Vår uteplats - en liten summering

Somaren 2013
 
Sommaren 2014
 
Lite får jag ändå säga har hänt under detta första år då vi bott här. Tomatplantorna är skrangligare men uteplatsen är så mycket mysigare! Jag önskar att jag hade den här typen av före och efterbilder även inifrån lägenheten, för där har hänt en hel del under det senaste året, men det får vi tyvärr klara oss utan. Hur som helst så har jag in i det sista försökt "hinna klart" med uteplatsen och det jag velat göra där (är fullt medveten om att man nog aldrig blir just klar). Men när jag sneglar på kalendern och inser att året bara har fyra stackars månader kvar tror jag att dessa projekt får bli lämnade åt nästa års utesäsong. Med detta bestämt ger jag mig själv tillåtelse att bara sitta här ute och njuta av det jag åstadkommit. Kanske knipa en tomat här och där och blicka upp mot solen innan den säger hejdå.
 
Men för att jag ändå ska ha lite koll på läget så får det här inlägget fungera både som en liten summering och som en påminnelse vad jag inte ska glömma inför nästa sommaren, vilket är det här:
 
  • Skaffa ett nytt bord. Det vi har nu är så löjligt litet att det nästan blir plågsamt för fyra vuxna att samsas om platsen.
  • Sätta upp en ljusslinga över ätdelen så att man kan sitta ute längre på kvällarna trots att det börjar skymma.
  • Montera upp två gardinstänger ovanför staketen som delar av från oss in till grannen. För att inte skymma deras sol ska två tunna gardiner sättas upp och som normalt är bortdragna (fästa mot väggen om ni förstår?) men som kan fungera som lite insynsskydd om man har vänner över.
  • Köpa oss en större grill så att man slipper åka iväg och hämta en till hos en kompis när man är många som ska grilla.
  • Bygga ett mysigt hus till katterna där de kan få lite skugga under stekheta dagar samtidigt som de kan vara ute med oss.
  • Framför allt ska jag klura på hur jag kan proppa in ännu fler växter på denna lilla plats så att det blir en liten djungel ;)
Det här året valde jag att testa fyra olika tomatsorter som alla blivit utlovade till att vara den mest populära tomaten för hobbyodlare. Jag tänkte att jag skulle köra ett litet smaktest nästa vecka för att se vilken sort jag vill fortsätta odla. Min tanke är att testa några nya varje år för att se vilka jag gillar bäst och nästa år tror jag att jag ska ge mig en modell större än coctailtomaterna som jag haft nu.
 
Nu har vi två olika sorters chili, en citronchili och en vanlig röd, och de är riktigt fina. Chili är ju, till skillnad från tomaterna, en planta som går att övervintra. Förhoppningen är därför att jag ska kunna plocka in dem i höst och på så sätt få en ännu tidigare skörd nästa år. Dessutom ska vi uttöka släktet med två olika sorters paprikor och det bästa är att jag har övertalat Viktor till att ansvara för dem. Tänker att om han får så något från frö kanske han börjar tycka att det här med odling är lika skoj som jag gör :)
 
I kryddväg finner man chokladmynta, äppelmynta, citrontimjan, två sorters oregano, persilja och rödbladig basilika här ute. Jag hoppas att det dyker upp någon ny spännande sort till nästa säsong men jag tänker hur som helst satsa på att få in rosmarin till kryddsamlingen. Dill och gräslök får bo ute i pallkragarna och resten av basilikasorterna huserar i köket mitt.
 
Lavendel och årets pelargonsort är de enda blommorna som har förekommit på vår uteplats. Det blir så skralt när jag tar bort alla bladen på tomaterna så nästa år ska jag se mig om efter några härliga blommor att hänga från pelarna som håller upp taket. Har man tips får man gärna skriva dem bland kommentarerna!

Kommentera här: