Vår uteplats

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150612_8570
 Untitled-1
I helgen sken solen och vår altan var alldeles stekhet och härlig. Eller alltså, det är inte så skönt med stekhett väder faktiskt men det var skönt att kunna vara ute utan att frysa. Jag passade i alla fall på att ta lite uppdaterade bilder på vår lilla uteplats. I slutet av förra sommaren skrev jag lite mål jag hade för det här stället och nu är väl tiden inne för att faktiskt ta tag i det.
 
20150612_8574
Såhär ser listan ut:
  • Skaffa ett nytt bord. Det vi har nu är så löjligt litet att det nästan blir plågsamt för fyra vuxna att samsas om platsen.   Vårt gamla matbord fick stå ute på altanen och nu får vi plats minst sex stycken runt bordet.
  • Sätta upp en ljusslinga över ätdelen så att man kan sitta ute längre på kvällarna trots att det börjar skymma.
  • Montera upp två gardinstänger ovanför staketen som delar av från oss in till grannen. För att inte skymma deras sol ska två tunna gardiner sättas upp och som normalt är bortdragna (fästa mot väggen om ni förstår?) men som kan fungera som lite insynsskydd om man har vänner över.
  • Köpa oss en större grill så att man slipper åka iväg och hämta en till hos en kompis när man är många som ska grilla. Vi grillar faktiskt inte så ofta så vi får se om det blir ett nytt köp i sommar eller om vi hoppar den här punkten.
  • Bygga ett mysigt hus till katterna där de kan få lite skugga under stekheta dagar samtidigt som de kan vara ute med oss. Jag valde att sätta in lite fler möbler på altanen istället så att de lätt kan hitta skugga under små stolar och liknande.
  • Framför allt ska jag klura på hur jag kan proppa in ännu fler växter på denna lilla plats så att det blir en liten djungel ;) Jag känner mig väldigt nöjd med att ha lite fler blommor det här året.
320150612_8590
I ätväg har jag fem sorters tomater, två olika chilisorter, en paprika, oregano, timjan, citrontimjan, chokladmynta, jordgubbsmynta, lime och pepino på uteplatsen. Det händer så mycket där ute och snart växer det även persilja och basilika bland tomaterna. De som inte går att äta är ampellilja, en pelargon,murgröna, röd klöver, lavendel och en liten succulent.
 
1
Älskar att sitta här och äta frukost eller läsa en bok under varma morgnar. Så lyxigt att ha det här rakt utanför dörren.
 
1 Emelie:

skriven

Vilken fin uteplats!

2 Sofi:

skriven

Så fint! Önskar lite nu att jag kunde omvandla våra balkonger till en uteplats. Men på tredje våningen blir det ju lite svårt :)

3 Julia Müller-Sandvik:

skriven

åh så himla himla fint det blivit!!

4 Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf:

skriven

Så himla fint det är! Längtar efter att ha något sådant, men är inte riktigt färdig med att bo i lägenhet än. :)

Svar: Men vi bor ju också i lägenhet så om man har tur kan man ha både och :) Förstår dock att det inte alltid är så lätt att få som man vill och det var en ren slump att vi fick en så här stor lägenhet!
Sandra Lundin

5 Victoria:

skriven

Så otroligt mysigt.

6 Pauline:

skriven

å vilken underbar plats!

7 Anna:

skriven

Ett tips, det går att äta rödklöver :)

Svar: Tack för tipset! Det går ju att äta lavendel och pelargon också men jag menade att de primärt är där för att blomma och inte för att ätas :)
Sandra Lundin

8 ISA:

skriven

SÅ fint, tänk den där platsen en solig sommardag. Åh skulle äta alla frukostar där :)

9 Molly Rodin:

skriven

Ser så himla mysigt ut!

10 Wilda:

skriven

Så himla himla mysigt och fint!

11 linah:

skriven

riktigt fint:D!

12 Vajb:

skriven

Så mysigt det ser ut!

13 Alice:

skriven

Åh vad mysig! Önskar så mycket att jag också hade en uteplats men det är inte riktigt så när man bor i lägenhet..

14 Carolina:

skriven

Så mysigt och fint! Vill också ha en uteplats! Sa precis till min sambo: "Jag vill ha en altaaaaan" i ungefär samma tonläge som ett barn som tjatar om godis, hehe. Men före det blir en altan måste vi tömma och riva en vebod...känns drygt! Men det är superbra med mål och i detta startskede kan jag inspireras av din fina uteplats!

15 Beata:

skriven

så drömmigt ni bor sandra!!!

Kommentera här: