Recept: Shakshuka

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
När Viktor och jag bodde i vår lilla andrahandslägenhetet i Landala i Göteborg (åh, ibland saknar jag det faktiskt lite) brukade han stå i köket och röra ihop två helt fantastiska maträtter till mig. Han hade lärt sig dem av sina kompisar i Förenade Arabemiraten när han var där och hälsade på. I stora drag består den ena rätten av stekt ägg och den andra av krossade tomater och favabönor. Anledningen till att han inte står och rör i grytor med de här rätterna längre är helt enkelt för att de där bönorna är rätt svåra att få tag på här i Karlsborg.
 
När det var lugnt på jobbet en dag stod jag och bläddrade i ett gäng tidningar och fastnade direkt för det här receptet på Shakshuka, en tunisisk tomatgryta, som innehåller nästan prick allt av Viktors fantastiska rätter fast utom de där jäkla bönorna. Nu minns jag inte vilken tidning det var, men jag fotade av receptet och här har ni det. Så gott!
 
Shakshuka
2 portioner
 
1 lök
1 liten vitlöksklyfta
1 stor paprika eller tre minisar
2 ägg
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
0,5 tsk sambal oelek
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 krm gurkmeja
0.5 tsk paprikapulver
salt & peppar
hackad mynta
 
Fräs den finhackade löken i olja på medelvärme i ungefär tio minuter tills den är karamelliserad och fin. Tillsätt hackad paprika, spiskummin, koriander, gurkmeja, paprikapulver och sambal oelek. Stek i ungefär fem minuter så att grönsakerna börjar mjukna. Tillsätt krossade tomater, vatten, vitlök samt salt & peppar. Låt småputtra i ungefär en kvart och smaka sedan av. Gör hål i såsen och knäck i äggen. Sjud på svag värme tills äggen är klara. Blanda då i den hackade myntan och eventuellt även lite färsk koriander och servera med bröd.
 
 
1 Frida:

skriven

Åh asså dina matbilder är ju bara att dö för! <3 dessutom superfint recept, vi har själva ett liknande recept hemma som vi brukar dra fram och njuta av ofta. Faktiskt så tänkte jag bara igår att jag skulle ta och fota och lägga upp vårt recept på min blogg snart, så det var ju lite kul att svischa in här och se att du tänkte samma men hann före ;)

2 Julia Alvina:

skriven

Nejjjj va gott!! Har inte ätit ordentligt idag så detta är icke nådigt! Det där brödet ser helt underbart ut också! Måste testa!

3 N:

skriven

Ser verkligen jättegott ut!

4 Maria Ekblad:

skriven

Så fint med kryddorna under :D vad färgglatt!

5 Beatrice:

skriven

Önskar så att jag gillade den här maträtten!? Har försökt ett par gånger, med flera liknande rätter, men kom väl till sist fram till att det är ägget. Det går inte att äta sådär :((

Men det ser ju så gott ut?!?!?!

Svar: Det är sjukt gott! Man behöver ju inte ha med ägget utan det funkar ju bara att göra en tomatröra och äta med ett gott libabröd. Men sen tror jag att det bara är att acceptera att man inte kan gilla allt trots att det ser gott ut på bild ;) Känner mig själv besviken ibland när jag VILL äta något som jag vet attjag inte kommer gilla. haha!
Sandra Lundin

6 Sabina:

skriven

Mm, det här vill jag prova på! Älskar att hitta nya recept som innehåller ingredienser som en redan har hemma!

7 Theres:

skriven

Ser väldigt gott ut! Jag blev så glad av att se den fina "grytan". Jag har en ljusblå som jag fick för länge sen när jag skulle flytta och fick välja saker ur min mormors köksskåp. En liten liten oansenlig gryta men den betyder mycket.

Jag har följt dig några månader nu och vill säga stort tack för att du delar med dig av ditt liv. Din podcast är fantastiskt fin och din blogg får mig att inspireras i min vardag. Älskar dina skogsutflykter!

Svar: Vad roligt :) Jag har hittat min på loppis så den är säkert också gammal. Mysigt med lite färgglada saker i hemmet!
Tack snälla för dina fina ord, de betyder verkligen mycket för mig! Blev så sugen på en skogsutflykt nu när du skrev det. På fredag! Kram
Sandra Lundin

8 Becka :

skriven

Åh vad gott det ser ut! & jättefina bilder!
Svar: Åh, tusen tack finaste du! Det värmer så. Ja det får vi verkligen hoppas, hihi. ♥

9 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Men mums! :)

10 Fanny:

skriven

Åh gud vad fantastiskt det där såg ut! Det måste jag verkligen prova! :D

11 Jessica:

skriven

Vilken spännande maträtt! Låter helt klart som något som är värt att testa på!

12 Malin Ruth:

skriven

jag började se om ture sventons julkalender förra året, och där äter dom shakshuka. jag googlade, men hittade inga bra svar (det blev träffar, men med helt annorlunda stavning, så jag visste inte om det var något helt annat)... så tack för att jag fick ett ansikte på shakshukan! :)

Svar: Haha men åh, vad roligt :D
Sandra Lundin

Kommentera här: