Boktipset: Februari

 Här kommer de böcker jag läst under januari och som förhoppningsvis kan funka som boktips för er under den kommande månaden. Eller ja, i alla fall två av de tre lästa böckerna är tips!
 
Meningen med hela skiten av Nina Åkestam
 
Har du någonsin känt ångest inför din skolgång och ditt arbetsliv? Inte så att du har ett tråkigt jobb utan snarare att du kanske inte vet om du valt rätt, att du har fastnat i en spiral där du hela tiden tror att du måste göra bättre och mer för att uppfattas som bra. Har du någonsin känt att du bara vil lägga dig ner och gråta för att ett extra val tillkom i ditt liv och fick bägaren att rinna över? Äh, det spelar egentligen inte så stor roll för den här boken passar alla vare sig man har en relation till de händelser och känslor som Nina skriver om i boken eller ej. Den är nämligen full av fina övningar och tankar som är bra att ta till både för den som redan befinner sig på någon av de platserna, mentalt eller fysiskt, men även för den som vill undvika att någon gång hamna där.
 
Det är så otroligt viktigt att vi pratar om depression, utbrändhet och att det faktiskt går att leva ett liv som gör oss lyckliga. Det är inte alla som kan jaga den ultimata drömmen men man behöver faktiskt inte jobba ihjäl sig eller hela tiden försöka pleasa någon annan - det går hur bra som helst att leva ett liv som känns harmoniskt och som ens inre 85-åring (min favvo-övning i boken!) kommer vara stolt och nöjd över. Kan skriva hur mycket som helst om den här men vill mest bara säga - läs!
 
Främlingen av Albert Camus
 
Varje gång jag läser en klassiker är jag lite, lite rädd att jag ska vara för "dum" för att förstå dess storhet. Jag vet att just den här boken har haft en stor inverkan på många tidigare generationer och att den har beskrivits såhär "Romanen som handlar om hur det känns att vara ung och försöka hitta något slags ordning i detta absurda kaos som kallas livet". Men jag vet inte, antingen så är jag helt enkelt för dum eller så har den här boken tappat lite av sin innebörd för dagens unga (det var ju ändå typ 70 år sedan den skrevs...).
 
Jag är en person som känner väldigt mycket känslor och huvudkaraktären är så himla... likgiltig? För den med ett djupare tankesätt kanske man skulle kunna beskriva honom som en fritt tänkande man som vill se bortom samhällets strukturer och den gudstro man försöker påtvinga honom. Men faktum är att boken bland annat handlar om ett fängelsestraff han får när han genom en "olyckshändelse" (förstår inte alls hur detta kan ha varit en olycka, men återigen - kanske är för korkad för den här boken) dödar en annan man och blir dömd till döden. Detta straff verkar Meursault, som huvudpersonen heter, ha dragit på sig själv genom att vara otroligt arrogant och varken visa upphov till sympati, empati eller känslor överhuvudtaget. En sådan person har jag svårt att begripa mig på och bokens storhet gick mig helt obemärkt förbi. Men, den är väldigt kort (150 sidor) och lättläst så om ni vill ge er i kast med den och sedan förklara dess innebörd för mig vore jag otroligt tacksam!
 
(Vill ändå ge ett litet plus för illustrationen av Liselotte Watkins)
 
Väggen av Marlen Haushofer
 
En bok som jag däremot lätt kunde ta till hjärtat är Väggen. Omslaget är så trist att jag nästan lämnade kvar den på hyllan i biblioteket men åh, vad glad jag är över att jag tänkte om. På baksidan står det att det sägs att ingen blir riktigt den samma efter att man läst boken i fråga och jag är nog beredd att hålla med. Sällan läser jag en bok som drabbar mitt hjärta så mycket och som får mig att gråta förtvivlade tårar över den känslomässiga utsatthet det innebär att älska en annan varelse.
 
Boken handlar om en namnlös kvinna som åker upp i de Österrikiska bergen för att bo i en stuga tillsammans med sin kusin och hennes man. På kvällen går släktingarna iväg till ett värdshus i byn och kvinnan somnar ensam i stugan. När hon vaknar på morgonen är hon fortfarande ensam och i sällskap med hunden tar hon en promenad för att se varför släktingarna blivit kvar i byn. På vägen dit stöter hon i något hårt och inser efter många försök att en stor genomskinlig vägg har sänkts över den dal där jaktsugan ligger. Endast hon och de djur som blivit fångade innanför väggen ser ut att vara vid liv, allt annat har förstenats i den position de befann sig i när väggen sänktes ner.
 
Som ni kanske förstår så är händelserna rätt knappa i den här berättelsen eftersom kvinnan befinner sig på en och samma plats den igenom. Men resan man får följa med henne på är desto djupare och som jag skrev så påverkade den mig djupt. Absolut ett lästips för den som vill bli berörd, få tänka lite på sin egen existens och helt enkelt läsa en spännande historia.
1 Jess:

skriven

Meningen med hela skiten har jag tänkt läsa ungefär sedan jag först hörde talas om den och nu får jag nog lägga till Väggen på listan också. Min boklista bara växer och växer, tycker ändå jag betar av hela tiden men ändå blir den längre. Konstigt det där.. :P Främlingen har jag läst, men för ungefär sex år sedan och på franska, i ärlighetens namn minns jag inte så mycket mer än att jag inte heller blev särskilt imponerad av den.

2 ♫♪ sandra:

skriven

åh tack för tipsen!

3 Alexandra:

skriven

Åh vilka bra tips!!

4 Mikaela:

skriven

Främlingen läste jag under mitt sista år på gymnasiet och känner ungefär som du. Hur i hela världen är det ens möjligt att vara så himla likgiltig?! Kommer ihåg att jag skrev en analys på den också och försökte verkligen komma underfund med vad som gjorde boken så "oerhört speciell" men har för mig att jag inte alls egentligen kom fram till något stort eller speciellt och att jag mest svamlade mig igenom hela uppgiften.. Skönt att höra att man inte var ensam om att inte förstå storheten i den...

Svar: Så skönt för mig också att veta att jag inte är korkad utan att den faktiskt uppfattas såhär även av andra. Tack :)
Sandra Lundin

5 maria:

skriven

Åh vilka fina bilder!!

6 maja:

skriven

Jag har också läst Främlingen, under min utbildning, men jag är rädd att jag inte är den som kan förklara den för dig. Har nämligen precis samma uppfattning om huvudkaraktären och ja, boken i sig. Så underlig bara.
Fastnade verkligen för ditt tredje tips här ovan dock, ska kolla om den finns på mitt bibliotek! :)

7 johanna:

skriven

åh vad bra med boktips! har lovat mig själv att läsa mycket mer i år så jag behöver fler böcker att lägga till på listan :)

8 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Men Gud Väggen!!! Det är en av mina absoluta absoluta favoritböcker någonsin! Den har verkligen betytt supermycket och är så otroligt udda och intressant. Vad kul att du läste den och gillade den! :) Finns en filmatisering som är rätt bra också om du är nyfiken :) https://www.youtube.com/watch?v=5Qa-Lo4RSpw

9 frida:

skriven

främlingen ska jag precis läsa på franska!! hjälp, jag kommer ju förstå cirka tre procent om den är svår att förstå på svenska haha

Svar: Det är bara svårt att förstå vad som är bra med den ;)
Sandra Lundin

10 Vicky:

skriven

alltså främlingen kändes också lite sådär ":S" för mig när jag läste den. först ett par år senare (förra året) när jag pluggade filosofi och gick in på djupet på t.ex . kierkegaard och nietzsche makeade främligen sense. har nu glömt alla teorier och filosofier men när jag var inne i existentialist-träsket hade jag iallafall ett aha-moment när jag såg tillbaka på främligen!

11 Emelie:

skriven

Jag FATTAR INTE hur du hinner med allt som du gör!!!!! Värsta superwoman!!

12 La Linda / Better Bloggers:

skriven

Jag har hört om "Meningen om..." flera gånger och blir ännu mer sugen på den nu! Tack för tipsen! :)

13 Aaa:

skriven

Du är inte ensam om att inte gilla alla gamla klassiker. I synnerhet dessa filosofer har jag inte heller förstått mig på! (Camus et co). Väggen har jag inte läst, kanske dax!?

14 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Jag skall nog läsa Meningen med hela skiten! Mitt område är psykisk ohälsa, dygnet runt :P

15 ISA:

skriven

Supernyfiken på Nina's bok! Men hur mycket läser du? tar du en bok i veckan!??? *fett impad smiley*

16 Vardagsmagi:

skriven

Tack för boktipsen. Har inte läst någon av de böckerna men hört talas om Meningen... Blir att lägga till den och Väggen till läslistan. :)

17 Clara:

skriven

Jag läste Drottningen av Rottnevik efter att du recenserade den. Minns dock inte vad du tyckte om den men jag fann den iaf fantastiskt underhållande, läste ut den på 2 dagar och skrattade ibland rakt ut! Klart läsvärd!

Svar: Haha men ja, jag läste också ut den supersnabbt - ville inte lägga den ifrån mig :)
Sandra Lundin

18 mattlo:

skriven

Åh, jag haaatade främlingen.

Väggen hörde jag som radioföljetong - googlade nu och såg att det var 2012. Jag tänker fortfarande på den, scener ur den. Visste inte vad den hette förrän jag läste det här. Tack, är sugen på att läsa den nu.

19 Ellen Lindberg:

skriven

Åh, jag borde verkligen börja läsa mer böcker. Eller ja, börja läsa böcker öht.. hehe, fastnar så lätt vid denna typ av läsning.

20 Juliane:

skriven

Läste i dagens inlägg om att du hade läst "Väggen" och fick söka mig genom äldre inlägg här på bloggen om det var Marlen Haushofers bok du menade. Yes!!
Jag läste boken (då på tyska) för tio år sedan. Min mamma och jag skulle tillbringa en helg tillsammans i norra Tyskland och ha en minisemester.
Jag köpte "Die Wand" på vägen dit och började läsa i den redan på tåget. Jag minns att jag var världens sämsta samtalspartner, gjorde i princip inget annat än att ligga antingen i eller framför tältet - och läste läste läste. Efter det så lånade min mamma boken...
Jag tror att vi aldrig har pratat så lite med varandra under en hel helg - och aldrig så mycket efteråt, om en bok alltså, när båda hade läst den och vi började att diskutera.
"Väggen" är en av mina absoluta favoritböcker, en bok som jag har läst tio, femton gånger - och alltid hittar jag nya facetter i den, både av den namnlösa kvinnan och av mig själv. En skrämmande och samtidigt hjärtvärmande bok. Tack för att du tipsade om den här på din blogg, Sandra!

21 Mimmi:

skriven

Är så himla glad för att Väggen kommit i nyutgåva, den förtjänar all uppmärksamhet den kan få! Älskar den!

Svar: Men alltså JA!!! Har inte slutat tänka på den. Antagligen en av de böcker som påverkat mig mest någonsion.
Sandra Lundin

Kommentera här: