En övning för jobbiga situationer

Jag tänkte att det här inlägget skulle få bli en liten uppföljning på dagens podd, så jag hoppas att ni har hunnit lyssna på den redan. Efter att jag hade gått in i väggen 2011 hade jag en riktig lång väg framför mig innan jag mådde helt hundra igen. Jag började inte gå i terapi förrän ett år efter sjukskrivningen och även om jag är glad att jag gick dit så hade det nog underlättat om jag börjat gå ännu tidigare än så.
 
Jag gick till en fin gammal man som heter Bosse och som hjälpte mig med alla poliser i mitt huvud som hela tiden sa åt mig att göra mer & bättre och att jag inte dög som jag var. Den typen av terapi som han utövade var inte den där terapeuten lägger huvudet på sne och säger "sååå hur kände du dååå?" utan med handfasta tips från honom kunde jag komma vidare i vardagen. Här är en övning som han lärde mig och som jag plockar fram när jag hamnar i en situation som jag mår dåligt i.
 
För att demonstrera de olika stegen i övningen ska jag ta ett av mina gamla problem som ett exempel. Det som står i fetstil är de hörnstenar som övningen bygger på, så skriv ner dem (eller spara det här inlägget) och ta fram när ni behöver lätta på ångesten en aning.
 
Situation:
En allt för påträngande vänskad där jag känner mig utnyttjad och alldeles tom på energi.
 
Känslor:
Irritation/Ilska
Skuldkänslor
Avsky
 
Tankar:
Känns som att jag kvävs i vår relation då hen ALLTID behöver min tid och slukar den utan att ge något tillbaka.
 
Beteende:
På grund av detta undviker jag hen vilket leder till en ännu sämre relation där jag hela tiden har skuldkänslor.
 
Acceptans:
Jag har börjat acceptera att det är såhär situationen är och att jag måste sätta gränser för att få det att funka
 
Lösning:
Jag talade helt sonnika om för min vän att jag inte klarar av att vara så spontan som hen vill utan måste planera in det jag gör/ska göra för att klara av varaden. Dessutom sa jag att jag inte vill prata i telefon.
 
Släpp det:
Min vän svarade "Jag förstår!" och sen dess har vi träffats två gånger och haft det jättekul.
 
Alltså såhär: Vad mår du dåligt av? Försök sätta ord på situationen och känn därefter igenom kroppen på jakt efter vilka känslor den här saken framkallar hos dig. Vad har du för tankar kring det här? Hur får det dig att reagera? Kan du göra något åt situationen (JA! Det kan man alltid. Det är här det börjar hända saker. Du ska alltid känna att du börjat acceptera situationen, annars har du inte tagit dig tiden att bearbeta det tillräckligt)? Vad skulle lösningen kunna vara och hur tänker du försöka fixa det? Vad hände sen? Blev det pannkaka av alltihop? Blev det bra? Skit samma, du har tagit dit ut ur det jobbiga så nu är det hög tid att bara släppa det.
 
När man mår dåligt eller har ångest för något så hjälper det oftast inte att säga åt sig själv "men kom igen nu, bara gör det" utan det som hindrar en gör ju det av en anledning. Jag har alltid haft jättesvårt för att svara på sms, mail och i telefon men med hjälp av övningen ovan har jag kunnat bestämma hur jag ska tackla de situationerna. Eftersom jag själv vet var problemet ligger kan jag rätt lätt även tala om det för andra, säga att "såhär ligger det till" och ofta förstår alla vad man pratar om och accepterar det. Så tänk igenom en jobbig sitation och öva lite!
1 Timeoftiger:

skriven

Tänkvärt inlägg. Det var ju roligt att det gick så bra mellan dig och din vän! Men min erfarenhet är att när man förändras och börjar sätta gränser, så försvinner en del av vännerna. Sorgligt men nödvändigt.

2 Emilie :

skriven

När du skrev att du har svårt att svara på mail och sms och så inser jag att jag har samma grej för mig. Troligtvis inte av samma anledning men det blev lite av en uppenbarelse för mig. Att det liksom inte måste vara jobbigt att svara i telefon eller öppna ett sms. Jag ska definitivt spara inläggett och ta och fundera över mina automatiska reaktioner. Var längesedan jag gick hos min terapeut och jag har helt klart glömt en massa grejer jag kom fram till hos henne! Det är kanske mer färskvara än man fattar detta med terapi. Tack för påminnelsen och kram!

3 frida:

skriven

det där var väldigt bra. tack för att du delar med dig av tips!!

4 josefine.:

skriven

viktigt och bra inlägg. har själv en historia av allvarlig ångest. det gäller att lära sig förstå sina känslor, de grundläggande känslorna som får en att må dåligt. att respektera sina känslor och stå för dem, för de kan aldrig vara fel. kram

5 Charlotte - Stories by me:

skriven

När jag fick en utmattningsdepression som höll sig kvar i mer än 1,5 år (om den ens gått över än..) så fick jag plats i en stressgrupp hos ett företag som arbetar med konkret stresshantering genom KBT bland annat. Det var riktigt givande. Hittade sidor och problem men även styrkor jag hade som jag inte visste om. Till exempel så är jag perfektionist, i mina ögon var jag bara noggrann.. Mitt sätt att tackla det är att slarva med mening ibland. Ju mer man utsätter sig för det desto mindre ångestladdat blir det men det kan ta ett bra tag. Noggrann kommer jag alltid vara men kan nu mera somna även om kuddarna i soffan ligger snett ;) Kram!

6 Rebecka:

skriven

Ångest ångest denna ångest som hängde över mig länge. Det charmigaste med att ta över sin ångest och lära sig tackla den är att man blir 100 gånger starkare när man lyckats!

7 christin:

skriven

Fint inlägg och fint att våga prata om ångest. Jag blir alltid förvånad över att ångest fortfarande kan vara så tabubelagt (vilket jag brutalt upptäckte när jag började prata högt om att en graviditet inte alltid är en dans på rosor för hjärnan och hjärtat). Heja dig!

8 Vicky:

skriven

så himla bra och viktigt. alltså man måste bara SÄGA grejer ibland. för det mesta är det nåt bra. alla vet inte alltid vad man går runt och tänker och känner. hurra för framsteg!

9 Anna ♥ FOTOMEDMERA - fotoblogg med inslag av musik, film, konst & vardag:

skriven

Bilden med spindelnätet var verkligen jättefin :)

10 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Sista bilden är något så enkelt som gårdagens kokta grönsaker doppade i frityrsmet och friterade. Det är ruggigt gott och troligen onyttigt :P

11 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Känns som en bra vän förstår.
Jag har valt att inte ha nära vänner. Jag har istället väldigt många bekanta. Jag fixar inte att ge tillbaka i relationer nämligen, mina autistiska drag gissar jag men så är det bara

12 Rebecka:

skriven

Sjukt bra och klokt! Ska testa detta nästa gång.

Kommentera här: