Boktipset: Maj

Systrar och Bröder av Maria Sveland
 
Jag älskar berättelser som känns verkliga, om känslor & relationer och om konversationer som skulle kunna inträffa på riktigt. Fast gärna med någon slags twist. Den här berättelsen, om tre syskon som alla brottas med sviterna från sin uppväxt, känns dock alldeles för stereotyp. Storasystern med det oändliga kontrollbehovet, mellansystern som läser på konstfack och som missbrukar sömn samt den flummiga yngre brodern som röker på och driver en något annorlunda massagebusiness. Men det finns såklart en djupare historia, den om en kärnfamilj som inte fanns. Om en pappa som drack och en mamma som aldrig var glad och levde i skuggan av någon annan tills hon dog - alldeles för ung. Jag önskar bara att karaktärerna kunde ta ytterligare ett steg ur den form de var stöpta i, så att allt kändes ännu lite mer äkta.
 
Samtidigt får det här mig att undra, är det kanske såhär det är? Finns inte alla dessa olika stereotypa personligheter att hitta i flera familjer? Vi är ju alla unika och omskrivna i en roman av det här slaget kanske vi alla skulle kännas som att vi kom ur en given form. Syskonrollen och realtionen till föräldrarna som kanske påverkar mer än vad vi tror. Eller som inte påverkar alls? Vad vet jag.
 
För att samanfatta: Lättläst bok som passar utmärkt att läsa i hängmattan och som beskriver personer och miljöer både ingående och bra men som jag nog väntade mig mer ifrån.
 
Uppkopplad av Felicia Margnieau
 
Det finns inget jag älskar så mycket som att få läsa något som är en bra mix mellan fackbok och självhjälpsbok. Som en enda stor lotsande guide som någon har placerat i mina händer. Just den här handlar om hur man kan använda internet och sociala medier för att nå ut med ett större budskap. Felicia, som har skrivit boken, lyckades vid 17 års ålder samla 10 000 människor på Segels Torg för att demonstrera mot rasism - allt genom ett enda event på facebook. Därefter har hon valt att använda sina kunskaper och erfarenheter till att kicka igång fler projekt som ser till att driva på den demokratiska utvecklingen.
 
I boken finns korta intervjuer och beskrivningar av projekt som andra människor startat upp och deras bästa tips till hur man lyckas med youtube, startar en kickstarterkampanj, vinner stora tävlingar som skickar en jorden runt och så vidare. Tips för den som vill se fler av de möjligheterna som sociala medier faktiskt erbjuder och framför allt till den som har storslagna planer men som inte vågar be om hjälp för att nå dit.
 
 Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck
 
Först vill jag bara säga att jag är så impad av att Lyra är ett år yngre än mig och att detta är hennes andra bok som dessutom var augustnominerad. Har så svårt att med egna ord beskriva den här boken eftersom jag läste en så bra recension i SvD så här kommer lite meningar ur den istället.
 
Huvudpersonen Sara beskriver flera relationer där hon trånar efter något som inte går att få och vi har nog alla varit där. Fastnat totalt i att vara med någon trots att – för att – drömmen aldrig besannas. Det ouppnådda har sin egen, komplicerade och ändå enkla tjusning. Det här är en bok där könsidentiteter bortom normen är möjliga, samtidigt som inrutande fördomar lever kvar. I Ekström Lindbäcks beskrivningar av homosexuella och transsexuella framträder det självklara i identiteterna, men också utsattheten. ”Ett så starkt ljus” är en bok om kärleken bortom heteronormen, en bok där samkönad kärlek samsas med kärlek bortom könstillhörigheterna. En stor bok om det i kärleken som aldrig upphör – men också om det i oss människor och själva samhället som förändras och sveper oss med sig.
 
Bokens språk är verkligen felfritt och gång på gång levereras genomtänkta formuleringar och symbolik. Men konversationerna får mig ändå att undra, pratar och tänker folk verkligen såhär? Jag känner mig genast så korkad.
1 Sandra:

skriven

åh, Lyra gick i samma klass som mig ett tag i grundskolan! Fast hon hette Elin då. Måste läsa hennes bok!

Svar: Åh, spännande :D
Sandra Lundin

2 MALIN:

skriven

Bra boktips :) Behöver lite tips inför sommarens resor!

3 Rebecka:

skriven

Tack för tipsen! Kikade lite på Felicia Margnieaus bok för ett tag sedan, nu kanske jag måste se till att läsa den också.

4 Vanessa andersson:

skriven

ett så start ljus måååste jag läsa. fastnade nu ;)

5 Pauline:

skriven

å har så himla många böcker att läsa. hoppas sommaren ger mer tid! :)

Kommentera här: