Recept: Sparris med pumpakärnor och fetaost

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150612_8477
AAAH alltså sommarmat <33 Är så förundrad över att mat alltid känns så lätt och härlig så fort sommaren närmar sig. Och då har vi ju inte ens nått skördesäsongen än när jag bara kan gå ut och plocka saker i trädgården, vilket verkligen gör det lätt och härligt att laga mat. Känslan är i alla fall välkommen för det finns inget jag avskyr så mycket som att känna mig tom på inspiration när det kommer till matlagning.
 
I vanlig ordning har jag inspirerats av ett amerikanskt recept och eftersom de kan vara lite kniviga att ta sig igenom med alla cups och sådär så har jag översatt det efter bästa förmåga. I originalreceptet ströddes pistagenötter över sparrisen men jag tog sånt som blivit över efter att jag gjort granola och därför fick det bli en mix mellan pumpakärnor och solrosfrön. Funkade super och jag tänker att även mandelflarn eller andra nötter passar lika bra!
 
20150612_8457
  Sparris med pumpakärnor och fetaost
1 knippe grön sparris
2 dl valfria nötter (jag tog pumpakärnor och solrosfrön)
olivolja
fetaost
persilja
 
4 msk olivolja
1 msk vinäger
1 msk citron eller limejuice
1 msk honung
salt, peppar
 
Untitled-1
Skölj sparrisen och skär bort någon centimeter längst ner på stjälken. Placera dem i en smord form eller på ett bakplåtspapper och sätt in i ugnen på 200 grader i 5 minuter.
 
Krossa under tiden nötterna i en plastpåse med hjälp av en hammare eller i en hushållsmaskin om du har en sån. På med lite mer olivolja och strössla sedan över nötterna och skjutsa in sparrisen i ugnen igen i 15-20 minuter.
 
Blanda under tiden vinägerdressingen, ringla den sedan över sparrisen, smula över fetaost och persilja. Klart!
 
20150612_8495
På riktigt ett väldigt snabbt och enkelt recept. Sparris + nötter + honung + citron + fetaost + persilja = dögott. Punkt.
1 Klara Amanda:

skriven

Mmm, det låter övergott. Och vilka himla fina bilder, vill kliva in i dem och äta upp allt.

2 Julia Müller-Sandvik:

skriven

OMNOMNOM! Lätt och fräscht och somrigt minsann!

3 MATILDA ROSQVIST:

skriven

åh jag som älskar sparris!!

4 Klara Andersson:

skriven

gott det såg ut

5 Charlotte:

skriven

Ja det vore roligt! :)
Imponeras av dina matbilder. Så härliga! :) Man blir sugen på att prova med en gång när men ser dem.

6 Jess:

skriven

Sparris alltså, är lite skeptisk men borde kanske ge det en ny chans? Inte provat det på flera år eftersom jag inte tyckte om det då, men vem vet, det kanske faktiskt är gott? Dina bilder får det iaf att se väldigt gott ut!

7 johanna:

skriven

sommarmat är fan det bästa, och det där såg ju helt fantastiskt ut!!

8 Vajb:

skriven

Åh!!!! Det där såg ju hur gott ut som helst!!

9 Anna María:

skriven

Men alltså vad gott det här lät. Sparris tillhör en favorit hos mig!

10 Rebecca Larsson:

skriven

Åh kära nån. Måste genast hitta ett veganskt alternativ för fetaost, kanske scramblad tofu!

Kommentera här: