Recept: Honungskakor med rabarber

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
För någon månad sedan fick jag frågan ifall jag ville välja ut några grejer jag gillade ur Balders Hage's egna serie Strömshaga. Jag kikade runt lite och fick sån akut längtan efter att få duka upp med härlig fika på altanen när jag såg vilka produkter de hade. Så jag tackade ja och tänkte att så fort det blev varmt nog skulle jag bjuda in till kalas och igår var en sån dag då det passade perfekt. Fika dukades fram och så bad jag granntjejerna komma över en stund
 
 Vanligast förekommande i mitt hem just nu: omplantering. Känns som att jag lägger upp bilder på det var och varannan dag nu men jag har inte hur många krukor som helst så de får liksom ärva av varandra. Så fort en har flyttat till en större flyttar resten efter och så håller vi på så. Tänker att det här säkert är supertråkigt för er som inte är ett dugg intresserade men för mig känns det som att jag har tio barn och ytterligare nio på väg ;)
 
Jag hade bakat honungskakor med rabarber, en uppskattad kaka som gick fort att svänga ihop. Här kommer receptet ifall du också blir sugen på att bjuda på fika i vårsolen.
 
Honungskakor
1 plåt
 
250 g smör
1 dl honung
1 liter havregryn
5 dl socker
5 dl mjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljpulver
500 g rabarber eller annan frukt/bär
 
Smält smöret i en kastrull och häll sedan ner socker och honung och låt det smälta. Rör ihop övriga ingredienser i en bunke och tillsätt sedan blandningen från kastrullen. Bred ut allt på en pappersklädd plåt, strö över rabarbern och baka i ugnen på 175 grader i 20 minuter. Dela i bitar direkt när kakan tas ut ur ugnen för sedan stelnar den till rejält. Om du som jag inte klarar dig utan en endaste liten citronbit kan du ringla över vit choklad med citronsmak på de färdiga bitarna. Servera som de är eller med vaniljsås eller glass.
 
Saften som bjöds på var min hemmagjorda flädersaft efter det här receptet.
 
Det här inlägget är ett samarbete med Balders Hage. För att ni ska veta prick vilka produkter som kommer från dem har jag länkat dem här: Spånkorg, trälåda, ullpläd, kanna, marmorskiva, tång, sopborste, glasburk med kran, glasflaska. Som en extra fin grej erbjuder dem er 20% rabatt på er order ifall ni uppger ATILIO vid beställningen.
 
1 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Åh vad fint! Älskar Balders Hage <3
Och längtar galet efter rabarber! Men känns liksom tråkigt att köpa i affären? Hoppas de har kommit upp rejält på landet nästa gång jag är där :D

Svar: Älskar också den affären :D Jag hade några påsar kvar i frysen eftersom jag snålat så med dem hela året. Fattar inte varför jag gör det egentligen. Ska bli bättre på att använda upp alla bären när helst jag är sugen istället för att hålla på dem. Men ja, håller tummarna för att de tittat upp nästa gång du är där :)
Sandra Lundin

2 ISA:

skriven

åh herre min skapare. Vad gott <3

3 Hey Emelie:

skriven

Men Sandra! Jag ÄLSKAR de här bilderna! Alldeles somriga och underbara! <3

4 Ulrika:

skriven

Så glad för din skull att du börjat få göra den här typen av inlägg. Och du har ju verkligen hittat en samarbetspartner som passar ditt uttryck i bloggen, så att det känns äkta och inte störande på något vis. kul! (och superhärliga bilder etc etc, allt det där vanliga som jag alltid tycker typ).

5 Gabriella:

skriven

Jösses vilka fina bilder! :)

6 Fru Boholm:

skriven

Oj, vad gott det såg ut och härliga bilder!

7 jonna:

skriven

Åh, så gott det ser ut. Måste prova göra dom en dag :)

8 Jessan:

skriven

Åh vad gott det där lät, får nog sno lite rabarber hemma hos mina föräldrar nästa gång jag är hemma och baka lite :)

9 Frida:

skriven

asså dina receptinlägg ser verkligen ut som att de är tagna från en drömmapp på pinterest, jäklar i havet vad du är bra Sandra! Superfina bilder och så fin text och så bra allt.

Och du, tack så mycket för det lilla paketet som trillade ned i brevlådan häromdagen! Så fint så jag blev alldeles varm och glad i hjärtat <3

10 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Så härliga bilder, blir också så sugen på kalas i trädgården när jag ser dem :) Vilket roligt samarbete förresten, så fina grejer och ett så härligt inlägg det blev av det hela, kul! :)

11 VERONICA - fashion blog:

skriven

ÅH vad underbara bilder, herregud vad jag älskar dina foton. Ser SÅ gott ut, måste ju bara testa!! :) Kramar tjejen!

12 Rania:

skriven

Åh låter jättegott! Ska verkligen spara det receptet! :D rabarber <3 ÄLSKAR glasburken med kran! Finaste ja sett hittills (de är ju lite inne nu). Jättefina bilder som alltid! :*

Svar: Ja det är riktigt härligt att få komma in i andra trevliga människors liv och vardag och se och lära sig saker. Jättekul verkligen! Vill också göra mer sådant :) och sprida sådan kunskap <3

13 Sara i Åre - TRÄNINGSGLÄDJE:

skriven

men åååh Sandra kom hem till mig och plantera lite! :) (och baka) :) :)

Svar: Haha det hade jag GÄRNA gjort!
Sandra Lundin

Kommentera här: