Recept: Granola

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
 
20150530_6395-Recovered
Nu står stora bord med dignande svenska jordgubbar uppställda utanför vår lokala matbutik. Hur mycket jag än älskar att drömma om dem tillsammans med kall mjölk tycker jag att de är lite sura än så länge och därför passar de gudomligt bra ihop med granola. Att göra egen granola är busenkelt men ändå något jag skjutit upp så länge att jag glömt bort hur mitt standardrecept brukar se ut. Efter lite raffsande i mina fysiska kokböcker kom jag fram till det här receptet nedan men vill ändå säga att det passar utomordentligt bra att bara tjoffa ner sånt ni har hemma. Det behöver alltså varken bli speciellt dyrt eller krångligt egentligen.
 
20150530_6391-Recovered
 Granola
20 portioner
 
8 dl havregryn (eller puffat ris, hirs, bovete eller vad man kan tänkas gilla)
2 dl kruskakli eller vetekli
2 dl pumpafrön, solroskärnor eller annat substitut
1 dl linfrön, sesamfrön, chiafrön eller psylliumfrön
2 dl grovhackade nötter (jag valde mandlar den här gången)
2 dl vatten
2 tsk kanel
2 tsk mald kardemumma
1 tsk vaniljsocker/vaniljpulver
0,5 dl honung
1 dl kokosolja
1 dl sirap (jag valde granskottssirapen)
200 g torkade frukter eller bär (jag valde gojibär, fikon och russin)
1 dl kokosflarn eller kokosflingor
 
Blanda gryn, kli, frön, kärnor och nötter i en stor bunke. I en kastrull blandar du vatten, kryddor, sirap, honung och olja som du låter värmas upp långsamt tills det smält samman. Häll blandningen i bunken och krama in allt. Sprid ut allt på två pappersklädda plåtar och täck dem även med bakplåtspapper . Rosta i ugnen i 30 minuter på 175 grader. Se till att röra om då och då annars bränns den vid. Ta ut och låt den svalna lite innan du tillsätter frukter, bär och kokos. Håller ungefär 2 veckor i en lufttät burk.
 
Untitled-1
1 Jessan:

skriven

Jag brukar göra en granola liknande din, blir ju så mycket godare än de man köper i affären! Inte speciellt svårt heller :)

2 Karin:

skriven

granola är ett måste i skafferiet hemma hos oss. har dock haft turen att lära känna en underbar tjej vars mamma gör en underbar granola, så jag slipper göra den själv. jag har fått uppfattningen att det är ganska baltigt att göra, stämmer det?

3 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Men så smarrigt!! Du är duktig som fixar och donar så mycket själv! Önskar att jag hade den tiden!

En härlig lördag önskar jag dig!

4 Maria Ekblad:

skriven

Här har Nevnarien skrivit ett! :D http://nevnarien.se/2013/april/tips-brollopsfotografering-2.html

Svar: Men jag ville ju se din utveckling och höra dina tankar om det ;)
Sandra Lundin

5 Fani:

skriven

Men så gott och jättefina bilder!

6 ronja:

skriven

wow så gott!

7 Helen:

skriven

mums!! brukar oxå göra själv, såå mkt godare o nyttigare!! jag har ett recept på min blogg oxå som jag brukar göra... ha en skön kväll...

8 Nora Bååth:

skriven

Vilken underbar frukost 😍

9 Beata:

skriven

Hur jävla fint fotar du?!

10 Minna:

skriven

VILKA underbara bilder!!

11 Ellen:

skriven

Men jag dör vad gott det ser ut! Har också ett standardrecept som blir kanon, kanske håller mig till det, men ska i alla fall se till att göra det snart! Kram

12 Ebba Molin:

skriven

Alltså åh så gott!

Kommentera här: