla hemmet med. Om du har ett litet moodboard med saker du vill ha och sen går på en loppis så ser man ju lättare potentialen i möbler och prylar man kan ta hem och göra om.
 
Att starta
Alla projekt som dyker upp i min hjärna blir nedskrivna på en lista över sakar jag så småningom vill testa. Ibland står vissa saker kvar på den listan i månader innan det händer något. Oftast beror det helt enkelt på att tiden inte är inne för att ge sig i kast med de sakerna. Jag tror stenhårt på att man ska vänta in det tillfälle där man är som mest kapabel till att lyckas och att tycka det är roligt och inte starta något "bara för att". Så skriv upp saker och ta tag i det som känns lockande för stunden, låt det andra vänta.
Om vi säger att du skulle ha fått en idé om vad du vill skapa i papper under den här månaden så är mitt råd dock att du ska börja så fort som möjligt. Ofta så är det nämligen såhär att idén som du hade i huvudet inte blir prick lika bra i verkligheten. När du väl har satt igång börjar din hjärna tänka i nya banor och om du stöter på hinder så kommer du antagligen kunna lösa dem efter några dagars funderande.
 
Min stereomöbel är verkligen ett bevis på en idé jag hade i hjärnan huuur länge som helst och som jag trodde skulle bli superenkel att genomföra. Bara att lägga två plankor på stommarna, right? Det var inte alls så enkelt och eftersom det är hjul på stommarna så brakade den ju ihop med detsamma. Jag klurade och klurade och kom till slut på en rad olika lösningar som fick den att bli riktigt stabil.
 
Se därför inte hinder under projektets gång som ett misslyckande utan se dem för vad de är, gupp som gör att du måste förbättra din idé och tänka om. Ge inte upp om det inte blir precis som du tänkt första gången, det är omänskligt att tro att man ska kunna saker direkt som man aldrig har testat tidigare. Gör om ända tills du är nöjd. Brinner du inte för projektet tycker jag att du ska slänga/strunta i det. Men om du har kommit på något du verkligen vill ha/göra så försöka igen och igen.
 
 Inspirationskällor
Återigen, det är så otroligt svårt att veta vad man blir inspirerad av. Det är liksom inte en fysisk känsla eller egenskap utan något som bara finns där och som jobbar i det tysta. Man kan bli inspirerad när man kikar på en film/serie eller när man läser en bok. En lösryckt mening någonstans kan göra att hjärnans maskineri drar igång för fullt. Men man kan ju precis lika gärna finna inspirationen i en smak, doft eller känsla.
 
Jag har dock funnit att naturen är det som ger mig allra mest skaparglädje och som föder många smarta idéer hos mig. Dels så älskar jag att få ta del av alla vackra vyer jag ser under mina promenader, vilket gör mig alldeles avslappnad och lycklig i själen. Men jag tycker dessutom att hjärnan blir full av smarta saker så fort man får andas frisk luft och när man kommer bort från alla skärmar och störningar.
Mitt bästa ställe är skogen, där är det oftast lugnt och tyst och det både luktar och ser annorlunda ut varje gång jag kommer dit.  Då försöker jag att inte lyssna på något i hörlurarna utan insuper alla intryck jag kan få på plats. Ditt "happy place" kanske är på en bänk på den mest folktäta gatan i stan? Det spelar inte så stor roll var det är men jag tycker absolut att du ska försöka hitta dit.
 
Alla aktiviteter där hjärnan får ta en paus från yttre intryck tror jag är bra. Den behöver inte alltid stimuleras av information utan det bästa kan vara att den får jobba ikapp med dig. Ensam. Ta ett bad och ligg och fundera på vad du tycker om, vad du vill, vad du gillar och vad du saknar. Då kanske det plingar till med en liten idé om något du vill ha eller göra. Kan du inte se hela idén klart och tydligt framför dig kan du antingen ta hjälp av internet genom att googla på det eller så låter du det mogna inom dig tills du ser det klart och tydligt. Det viktigaste är att du kan få grundtanken inifrån dig själv (tror jag) för det är på det sättet vi utvecklas.
 
Häromdagen tänkte jag på hur mycket jag avskyr vårt bestickställ. Alla rendiskade bestick glider ur det och ner i diskhon igen och det är så värdelöst! Vi har ägt otroligt många olika varianter men jag tycker aldrig att de är bra nog. Nu har jag gnällt färdigt och kommer därför försöka lösa det på egen hand under det här året. Jag har alltså idén till den färdiga produkten i huvudet men jag låter den stanna där tills jag klart och tydligt kan se framför mig hur den ska se ut och hur jag ska komma dit. När jag väl börjar kommer jag säkerligen upptäcka att jag stöter på hinder på vägen. Jag kommer säkert få omarbeta min idé flera, flera gånger innan den står där färdig i köket. Men vet ni vad? Då kommer den vara perfekt och inga bestick kommer glida ur den!
 
En del människor kan inte tänka utan att lyssna på musik eller på personer som pratar. Vad du jobbar bäst till vet bara du. Jag kan till exempel inte lyssna på mina favoritpodcasts under tiden som jag skapar något för då är jag så uppe i det att jag bara hör lösryckta meningar. Därför tycker jag om Spanarna och Lilla Drevet när jag är i ett flow. De säger smarta saker som man kan snappa upp lite här och var och har en fin satsmelodi i sina utlägg som är behagliga att lyssna på. När det kommer till musik så kör jag ofta på den här listan trots att den är flera år gammal, den får mig verkligen att försvinna in i den kreativa världen.
 
Ett annat fint tips är såklart att lyssna på Källan innan du sätter igång för att skapa något. Jag har blivit så grymt pepp och inspirerad av alla mina gäster och jag är säker på att du kommer känna samma sak!
 
Be om hjälp
Om du kör fast på något sätt är en av de bästa sakerna man kan göra att be om hjälp. Ofta räcker det nämligen bara att yttra sin fråga eller fundering högt för att man själv ska närma sig svaret. Kanske får du hjälp på ett sätt som tar dig i en helt annan riktning eller så är förslaget du fått så galet att du direkt inser vad du vill med ditt projekt. Jag tycker som sagt om att skapa i fred  men det betyder inte att alla gör det. Man kan såklart sitta ett helt gäng tillsammans för att direkt få feedback på sakerna man gör. Men även om man sitter ensam hemma så kan det vara bra att visa upp sina alster för någon annan någon gång emellanåt. Ofta behöver de inte ens säga något, man kan se sitt verk med deras ögon och snappa upp vad som är bra och vad som kanske behöver förbättras.
 
Att prata med människor överlag tycker jag dessutom är en bra boost för inspirationen och kreativiteten. Det behöver inte vara med någon som har samma intressen som du, det kan vara en helt okänd person eller någon du känt hela livet. Jag är ensam rätt mycket eftersom jag arbetar hemifrån och går upp totalt i mig själv när jag jobbar. Men jag utmanar mig ofta med att gå på möten och träffa nya människor trots att jag tycker att det är superläskigt. Jag utvecklas så i utmaningen och kan nästan känna hur nya banor sprängs fram i hjärnan på mig. För ni vet väl att det är så va? Att hjärnan bildar gångar och om man alltid tänker/gör på samma sätt så väljer den att alltid ta den genvägen istället för att skapa nya gångar. Om man är en negativ person som helt plöstlig börjar tänka positivt sprängs nya gångar fram och det blir lättare att välja vilken väg man faktiskt vill ta.
 
Lek fram det
"Hmmm papper..." kan man ju sitta hemma och tänka om man nu vill klura ut något till månadens tema. Men gör inte det. Plocka fram papper, omge dig med papper och börja lek med papper. Klipp och klistra lite, måla något, vik ett papper, riv isär det! Lär känna materialet och låt dina händer på riktigt få känna det, då kan du lättare förstå vad du har att jobba med. Ja, visst låter det lite löjligt? Alla VET ju vad papper är men ändå, lek fram din idé.
 
Men som vanligt, HA KUL! Det är mitt allra, allra bästa tips när det kommer till inspiration. Ha roligt och gör saker du gillar annars kan det liksom va. Klart man ska kunna lära sig nya saker och utvecklas men bara om du verkligen vill. Min förhoppning med Monthly Makers är att få alla som vill delta (inklusive mig själv) att hitta nya vägar i sin egen kreativitet. För ju mer man håller på med det desto mer utvecklas man. Men jag ska verkligen ha kul på vägen dit!
1 Charlotte - Stories by me:

skriven

Problemet för mig är att jag känner en sån press att jag MÅSTE skapa och vara kreativ för bloggen. Nu när jag taggar ner lite (försöker iaf) så kommer det oftast bättre saker ut. Snyggare saker, bättre foton osv. Tror jag fungerar så. Bättre att göra hemgjort än mycket och halvdant. Mina läsare får helt enkelt köpa att jag inte är en inspirationsmaskin ;) Fina grejer du gjort och gör :) Heja heja!

Svar: Håller verkligen med dig! Det är därför jag menar att det kanske är smart att göra saker man verkligen vill testa/ha istället för att göra "strunt" bara för att.
Sandra Lundin

2 Charlotte - Stories by me:

skriven

*Helgjort skulle det stå, inte hemgjort ;)

3 MADDISENJ.SE:

skriven

Tack fina du! Vilka härliga tips du bjuder på och fina foton.

4 Mikaela:

skriven

Vilket bra inlägg! Bara bilderna i det här inlägget var jätteinspirerande och med texten till har jag svårt att se att någon som läser det här inte blir jättesugen på att skapa något på en gång!

Jag blir alltid som mest inspirerad när jag verkligen verkligen måste göra något annat, typ plugga för en tenta. Ibland ger jag efter och tar en skaparpaus, men oftast har jag verkligen inte tid. Men då skriver jag i alla fall ner alla idéer som poppar upp på mobilen. Men det är lite dumt, jag har nog aldrig så starkt sug som när jag vet att jag inte kan just där och då :P

5 Sanna Preifelt:

skriven

Åh, jag önskar att jag var lika duktig på att skapa fysiska saker. I och för sig nu när jag inte bor hemma så blir det liksom att en inte riktigt kan göra DIY-projekt.. Men får passa på när jag är hemma helt enkelt, hihi!

Men alltså right back at ya förresten, jag älskar att läsa din blogg, dina kommentarer och få kommentera din. Du skriver extremt bra, fotar fint och ja - en blogg med alla ingredigenser för success!
Jag har för något år sedan skrivit ett inlägg om fontlicenser, som du kan hitta här: http://www.sannasrum.se/font-licenses/#.VLJWSoqG_XU Det är inte hur bra som helst, det inlägget, men ger en ett hum. Det är en snårig skog, det här med typsnitt.

6 Beatrice:

skriven

Du har övertygat mig! Nu ska här skapas lite. Tänkte ta tag i att måla den där sabla anslagstavlans ram vit, som jag tänkt göra nu sen jag skaffade den (2012 alltså, hehe). Sen ska jag ut och köpa lite pyssel-material nu när jag äntligen fått pengar igen (eller snart får mer, i alla fall), och sen ska här skapas med papper hela veckan!

7 Rebecka :

skriven

Vilket dunder inlägg fyllt av tips! Älskar att läsa sådan här saker. Blir så inspirerad och vill bara grotta ner mig i texten. Jag håller med om att hjärnan måste få vila från alla dessa skärmar. Jag brukar kör en vecka i månaden utan instagram (den sociala medier jag tar upp och kollar oftast) Och det är så skönt! Ibland blir det längre än en vecka. Jag tror hjärnan blir så stressad av allt detta. Hatar när jag känner att jag "måste" kolla instagram när jag inte har något att göra. Så himla skönt att bara kunna vara utan att hjärnan driver på med måsten. Hoppas du får en fin söndag! :)

8 Rebecka :

skriven

Vilket dunder inlägg fyllt av tips! Älskar att läsa sådan här saker. Blir så inspirerad och vill bara grotta ner mig i texten. Jag håller med om att hjärnan måste få vila från alla dessa skärmar. Jag brukar kör en vecka i månaden utan instagram (den sociala medier jag tar upp och kollar oftast) Och det är så skönt! Ibland blir det längre än en vecka. Jag tror hjärnan blir så stressad av allt detta. Hatar när jag känner att jag "måste" kolla instagram när jag inte har något att göra. Så himla skönt att bara kunna vara utan att hjärnan driver på med måsten. Hoppas du får en fin söndag! :)

9 Fredrikapåvinden:

skriven

Skepp o hoj vilket bra inlägg!

10 Vicky:

skriven

är verkligen impressed. + så bra initiativ med monthly makers, känns som en bra motivation för såna som mig som är kreativa i huvudet eller på ett tangentbord men inte så mycket med händerna. puss!

11 Pernilla:

skriven

Min kreativitet är som störst när jag egentligen borde plugga. Som nu, veckan innan tenta-p har jag huuuur många idéer och projekt som helst som jag skulle vilja göra. De får stå på en lista så länge tills jag har tid till det.

Svar: Haha verkar vara fler här som känner likadant ;)
Sandra Lundin

12 Charlotte:

skriven

sv: Ja! :) Det finns så mycket fint. Den dagen jag blir mamma kommer jag nog att köpa mängder med kläder och leksaker haha!

Oj!! Det tycker jag verkligen att du ska göra när pengar och rätt tillfälle finns! Jag fotar mest utomhus men man vill ju gärna kunna erbjuda inomhus, så de kunder jag haft nu när det är tråkigt väder har fått komma hem till mig, eller så har jag kommit till dem.

Finns inga dumma frågor! :) Jag tänkte lägga upp det så att jag först tar några "vanliga" bilder och sedan byter man om till smash the cake-kläderna. Sedan får barnet gå loss på tårtan hur hen vill. Jag samarbetar med en tjej som bakar mycket i Göteborg. Hon driver företaget Be my cupcake (http://bemycupcake.se) och hon kommer att baka tårtorna till dessa fotograferingarna. Tårtan är inräknad i priset för denna typ av fotografering. Hoppas du fick svar på din fråga ;)

13 Emmy Lam:

skriven

Jag tycker att det är så himla roligt när du visar upp dina grejer, all inspiration du delar med dig utav!! :)

14 maja:

skriven

Åh, jag ska nog testa att göra en liten luftballong eller en liten korg här i veckan! Meddelar om jag "lyckas" :)

15 Ellen Lindberg:

skriven

Så viktigt inlägg! Gillar det skarpt!

16 Aaa:

skriven

Du är en mycket kreativ person. Sådant går säkert att träna upp till en viss del, men knappast fullt ut! Jag tycker att det är trevligt att se allt vad du gör men DIY är inte min egen grej, inte just nu i alla fall. Kanske som pensionär. Tack för ett fint inlägg!

17 Louise - vitmossa:

skriven

Så kul inlägg. Pinterest har verkligen hur mycket fint som helst att hämta inspiration ifrån!

18 Madson:

skriven

Himla bra guide! Tack så jättemycket!

19 Wilda:

skriven

tack för ett superbra inlägg! många klokheter och viktiga perspektiv. åh jag tycker så mycket om din blogg. den är en stor inspirationskälla <3

20 maja.:

skriven

åh hur gör man en såndär affischhängare? eller var köper man sådana? :)

Kommentera här: