Recept: Nyponsoppa

 
OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Att kunna gå ut i naturen och plocka olika bär, frukter, svampar och örter är för mig en sån otrolig lyx. Jag är verkligen glad att vi bor i ett land med en allemansrätt som ger oss alla tillgång till naturens godheter. Sedan vi flyttade hit förra året har jag spanat in olika platser så att jag numera vet vart jag ska gå för att plocka det jag vill. I somras var min bästa grej att stiga upp tidigt på morgonen och gå iväg för att plocka mängder av smultron till frukosten. Nu finns det dock inte lika mycket godsaker att ta tillvara på längre men en hel del finns fortfarande kvar.
 
Just nypon är en lustig liten frukt som man ofta kan plocka året ut. Vackra är dem men många har nog otäcka barndomsminnen från deras jobbiga klipulver. Jag har aldrig förr lagat något på dem och de gångerna jag ätit nyponsoppa har det varit från pulver. Men den här hösten har jag bombaderats med olika, roliga recept gjorda på nypon och om ni inte tröttnar så ska ni få ta del av allt det jag testar. För inte nog med att det är gratis och går att hitta nästan överallt så är de ju så himlans nyttiga! Här är i alla fall receptet på en busenkel nyponsoppa som man lätt svänger ihop.
 
Att plocka nypon kan vara lite trixigt eftersom rosenbuskar nästan alltid är taggiga. Ta på dig ett par handskar och ta hjälp av en vän så går det rätt fort. Till det här receptet behöver man 4 dl men plockar man mer kan man alltid spara dem eftersom torkade nypon funkar minst lika bra som färska.
 
Att koka nyponsoppa går att göra på två olika sätt, antingen med eller utan kärnorna. Om man vill ta bort innanmätet så gör man det oftast för att man vill undvika kli i halsen, men är man inte så känslig så är det absolut lättast att koka nyponen hela. Rensa gör man genom att skära av blomdelen (släng den) och sedan öppna upp kapelsn och med kanten på en kniv skrapa bort kärnorna och klipulvret.
 
 
Nyponsoppa
 
4 dl nypon
1 liter vatten
1 dl socker
 
Lägg vatten och nypon i en kastrull och låt det koka i ungefär en kvart, tills nyponen blivit mjuka.
Mixa sedan samman allt till en härlig orange soppa. Kärnorna kommer inte gå sönder och dessa ska sedan silas bort. Använd en finmaskig sil och pressa ur saften ur köttet. Koka sedan upp soppan igen i en ren kastrull (så att inget kli finns kvar) tillsammans med sockret och späd med mer vatten om det behövs.
 
Jag serverade min med glass. Ett helt perfekt kvällsmål!
1 Isabella:

skriven

Ser jätte gott ut och bilderna är fantastiska :D

Kram

2 Fanny:

skriven

Gud vilka underbara bilder! Soppan såg jättegod ut. Jag har aldrig provat att göra egen nyponsoppa men det vore ju kul att prova. Vet du om man kan frysa in överbliven nyponsoppa och använda det senare?

3 K- S:

skriven

Nyponsoppa är så gott! Åt en massa av det när jag var yngre med mandelbeskvier i, smaskens :)

4 Victoria:

skriven

Ja det var verkligen roligt & oväntat. Försökte odla dem inne men det gick inge vidare. Kanske bara ska kasta ut lite frön i rabatten nästa år ;)

Hur stor yta har ni att vara på? Låter mysigt att ha grässyta fast man bor i lägenhet :)

5 Josephine - Living in London:

skriven

Så gott!! Saknar det som tusan haha! :( Finns ingenstans att köpa här, tror inte ens Ikea har det :S

6 Vicky:

skriven

åh NYPON!! har sedan jag flyttat till usa funderat på vad det är jag saknar med sverige (ALLT finns ju typ annars i det här landet). kom bara fram till typ .. osötade flingor och eventuellt ost som man hyvlar. men nyponsoppa, där slog du huvudet på spiken!

7 My Fredblad:

skriven

Shit vad smart! Och buusenkelt ser det ut som! Har du alltid varit en sån som gillat att laga mat och komma med sånna här ideer? :)

8 Sanna Preifelt:

skriven

Men gud vad duktig du är! Jag är inte förtjust i nyponsoppa och har då aldrig varit det, men min sambo tycker verkligen att det är busgott. Jag önskar verkligen att jag tyckte om det, men är nog kombinationen utav konsistensen med att det är sött, varmt och rinnande. Jag föredrar savoury när det kommer till soppor så att säga, matigt och salt liksom :)

Åh men då är jag med dig helt och håller verkligen med dig också ;P Ska jag vara ärlig så var det för typ ett år sedan som jag gick bananas på alla som bara skrev "sv: tack" i min blogg och frågade varför i helvete de inte respekterar att jag inte önskar få sådana kommentarer (jag menar, jag har faktiskt skrivit att jag verkligen inte vill ha dem, vid kommentarsfältet) och hon var en av dem som jag verkligen skällde på. Jag tror jag skrev nåt om att hon borde lägga den tid hon lägger på att spamma och skriva helt irrelevanta kommentarer, på att skriva en BRA blogg som folk vill läsa istället (är inte hennes blogg typ bara massa text? som hon inte ens skriver själv?)

9 Mamma Mindy:

skriven

God förmiddag..Så fina bilder..Lätt så gott att göra det själva och inte så svårt...Chili cocusen har jag väldigt sällan men min man gillar den när han steker hamburgare :) kram

10 Liza:

skriven

Men vad häftig du är som gör din egen nyponsoppa, sååå inspirerande!! :)
Jag köper alltid färdig, hihi.
Jag skall minsann testa och göra egen enligt ditt recept här ovan! :)
Tack för tipset och ditt recept! :)
Kram

Svar: Har också alltid köpt färdig tidigare men det är ju roligt att få testa på att göra det själv, och speciellt när det är såhär enkelt :) Det gör du rätt i!Kram
Sandra Lundin

11 hanna, förbanna:

skriven

sv: istället för vad? Blomkålen eller mitt jobb? ;)
Kram tillbaka!

och åh vad gott det här såg ut! Och enkelt!

12 Anonym:

skriven

Amazing blogg!

13 Anonym:

skriven

Amazing blogg!

14 Anonym:

skriven

Amazing blogg!

Svar: Tack snälla :)
Sandra Lundin

15 Anonym:

skriven

Amazing blogg!

16 Kajsa:

skriven

åh, mumsigt !!

17 frida:

skriven

menåh det här måste jag prova!!
ÄLSKAR nyponsoppa och helt rätt att du har glass till!!

18 Ida Lindborg ♡:

skriven

Fantastiska bilder!

Sv: Vad glad jag blir, tack så jättemycket! :D

19 Marie Bergman - Om livet på Cypern:

skriven

Åhh gott =)

20 Solin:

skriven

Åh vad gott :D

21 Maria:

skriven

Åh vad kul att du är på förstasidan :D

22 jennie:

skriven

Mm Ser gott ut :)

23 Nicki:

skriven

åh måste testa!

24 Annster:

skriven

Ser gott ut :)

25 Moa:

skriven

åhh nyponsoppa ger så många minnen från när jag var liten och åt det hos farmor, hon serverar med grädde och biskvier :D

26 Moa:

skriven

åhh nyponsoppa ger så många minnen från när jag var liten och åt det hos farmor, hon serverar med grädde och biskvier :D

27 Paulina Suonvieri:

skriven

Åh detta fick mina barndomsminnen att komma tillbaka! Nu dock, när jag växt upp och insett att "färdigproducerat" inte är så bra, haha, så skulle jag nog föredra att göra egen. Ska definitivt prova ditt recept någon gång :)

//hundredkitchenstories.blogg.se

28 Ida Ström:

skriven

Så bra recept! Måste testa någon gång :)

29 Ellen:

skriven

Åh, så gott! :-)

30 Joy Malou Schubert:

skriven

Läckra foton! Tack för detta inlägg. Aldrig ätit nyponsoppa sådär. Sist var när jag var liten. Kanske testar detta :) Önskar dig en fin fortsatt kväll ♡

31 Jasmine:

skriven

Vilket inspirerande inlägg! Dina bilder är ljuvliga.
Kram

32 Thea:

skriven

Åh vad kul att göra sin egen nyponsoppa! Blir den godare än pulvervarianten? :)

33 Hanna - Min väg till att bli en bättre löpare + ytligheter:

skriven

Åh så gott. Nu får jag verkligen assocciationer till barndomen! Särskilt mandelbiskvierna.

34 Ida:

skriven

Så himla fint presenterade bilder du har, hela din blogg ger mig massor av inspiration! :)

35 Sriwanna Salomonsson:

skriven

Så gott!

36 Johanna:

skriven

Gud vad gott det ser ut! Brukade alltid äta nyponsoppa med vaniljglass och mandelbiskvier hos min farmor när jag var liten så detta väckte massa minnen :)

37 alicia}:

skriven

ser fantastisk god ut

38 alicia}:

skriven

ser fantastisk god ut

Svar: Det var den verkligen :) Tack!
Sandra Lundin

39 Junitjej:

skriven

Så gott med varm nyponsoppa och vaniljsoppa.

40 Junitjej:

skriven

Så gott med varm nyponsoppa och vaniljsoppa.

41 Karin:

skriven

Åh vad gott

42 Karin:

skriven

Åh vad gott

43 Sussi:

skriven

Men vad längesen det var jag åt nyponsoppa. Tack för tipset. :)

44 Anonym:

skriven

nyttigt och gott

Svar: Ja verkligen :)
Sandra Lundin

45 millan :

skriven

Smarrigt! Åh, det där jäkla klipulvret... Vi hade nyponbuskar med "gångar" i lågskolan. Dumt nog haha.

46 millan :

skriven

Smarrigt! Åh, det där jäkla klipulvret... Vi hade nyponbuskar med "gångar" i lågskolan. Dumt nog haha.

47 Mikaela:

skriven

Åh om jag hade läst det här inlägget innan tisdagen! Var på exkursion ute i ett naturreservat med hur mycket nypon som helst! Men jag såg en buske på vägen hem igår, fast den räcker nog inte till 4 dl :/

Kommentera här: