Odlingslängtan

Nej hörni, det är ju inte precis så att kategorin "odling" bombarderas med inlägg så här års. Det finns inte så mycket att göra i trädgården just nu och att börja planera inför nästa säsong vill jag vänta med tills i januari.
 
Det går faktiskt lite trögt för vissa av mina blommor här hemma, en del har somnat in för gott och andra tappar alla sina löv. Vet inte om de ska göra så eller om det är tecken på att de snart kommer ge upp helt? Hur som helst så samlar jag löven och pressar dem så att jag håller fingrarna sysselsatta på något vis. Här ovan är löven från mitt fikonträd, så himla vackra tycker jag och kommer nog få bli en liten tavla så småningom.
 
Två växter som stormtrivs och som aldrig sviker är gullrankan och monsterna. Den första kan ni lära er att ta sticklingar av genom att kika på den här guiden och den andra tänkte jag visa er nu.
 
Jag är en riktig samlare som jobbar hårt för att fylla upp frysen med bär och frukter under sommaren och sen inte vill äta något av det under hösten och vintern (trots att det var tanken) eftersom känslan av perfektion är så härlig. Nu har jag börjat släppa lite på det kontrollbehovet och trots att mina växter är som allra vackrast när det är yviga och stora så behöver de helt enkelt gallras och delas på ibland för att kunna växa ännu bättre. Just monsteran är så fiffig som får den här typen av luftrötter för de gör det superenkelt att plantera om den.
 
Plantan brukar växa i små klumpar så skär bara av skaftet nedanför en rot och plantera den sedan i jord (man kan ha dem i vatten också) och så brukar de ta sig nästan med detsamma och är därför  snart yvig och stor igen.
 
Har ni tips på hur man på bästa sätt tar hand om sina vintertrötta växter? Hur ofta vattnar ni osv? Känner mig helt lost i om jag gör rätt eller fel eller om det är vanligt att de som sagt blir lite ledsna såhär års.
1 Erica:

skriven

Jättefina bilder! Jag som inte är så intresserad av växter egentligen och verkligen kan noll om dem (förutom att de behöver få vatten, haha) känner på nåt sätt när jag ser bilderna att växter är nåt vackert. Att jag kanske i framtiden nån gång faktiskt köper en och försöker få den att överleva... :)

2 Charlotte - Stories by me:

skriven

Det är sååå svårt att få fikonträden att överleva! Men nu känns det ändå som att mina överlever, får hålla tummarna helt enkelt :D

3 Timeoftiger:

skriven

Oj. Jag är verkligen ingen odlare! Men man kan ju alltid bli... Mina amaryllis från ifjol har kämpat på fram till nu, och blommat då och då. Mitt i sommaren bl a... Men just lagom till jul börjar de nu ge upp. Dags att köpa nya kanske.

Svar: Låter ju som att du har riktigt gröna fingrar om du fått den att stå sig så länge :) Roligt!
Sandra Lundin

4 Maria:

skriven

Åh alla mina växter är superdeppiga... Till och med gullrankan får gula blad hela tiden. Men jag har under hösten lärt mig och testat att ta massa sticklingar tack vare dig :) Håller på att få gröna fingrar nu haha!

5 Sarah:

skriven

Så kul att odla eget :)

6 Venice:

skriven

Finns det inte något man kan odla inomhus? :)

Svar: Jo, absolut! Nästan allt man kan odla ute går att odla inne men just den här årstiden är lite svår eftersom det mesta behöver mycket ljus. Men lite går allt att odla inne nu med, bland annat detta: http://atilio.blogg.se/2014/november/odlingstips-i-november-2.html
Sandra Lundin

7 Liborius:

skriven

älskar monstera:) har två st!

Glad tredje advent!!

8 Timeoftiger:

skriven

Jag har 5-6 st amaryllis, en del är flera år gamla, (som blommar ljuvligt regelbundet de flesta...)samt fjolårets julstjärna, dock utan blommor. Hur får man ihjäl dem???

9 Carolina:

skriven

Åh vad roligt att ha hittat ännu en "blom-nörd" som jag är själv! Tack för tipsen om att ta sticklingar! Ett vintertips: flytta in dina krukväxter från elementen vid fönstren eftersom elementen alstrar extra värme nu på vintern som gör att blommorna torkar ut snabbt. I februari-mars när ljuset återvänt på riktigt gör jag "den stora omplanteringen" och låter blommorna föröka sig och få ny fin jord och i botten har jag ALLTID lecakulor som gör att dräneringen blir bra. Nu ser jag fram emot odlingssäsongen 2015 med spänning och det ska bli roligt att följa dig med! :) Ha en fin måndag!

Kommentera här: