DIY: Ljusstake med träkulor

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Slängde en snabb titt på min lista med olika DIY-idéer och insåg att i alla fall hälften av dem handlade om belysning på något sätt och kanske framför allt då ljuslyktor av olika slag. Jag antar att det har med årstiden att göra och att man automatiskt vill omge sig med så många ljuskällor som möjligt för att dels överleva mörkret men också för att skapa mysig stämning. En instagramvän skrev idag att de, enligt smhi, bara hade haft en enda soltimme i Växjö under hela den här månaden. Så sjukt!
 
Så för att börja beta av listan satte jag igång och knåpade ihop en liten ljusstake av träkulor. Det är inget nytt under solen och ni har säkert sett liknande förr men jag tyckte ändå den var värd ett eget inlägg eftersom det är så busenkelt att göra en egen. För tillfället har den sällskap av en litet rådjur men till första advent tänker jag att det nog blir vackert att sätta ljusstaken på en bädd av grön mossa. Eller vad tror ni?
 
För att göra den behöver man träkulor i lite olika storlekar, tråd, en sax och små ljushållare.
 
Bestäm först i vilken ordning kulorna ska vara och börja sedan trä på dem på snöret. Alla träs på igenom det lilla hål som redan finns förborrat förutom de som ljusen ska sitta i. De kulorna behöver nämligen ha extra stabilitet för att inte falla omkull så om man istället ställer de som jag gjort på bilden så är det enkelt att bara borra ett ännu större hål i toppen (där det ju redan finns ett hål redan) för ljushållaren. Sedan borras ett litet hål tvärs över kulan så att det går att trä in tråden i dem som med de andra kulorna.
 
Jag valde att ha fyra stora kulor där ljusen skulle sitta men det finns ju egentligen inga begränsningar. Jag valde även att knyta ihop tråden så att formen blev rund men det kan vara himla maffigt att ha en lång "orm" slingrandes fram på matsalsbordet med många ljus i.
 
1 Mikaela:

skriven

Så himla fint! Du kan ju ha den som adventsljusstake eftersom det är 4 ljus :)
Men alltså, great minds think a like eller? Jag har verkligen precis innan jag gick in här lagt massa såna här kulor i min inköpskorg, haha. Inte lagt beställningen än, men ändå sånt himla sammanträffande! Fast jag tror jag ska göra en lampa, till att börja med! Är också himla sugen på ljusskällor!

2 Maria:

skriven

Åh vad fin :) Lite som en luciakrona!

3 Julia:

skriven

Sjukt fin, bra tips! Allt bra med dig annars? :)

4 Anna María:

skriven

Fint! Har också varit sugen på att göra en ljusstake av träkulor på det här sättet. Himla enkelt och fint alltså. Jag gjorde ju en lampa av träkulor för ett tag sedan. Möjligheterna med kulorna är oändliga :)

http://annamarialarsson.se/blogg/2013/10/diy-lampa-med-massing-och-trakulor/

5 Beatrice:

skriven

Önskar att vi hade mer utrymme i vår lilla etta att ställa saker på, men nu är det ju lite skralt med sånt, så det här är ju inget som passar hos oss alls :( Men snygg är den! Själv funderar jag på platser där det kanske, eventuellt, kan få plats en 2-3 ljus i alla fall, som kan stå någonstans, haha.

6 Fredrikapåvinden:

skriven

Åh vilken fin!

7 MADDISENJ.SE:

skriven

Åh tack så mycket för din fina kommentar <3 så fint det blev!

8 Elin:

skriven

ÅH tack!

Vad fint det blev!

Vad gör du idag?

9 Sofia:

skriven

gud vad fint!!

10 Sofia:

skriven

Shit vad fint! :D Perfekt adventsljusstake.

11 VisaLiza:

skriven

Enkelt och fint! Liza

12 hanna, förbanna:

skriven

sv: jag känner mig också lite duktig, faktiskt! Att det vissa dagar bränner i halsen av chokladlängtan tycker jag inte vi ska prata om ;) Det gäller att bestämma sig bara!

Lilla jul, heter det ;) Det är väl ungefär som "stora" jul fast i mindre skala. Man dricker glögg och äter pepparkakor och äter lilla jul-bord (som är som ett vanligt julbord). Ungefär. Så kan man om man vill ge lilla jul-klappar, men det brukar inte vara så stora saker, en påse godis eller något liknande. Och så har man julpyntat och sådär. Orkar man går man ut och letar upp en liten, liten gran som man tar in och pyntar. Det är väldigt mysigt (och så får man fira jul två gånger)! :D

13 Sara & Elin:

skriven

Nej men åhh så fin! Ett perfekt decemberpyssel!

14 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh vad fint det blev! :)

Kommentera här: