Den första skörden + hamburgertips

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
20150622_9907
Ett smultron här, lite örter där men nu också ett helt jäkla knippe med rädisor! När trädgården börjar leverera slår mitt hjärta i allt snabbare takt även om känslorna är dubbla. För det finns ju inget härligare än att faktiskt ha saker att skörda samtidigt som tomrummet  de lämnar i rabatten är problematiskt och lite sorgligt för mig. Rädisor är ju bra på det sättet att de, under gynsamma omständigheter, växer upp från frö och blir klara att äta på ungefär tre veckor. Därför kan man så dem under hela sommaren för att alltid ha några att mumsa på.
 
20150623_9977
Men vad ska man då göra med dem? Ja, förutom att äta dem som de är, ha på mackan eller i sallader tycker jag att det godaste man kan göra är att lägga in dem. Jag testade detta när jag gjorde Banh mi's och min affär saknade rättika och det var så himla gott! Fint förresten att en rädisa blev hjärtformad <3
 
Untitled-1
Skiva rädisorna tunt, lägg i en burk och häll över en blandning av 1 dl ättikssprit 12%, 2 dl socker och 2,5 dl vatten.
 
Förra sommaren hade vi dille på att testa olika  hamburgare från den här sidan. Vissa lät läskigare än andra men en del fullpoängare fanns det minsann och vi har till exempel testat den här grekiska varianten. Just nu är min favorit en enkel burgare med ketchup, senap, majonäs, lök, inlagd gurka och inlagda rädisor. Godare än ni tror, lovar!
 
20150622_9910
Det är inte för sent att så rädisor och de är inte så himla kinkiga med hur de växer vilket innebär att man till och med kan odla dem inomhus på vissa ställen. Den sorten som ger så vackra färger heter Easter Egg och den långa varianten heter French breakfast.
 
1 Mikaela:

skriven

Kan det bara ta och bli riktigt varmt och soligt nu så att allt sätter fart? Jag har bara örter jag kan ta av nu, blir så frustrerad på att det går så långsamt :P Om jag hade gillat rädisor bara lite grann hade jag nog planterat det med nu bara för att få någonting att skörda :P

2 Tanten:

skriven

Ohh, jag vill ha en trädgård nu! Älskar att kunna gå ut och plocka delar av middagen. Nu har jag iof bara balkong så det blir persilja, grönkål och tomater för fulla muggar.

3 Beata:

skriven

vilken underbar middag! och hjärtformade rädisan<3

4 Frida.:

skriven

Hej! Jag vill bara lämna ett litet avtryck hos dig. Jag hittade din blogg för bara ett litet tag sedan och sen har jag fastnat. Du verkar vara en sån himla fin tjej som verkligen tar till vara på livet. Du är fortfarande äkta och genuin i det du skriver, samtidigt som bilderna du tar är rena drömmen! Sluta aldrig skriva! och jag hoppas att allt du drömmer om ska gå igenom. Kram från en tjej i Örebro som hejar på dig och önskar dig framgång!

5 Ellen:

skriven

Åh så gott!

6 Sriwanna Salomonsson:

skriven

Gotte!

Kommentera här: