Majas Möhippa

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150607_7747
Hej! Nu kommer det längsta inlägget i mannaminne men jag måste bara få berätta om möhippan som jag var på i helgen. Den var så ofantligt rolig och om ni själva behöver möhippe-tips tycker jag att ni ska spana in den här dagen :)
 
Kort intro bara; Möhippan var för Viktors lillasyster Maja. De är sammanlagt fem syskon (precis som vi är i min familj) och Maja och jag är lika gamla.
 
20150607_7344
Det var såklart tvunget att regna lite eftersom vi höll till i Göteborg.
 
20150607_7355
Men det gjorde inget för alla var spända och förväntansfulla. Vi förberedde med lite bubbel innan den blivande bruden anlände men eftersom hon inte dricker alkohol hade tärnorna valt att köra på alkoholfritt hela dagen igenom, något som passade mig ypperligt!
 
20150607_7358
Det har blivit en liten tradition att som blivande brud i familjen Stigert anlända till sin möhippa på motorcykel.
 
20150607_7375
Av med mc-kläderna och på med hemmagjord tiara och sidenband.
 
20150607_7382 20150607_7385 20150607_7392
Sen vandrade vi ner mot havet där vi bredde ut filtarna och dukade fram fika.
 
20150607_7430
Maja fick en påse med inslagna paket (ett från varje person) och så skulle hon öppna ett i taget och gissa vem det var från samt försöka förstå vilken historia/minne de representerade. Bra sätt för oss andra att få lite koll vilken roll alla har i Majas liv.
 
20150607_7458
Sen var det dags för henne att ta ett dopp i havet. Ser inte så lockande ut va?
 
Untitled-1
Men doppade sig gjorde hon i alla fall!
 
20150607_7499
Strax därpå satte vi oss i bilarna och åkte iväg till nästa anhalt.
 
20150607_7507
Som före detta spelare i basketligan var det givet att något sådant skulle stå på schemat. Men att det var rullstolsbasket förstod hon nog inte förrän hon sänktes ner i stolen av sina systrar.
 
20150607_7561
Det här kan ha varit den absolut roligaste sporten jag testat i hela mitt liv! Har ni inte spelat rullstolsbasket tycker jag absolut att ni ska testa det.
 
20150607_7596
20150607_7594
Vi fyllde på energi med lite baguetter med mozzarella och pesto <3 och godiset vi fått i våra små goodiebags. I dessa låg även små individuella lappar med uppdrag om ett litet "tal" vi skulle hålla vid middagen som berörde Maja på något sätt.
 
20150607_7607
Tärnorna hade dessutom gått hem till den blivande maken och ställt frågor som "Hur träffades du och Maja?" "När blev ni tillsammans?" "Vad var det första du föll för med henne?" och "Hur ser ert liv ut om tio år?". Innan Johans svar spelades upp fick Maja säga vad hon trodde att han skulle svara och trots määängder med frågor svarade de prick samma på alla utom om hur många barn de skulle ha. Så roligt för oss andra att få lära känna dem ännu mer på det sättet :)
 
20150607_7629
20150607_7641
Nästa anhalt var i en smedja eftersom vi alla skulle få lära oss att arbeta i silver. Alla skulle få göra varsin berlock att hänga i ett armband som Maja fick och hon själv fick tillverka en silverring.
 
20150607_7646
Det var lite pilligt men väldigt, väldigt roligt och något jag aldrig ens testat tidigare. Jag gjorde ett litet katthuvud :)
 
20150607_7666
Vi åkte vidare och parkerade bilarna vid hamnen i Långedrag och drog på Maja en ögonbindel igen. Hon sa "ååh, jag fryser bara jag tänker på att jag ska behöva bada igen" men det var som tur var inte vår tanke.
 
20150607_7678
Hennes svärfar hade nämligen lagt till i hamnen med en enorm yacht som vi alla hoppade på.
 
20150607_7682
20150607_7721
Som tur var hade vädret slagit om så vi kunde sitta ute och njuta av solen hela vägen ut till Hönö.
 
20150607_7739
Väl framme på ön blev vi bjudna på fruktiga drinkar på restaurangen Franses som ägs av Majas fästmans syster. #caughtgramming btw.
 
20150607_7758
Sen började vi traska vidare mot svärföräldrarnas hus där vi skulle äta middag och spendera resten av kvällen. Stötte på den här supersöta katten på vägen.
 
20150607_7768
Och deras hus är ju bara för härligt.
 
20150607_7786
20150607_7803
20150607_7819
Mys i trädgården under tiden som Maja fick i uppdrag att måla av sin blivande man ur minnet.
 
20150607_7802
Under tiden hade kocken Peter kavlat upp armarna i köket där han börjat tillaga vår middag. Eftersom Maja är vegetarian var hela menyn vegetariskt och hans specialité var visst friterade grejer vilket innebar att vi bland annat åt friterad chévre + färskpotatis med rödbetsskott. SÅ SJUKT GOTT!
 
20150607_7840
Maja hade även fått en engånskamera under dagen med uppmaningen om att ta en selfie med alla som var involverade i möhippan. Ska bli så kul att se bilderna sen!
 
20150607_7867
20150607_7870
Var svårt att få plats med alla goda rätter i magen men OJ vilken måltid det var.
 
20150607_7891
Mycket skratt, lite tårar och många fina berättelser senare började mörkret sänka sig över den lilla verandan som vi satt i. Då begav vi oss mot färjan som tog oss in till fastlandet igen. Vilken dag! Vilken lycka.
1 Anna:

skriven

ÅH! Ser så himla mysigt ut. Min kompis hävdade häromdagen att möhippor ska vara lite pinsamma och jobbiga vilket jag inte höll med om. Ska visa henne detta. Verkar varit en superdag!

Svar: Ja, gör det! Skulle aldrig gå med på att göra sånna saker :P
Sandra Lundin

2 Klara Amanda:

skriven

Det ser verkligen urmysigt ut. Orkar förresten inte med hur fina fönster huset har! Dröm.

3 Boel:

skriven

Underbart det ser ut och låter som :D

4 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Det låter som en underbar dag!! Vilka härliga bilder!!!

5 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men vilken härlig dag! Silversmidet såg ju jättekul ut och så fint att hon fick ett armband med era berlocker <3
Och maten sen, såg ju nå så sjukt gott ut :D

6 Sandra:

skriven

Ser ut som en riktigt fin dag & hippa! Jag är inte så mycket för pinsamheter så om man själv ska ha hippa en vacker dag kan man ju hoppas att det blir i denna stilen!

7 Hanna:

skriven

Gud vad fina bilder, så krispiga!
Du förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar! Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Le Creuset till Eva Solo kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint och helt gratis. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://goo.gl/BepLJk

8 Ellen:

skriven

Oh maj gad maten! Och vilken dag! Ni ser ut att ha haft en väldigt bra dag :)

9 Mikaela:

skriven

Gud vad härligt det ser ut! Älskar idén om att göra ett armband och att alla får skapa en berlock. Så roligt! En del tycker ju att man ska göra pinsamma grejer och skämma ut sig på möhippor, jag skulle tycka att det var jättehemskt. Den här typen av möhippa gillar jag mycket bättre!

Svar: Nej fy, önskar så att de som kommer planera en eventuell möhippa för mig i framtiden föstår att jag inte alls vill göra såna där skämmiga och jobbiga saker. Vi hade verkligen en perfekt dag eftersom vi gjorde så mycket tillsammans också och det enda bruden fick göra som vi slapp var att bada i havet, vilket kändes rätt skönt ;)
Sandra Lundin

10 Jess:

skriven

Vilken fantastisk möhippa! Håller med Mikaela, den här typen är helt klart att föredra framför att skämma ut sig offentligt, både ser ut och låter som en urmysig och rolig dag :)

Svar: Nej fy, skulle aldrig vilja ha en sån möhippa där man ska göra pinsamma saker. Då skulle jag nog gå hem ;)
Sandra Lundin

11 Julia Müller-Sandvik:

skriven

UNDERBART! På min möhippa fick jag blåsa egna dricksglas :D

Svar: Men åh, låter sjukt kul ju! Det vill jag verkligen testa någon gång :) Var det svårt?
Sandra Lundin

12 Céline:

skriven

men gud så härliga och underbara bilder!!

13 Timeoftiger:

skriven

Vilken härlig möhippa!

14 ISA:

skriven

oj, dygnet med 67 timmar kändes det som! så mycket bra ni hann med :D vet du att jag sitter och planerar en möhippa right now? detta var sjukt bra inspo, tack o bock<3

Svar: Nej det hade jag verkligen ingen aning om, vad spännande :D
Sandra Lundin

15 Mikaela:

skriven

Eller hur samma här! Jag är lite rädd att en i mitt kompisgäng som är rätt bossig skulle vilja ordna något sådant pinsamt och jobbigt... Har förvarnat två andra i gänget att om så sker ska de lägga in ett veto för att jag verkligen verkligen inte vill det. Inte för att jag ens är förlovad men ändå :P

16 Pauline:

skriven

vad roligt!

17 Simone i Berlin :

skriven

Vilken fin möhippa. Så himla genuint omtänksam! Min mardröm vore en sådan där möhippa som innehåller massa utklädande och förnedring, men det är ju precis så här det ska vara <3

Kommentera här: