Recept: Jordnöts & morotsspread / veganskt pålägg

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Hur är ni när det kommer till frukost? Äter ni samma sak varje morgon, snöar ni in på något som blir standard innan ni byter eller måste ni äta något nytt varje dag? Jag är både en sån person som snöar in på något och vill äta det hela tiden en period för att sen gå över till något nytt men samtidigt så tycker jag inte om att äta prick samma sak varje dag och måste därför variera det hela lite.
 
Just nu pausar jag lite från gröt och puddingar och kör på smoothies eller yoghurt ihop med mackor istället. Men ost och avokado kan jag inte äta i evigheter heller (fast nästan) så det kändes som att det var dags att introducera ett nytt pålägg i mitt liv.
 
Jag tycker om jordnötssmör men är inte så förtjust att ha det på mackan så när jag hittade en påse jordnötter i skafferiet tänkte jag att jag kunde göra en egen variant istället. Resultatet blev inte bara gott utan också väldigt matigt och därför passar pålägget extra bra som röra/dip att servera till brunch/lunch eller liknande. Superenkelt är det och tar bara några minuter att göra. Jag har ingen matberedare utan bara en stavmixer och det gick fint!
 
Ifall ni är sugna på att lägga lite tid på att baka bröd nu i helgen så vill jag som vanligt tipsa om det här. Godaste och enklaste brödet jag vet!
 
Jordnöts och morotsspread
2,5 dl jordnötter (vi hade bara saltade hemma)
1 msk matolja
2 stora morötter
skal och saft från 1/2 citron
pepparkakskryddor, kanel
 
Häll jordnötterna i en bunke och ringla över oljan så att de hinner bli lite mjuka av dem. Riv under tiden morötterna grovt och häll ner dem i bunken. Mixa med stavmixer tills det blivit så slätt som du vill ha det och tillsätt mer olja om det skulle behövas. Riv över lite citronskal och pressa ut saften, smaksätt med pepparkakskryddor (tog det sista i min påse så vet inte hur mycket det var men 0,5 tsk kanske)och lite kanel. Färdigt att servera!
 
1 Maria Ekblad:

skriven

Är sådan otrolig vanemänniska när det gäller mat. Har ätit samma frukost i 25 år typ. :)

2 linda:

skriven

brukar nästan alltid ha havregryn och soyamjölk som bas och sen slänger jag i det som finns hemma, ibland frysta bär, ibland frukt och ibland nötter. orkar inte vara uppfinningsrik på morgonen innan jobbet, men på helger däremot älskar jag att fixa våfflor, fruktsallad och annat gott.

Svar: Låter supersmidigt att ha en sån go to-grej att snabbt slänga ihop på morgonen. Och åh våflfor och fruktsallad <33
Sandra Lundin

3 lisilo.blogg.se:

skriven

Gott! Jag har en önskan om att variera mig betydligt mer när det kommer till frukost, men det blir ändå nästan alltid glutenfri havregrynsgröt med ngn nötmjölk. :)

4 KAJSA:

skriven

Jag äter gröt eller bananpannkakor VARJE morgon. Men jag älskar det så mycket så vill inte ens byta ut det hehe. Blir inte mätt på mackor och sådant. Detta ska jag absolut prova!

5 Netti:

skriven

Men det där lät ju jättegott och tack för tipset :-D

6 Elise:

skriven

herregud så gott! ÄLSKAR jordnötssmör och älskar morötter så detta kan ju inte bli fel.

7 Matilda:

skriven

Måste testas, lät riktigt gott! Kan tipsa om att göra egen vegansk hummus med MASSOR av soltorkade tomater i. Supergott på alla slags bröd och även som "sås" till maten. Min eviga frukostvana är ett par finnkrisp med hummus på. Håller på att äta ihjäl mig på det just nu, så gott!

8 Petra:

skriven

Jättefin blogg!! :D

9 Anna:

skriven

Kul med något nytt till frukost!!! Håller med den som kommenterade först, jag äter också ungefär samma frukost varje morgon. Har dock försökt komma på lite nytt, så detta kan jag ju sätta upp på listan!! :D

10 Emelie:

skriven

Åh nej - nämn inte jordnötter på mackan, det är så faligt gott. Den här varianten verkar ju i alla fall inte riktigt lika illa som min favorit med jordnötssmör med honung ringlat på ;) Trevlig helg!

11 johanna:

skriven

jag snöar också in på saker precis som du. och det här såg ju helt fantastiskt ut. måste prova!!

12 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Gud vad gott, måste prova detta! :)

13 Petra Wikman:

skriven

Vilka fantastiskt inspirerande bilder! Har du testat tartex någon gång? Ska vara fantastiskt gott på bröd.

14 VisaLiza:

skriven

Jag är nog en periodare när det gäller frukost. Tänker hela tiden att NU har jag hittat min nya favorit. Äter sedan det i några veckor innan jag hittar en ny favorit. Detta måste jag testa, kanske är det ännu en favorit ;) Kramar Liza

15 Clara:

skriven

Ser väldigt gott ut och jag fastnade för alla dina jättefina bilder!

16 Ellen:

skriven

Hahaha, jag kan inte för mitt liv tänka ut vad det smakar! Sjuk kombo? Men säkert gott? Hahaha

17 Julia Müller-Sandvik:

skriven

Måste prova! Jag varierar frukost mellan naturell kvarg med smaksättning (bär, frukt eller sylt, vanligen), isig smoothie (havredryck med frysta bär och frukter) eller husmansknäcke med mozzarellaost och peppar. Varje dag! Jag är verkligen sämst på variation...

Kommentera här: