Odling: Att göra i maj

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150509_3663
Vet ni vad jag har gjort? Jag har sått alla mina frön ute i pallkragarna nu i helgen! Känns lite busigt för man vet aldrig hur varmt eller kallt det kommer vara och därför kan det såklart finnas frön som absolut inte tar sig men jag valde alltså ändå att chansa. Just den här månaden är nog den då det sker allra, allra mest bland plantorna jag har här inne. De börjar växa i rekordfart och får blommor och sätter frukt. Ny månad betyder nya trädgårdsmål och därför kommer en ny liten guide här.
 
20150510_3799
Tomater
Jag vet att ni är några som är lite oroliga över era tomatplantor. Jag kan inte veta vad just ni har för förutsättningar där ni bor med ljus/ yta och allt jag skriver grundar sig på mina egna erfarenheter. Det låter kanske hur jobbigt (och dyrt!) som helst att plantera om tomaterna i flera omgångar men det lönar sig i slutändan. Jag har gett bort plantor till familjer som inte gjort som jag rått dem och deras har blivit rangliga och klena och inte givit alls så mycket frukt som mina egna. Odlar man för första gången kanske man inte är superinne på att få så mycket frukt som möjligt men jag känner att nu när jag kan det här kan jag lika gärna göra det så bra som möjligt!
 
småbebisplantor
20150428_2694
20150510_3793
Bild 1 och 2 är tagen den 27 april och bild 3 är tagen den tionde maj. De två tomatplantorna längst till vänster är alltså samma på bild 1 och bild 2, bara att de är satta i större krukor.
 
Untitled-1
Samma planta med två veckors mellanrum. Att den ser sådär krokig ut på sista bilden beror på att jag nu behöver stadga upp den med en bambupinne. Plantera en pinne eller annat bra redskap tillsammans med plantan när den får en ny kruka och knyt försiktigt fast stammen med pinnen på olika ställen.
 
Blir era plantor rangliga av för lite ljus eller för små krukor tycker jag att ni ska ta bort ett gäng blad och sätta den i en djupare kruka. Att ha flera plantor i en och samma kruka är inte speciellt bra eftersom detta är en planta med ett riktigt stort rotsysten. Att klippa av toppen för att göra den mer stabil hämmar bara tillväxten och kommer göra att den får lägga extra mycket kraft på att producera fler blad, tar man däremot bort några och begraver "såren" i marken blir detta till rötter vilket bara gynnar plantan.
 
Såhär stora är mina slutgiltiga krukor (bild från förra året men kommer strax plantera i dem) och när säsongen är över är även de överfyllda med rötter. Man kan även plantera sina stora plantor (när frostrisken är över) i en säck med 20 eller 40 l jord. Lägg säcken platt på marken och gör att hål mitt på där du sätter tomatplantan.
 
skördadbasilika
Basilika
I den här videon visar jag hur jag toppar chili och basilika. Chilin toppar jag bara en endaste gång på hela säsongen (det tar jättelång tid för den att växa så bli inte oroliga om inget händer direkt) och det är alltså inget man behöver fortsätta med. Basilikan gör jag däremot detsamma med jämt. Man ska alltså inte plocka blad från stammen (många tar de understa bladen) när man sk aanvända basilikan till matlagning utan man ska knipsa av den bit man vill ha ovanför ett bladpar. Man behöver alltså inte toppa plantan efter varje nytt bladpar som kommit ut (som jag gjorde i videon) utan låt den gärna växa tills du har så mycket som du vill ha i maten, toppa då när du skördar för att plantan ska bli en liten buske och växa sig stark. Så småningom kommer de understa bladen bli lite trötta eftersom de ju är allra äldst, plocka då bort dem och släng dem.
 
potatis
Potatis
Man brukar säga att potatisen ska i jorden till den 1 maj (lite senare längre upp i landet) och eftersom jag inte hade hunnit så långt än kände jag mig lite stressad. Som tur var hittade jag potatis som redan var förgroddad rätt bra i en handelsträdgård och därför kunde de planteras i hinken nu i helgen. Ni hinner alltså ifall ni skulle bli akut sugna på att odla egen potatis nu.
 
20150509_3696
Jag köpte ett paket med tre potatisar av tre olika sorter och planterade tre potatisar i varje spann vilket alltså blev i tre olika hinka /mvh mattegeniet. Den här varianten som jag baraplanterar i är väldigt stor men det går bra att bara använda en enkel skurhink till sin potatis (borra hål i botten och sidorna ) om man vill ha den på altanen, balkongen eller som jag även ute i trädgården. Lägg potatisen med knölarna uppåt på en bädd av jord och täck sedan med ungefär 10 cm jord ovanpå. Efter hand som blasten växer upp fyller du på med mer jord så att den hela tiden är under jordytan. När blasten växt ovanför kanten på hinken låter du den vara och när den till slut vissnar ner brukar potatisen vara färdig. Men det kan vi ta när vi kommer dit :)
 
20150509_3702
Hur mycket potatis behöver man så då? Tja, det beror ju på hur mycket ni äter men jag tror att man kan räkna med att varje sättpotatis ger ungefär 10-20 nya potatisar om inget tråkigt som sjukdomar och liknande inträffar.
 
dagsattsårödlök
Rödlök
Jag var så himla lam som köpte frön till rödlök och tänkte så det men i rättan tid insåg jag att det skulle bli helt smockfullt inne på mitt skrivbord av bara små rödlöksplantor. Så istället för att så egna köpte jag sättlök vilket känns mycket smidigare. Dessa sådde jag enligt förpackningen och förhoppningsvis får jag möjlighet att göra fina lökflätor om några månader. Morot är en rotsak som trivs väldigt bra ihop med lök så jag samplanterar och kör varannan rad lök och varannan rad morot i mina pallkragar.
I maj är det även dags att direktså spenat, mangold, rädisor, lök, ärtor, bönor och squash. Det kan vara bra att ha fiberduk över sådden till en början men eftersom jag inte har någon sådan har jag precis som förra året (bilden är tagen då) improviserat med en tunn spetsgardin som jag köpt billigt på loppis. Jag har satt en spik på varje sida av pallkragen som jag bara fäster gardinen i. Funkar finfint och förhoppningsvis tar sig allt snart!
 
Har ni fler frågor eller något som ni undrar över när det gäller odling? Tänkte spela in en liten video igår men det regniga vädret gjorde att jag fick hoppa det. Därför finns det möjlighet att ta med era funderingar i nästa video så hojta till om det finns något ni tänker på!
1 Timeoftiger:

skriven

Du är duktig på att odla, jag börjar med det som pensionär. Vill tipsa dig om Kullar och klang-festivalen som är här i trakterna 16/5, där är alla Västerbottens naturmänniskor det kan jag lova! Skulle du mot förmodan ha möjlighet att komma på så kort varsel så kan du såklart bo hos oss. Annars får du sikta på nästa år. Googla.

2 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Vi har faktiskt planterat en basilika och det ser ut att börja växa lite nu, HOPPAS!

3 Anna María:

skriven

Är så avis på dina pallkragar. Skulle också vilja ha massa goda grönsaker att ta hand om och så småningom få äta upp. Men nu får jag nöja mig med mina tomaret, basilika och paprikan. Vilken i och för sig inte är fy skam heller :)

4 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Sååå mycket bra tips!! Heja!

5 madabouttea.se:

skriven

Så mysigt! Jag har faktiskt också planterat lite grönsaker i år :)

Svar: Men åh vad spännande! Vad för något? :)
Sandra Lundin

6 Josefine:

skriven

har längtat efter detta inlägg! det känns som att alla mina plantor har stannat av lite i växten (bland annat så är ju inte mina tomater ens i närheten av dina!), ska ta tag i det här med ytterligare en omplantering nu i veckan :)

7 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Är så himla imponerad över dina odlingar, helt fantastiskt! Skulle också vilja ha något liknande i framtiden, men i helgen införskaffade vi faktiskt lite blommor och kryddor till balkongen - alltid något :)

8 Anna:

skriven

Kul! Kommer nog ett litet odlingsinlägg hos mig snart med. Dock råkade jag döda mina chilisar med gödsel för tidigt.. men men. Tomater, paprika och lite örter osv blir det på balkongen i år iaf :) Bra tips med basilikan förresten!

9 Simone i Berlin:

skriven

Så händig du är! Drömmen att ha en egen liten odling. Längtar så tills jag har en balkong!

10 Jasmine:

skriven

Åh vad kul, jag planerar att fixa lite mer med sådant när jag flyttar hemifrån! :)

11 Alexandra:

skriven

Du är så duktig! Blir jätteinspirerad.

12 Julia Müller-Sandvik:

skriven

MODIGT och duktigt att flytta ut allt. Bra jobbat!! :)

13 Elin:

skriven

Åå kan du inte visa någon bild på hur dina basilikaplantor ser ut?
Mina är väldigt höga och har inte jättemånga blad. Tycker det är lite svårt att veta vilka bladskott jag ska nypa bort, eller om jag ska låta dom växa vidare. Tack för denna grymma blogg!!
Kram från Norrland!

Svar: Jovisst, ska göra det efter helgen :) Men du kan nog låta den växa vidare ett tag utan att oroa dig, man kan nämligen ta bort rätt mycket sen när det väl är dags att äta av den för den repar sig alltid i rekordfart!
Sandra Lundin

14 Emma Grann Fotografi:

skriven

Åh vad kul!! Bra inlägg:)

15 Mikaela:

skriven

Älskar de här inläggen! Så kul att se hur det går med dina odlingar :D Mina som behöver lite mera omsorg har fått vara hemma hos mamma medan jag var på västkusten, Emanuel hade lyckats döda mina vita jordgubbar som jag lämnade hemma :(

16 Benington.se:

skriven

Superkul att odla själv!

17 Jess:

skriven

Håller med Mikaela, så kul med de här inläggen! Min potatis växer så det knakar, har fyllt på jord ända upp till kanten på hinkarna och nu börjar de växa sig ovanför även det :D Min basilika är desto segare, börjar undra om den gett upp eller om den möjligtvis vill byta kruka. Får nog plantera om den nu när jag har några extra lediga dagar framför mig.

Svar: Ååh, lyx med potatisen! Blev så glad att det fanns så fina med så bra groddar i min affär för du gjorde mig allt lite stresad ;) haha.
Sandra Lundin

18 Malin:

skriven

Så bra tips! Och jag håller verkligen med dig om tomaten. Den behöver mycket plats (i omgångar) och mycket ljus. Och det är ju dessutom roligt att påta på med dem. Kul med odling!

Kommentera här: