Recept: Egengjord pasta med basilika

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Har ni tittat något på historieätarna? Alltså jag älskar att bli inkastad i ett årtionde eller i en epok och bara få leva mig in i hur allt funkade då. En av Lotta Lundgrens slutmeningar i det senaste avsnittet var att kvinnorna blivit mer och mer utspökade i takt med att de har haft allt mindre att säga till om. Ytterst intressant tycker jag! Men det var ju mat jag skulle prata om, eftersom det är väldigt central del i programmet.
 
Om ett avsnitt skulle göras om 2010-talet så antar jag att det ekologiska och närodlade skulle stå i centrum men också det hemlagade och egengjorda. Det finns väl inget som är så fint som att göra allt själv, eller hur? När Sandra delade med sig om en länk till hur man gör egen pasta insåg jag att det var alldeles för länge sedan jag gjorde det. Men framför allt också att mina basilikaplantor nu är så vintertrötta att det blivit dags att skörda allt och sedan lägga dem på komposten. Därför blev dagens lunch hemmagjord pasta med basilika.
 
Egengjord pasta
5 dl mjöl (helst durum men jag mixade vetemjöl special och rågmjöl - vilket gjorde degen så mörk)
4 ägg
 
+ eventuell smaksättning (jag valde alltså basilika)
 
Blanda ihop mjöl och ägg med händerna tills det blivit en smidig deg. Om den är för kladdig kan du tillsätta lite mer mjöl och om den blir för torr kan du hälla på en skvätt olivolja. Lägg sedan in degen i kylen i minst en halvtimme. Därefter är det dags att kavla ut den och köra genom pastamaskin om du har det eller strimla för hand om du inte har en maskin. Kavla ut degen tunnare än du tror, när du tror att du är färdig kan du gott kavla en liten stund till - då blir det som bäst!
 
Koka i rikligt saltat vatten i tre minuter och servera sedan med dina gottigaste tillbehör. Jag hade en kräm med soltorkade tomater, basilika och starka små chilifrukter. Perfekt lunch!
 
1 Beatrice:

skriven

Åh, så gott! Har aldrig testat att göra egen pasta, men det kanske är dags snart... Drömmer ju annars om all världens köksmaskiner, inklusive pastamaskin, hehe. I framtiden i ett större kö, så får man väl tänka. Låter väldigt gott dock!

2 Sanna Preifelt ❤:

skriven

Alltså wow. Jag kan inte förstå att varenda inlägg här är så himla bra. Du är så duktig att jag vill gråta nästan, wow wow wow! Jag önskar att jag också hade den här tiden, energin och kreativiteten som du har. Jag förstår, på grund av tidigare inlägg, att vi lever helt olika liv, men jag tycker ändå att ditt liv verkar så himla skönt och härligt. Jag hoppas att du kan ta till dig av alla fina kommentarer du får, och inte känner ngn press. kram till dig <3

3 Sandra:

skriven

Pasta ser ju spännande ut men skålen! Åh, den fick det att klia rejält i mina keramikfingrar. SÅ himla fin!

4 Hanna:

skriven

Perfekt timing på det här inlägget, vi fick en pastamaskin i julklapp och har tänkt att inviga den i helg! Och visst är Historieätarna fantastiskt! Jag älskar verkligen Lotta, tycker att hon verkar så rolig, klok och finurlig. Dessutom pratar de om så himla intressanta saker utöver maten tycker jag, älskar den lilla inblick man får i hur människor levde, hur levnadsstandarden var och problematiken som fanns ur en klass- och genussynpunkt. Mycket intressant!

5 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Mums!

6 Maria Ekblad:

skriven

Åh så fina matbilder, som vanligt! Du borde göra en kokbok, både skriva och fota. :)

7 charlotte:

skriven

sv: Tack för att du berättade det åt mig. Nu vet jag att jag inte bara kan svara direkt i bloggen.

8 ISA:

skriven

herre.min.skapare. (och det där var något positivt)

9 Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix:

skriven

Någon gång skulle jag vilja göra egen pasta

10 Nathalie Tegelstam:

skriven

åh va gott! :) kram

11 Charlotte - Stories by me:

skriven

Ser supergott ut. Önskar jag var intresserad av matlagning :) Ser så rofyllt ut. Ha en fin dag!

12 Kajsa-Stina:

skriven

Men gud vad gott det ser ut! Och vad duktig du är som gjort egen pasta också :D Själv så använder man den färdiga som man köper haha.. Har nog inte talangen riktigt att göra pastan från grunden tyvärr :(

13 Juliane:

skriven

Så gott med egengjord pasta! Vi köpte en pastamaskin samt ravioliform förra året och använder båda väldigt ofta. Har jag ont om tid och inte durumvete hemma så gör jag pizzoccheri (pasta med bovetemjöl) istället, funkar bra även utan maskin.
Googla 'pizzoccheri alla valtellinese' - bovetepasta med ost, savoykål och potatis - ett fantastiskt vinterrecept som du kommer gilla, tror jag. Perfekt mat efter en lång skogspromenad!

14 Tora (torahansson.blogg.se):

skriven

Åh, vad gott det ser ut :)

Kommentera här: