Era bästa tips

Jag tänkte att vi kunde börja den här veckan med att lista era absolut bästa tips. Kommer man på mer saker får man gärna skriva det i kommentarsfältet så fyller jag på efter hand! Lite mindre boktips den här gången än förra så vill man ha tips på vad man kan läsa är det bara att klicka här eller att kika i min boktipset-kategori.
 
Att lyssna på, läsa och se
♥ Det har kommit en ny podcast om psykisk ohälsa som heter #jagärsjukihuvudet. Tips!
♥ Kolla på kortfilmen Nudisten på SVT är mitt tips när det gäller något att se.
♥ Sen tycker jag alla borde läsa Elin Wägner.
♥ Historisk kostymdramaserie (främst 1700-talets Skottland) med lite sci-fi och en del romatik: Outlander
♥ Se film på minuten på svt play, med bästa Emma Knyckare som berättare!
 
♥ Läs den här listan
♥ Lyssna på podden "Not too deep with Grace Helbig" bästa avsnitten är den med Tyler Oakley och den med Flula.
♥ För tidsfördriv på tåg/buss lyssna på P3 dokumentär
♥ Titta på Centralskolan på youtube
♥ Läs gå vilse. En fälthandbok av Rebecca Solnit.
 
♥ Mitt tips är att lyssna på Institutet om man som jag åker tåg dagarna i ända. Enda nackdelen är att man riskerar att skratta rakt ut åt Karin och Jespers roliga och knäppa kommentarer, men det är det helt klart värt. Intressant och kul!
♥ Om man som jag är intresserad av historia vill jag tipsa om historiepodden där man även kan få sig ett gott skratt och blå hästen som är en familjepodd där de diskuterar historia!
♥ Se den här videon om body image och bodyshaming
 
Livet i stort
♥ Börja helgen med att städa hemmet så att du kan slappna av sen under de kommande dagarna
♥ Våga fråga om sånt du är nyfiken på även om det gäller fakta eller andra människors känslor. Ofta får du svar och kommer den personen och kanske även dig själv lite nämre. Erkänn när du inte kan eller vet något istället för att hummande nicka med.
♥ Klättra i träd (det gjorde jag igår) SJUKT underskattad aktivitet!
♥ Mitt bästa life hack är att ha små hörlurar och sedan hörselkåpor ovanpå dem, så kan man dammsuga (som är så tråkigt) samtidigt som man lyssnar på något bra! Mycket mer roligt!
 
♥ Att ligga och titta på molnen är så otroligt underskattat.
♥ Fira allt ni kan, minsta lilla namnsdag eller annan fin händelse. Behöver inte vara med alkohol (men inför gärna mer bubbel i livet överlag) men ändå med lite extra lyx.
♥ Köp blommor på torget i din stad! Blir inte lika dyrt som att köpa i blomsterbutik men det är otroligt vilken skillnad en bukett i ditt hem kan göra!
♥ Titta folk i ögonen
♥ Sätt Iphonen på flygplansläge så laddar den dubbelt så snabbt!
 
Kläder & Skönhet
♥ Tycker ALLA som använder bh borde gå till en riktig underklädesaffär och få hjälp med den verkliga bh-storleken samt att testa en som sitter bra och ser fin ut på just DIG. Har trott i säkert tio år att jag hade en storlek och bara köpt i den storleken på h&m och så visade det sig att jag borde ha två storlekar större egentligen!! Testade säkert 10 olika och det var bara en som satt riktigt bra och skönt och gav rätt stöd. Kostade ju en mindre förmögenhet såklart men från att ha hatat mina bröst och bara velat göra dem mindre och plattare med en tight och trång sportbh är jag nu superbekväm med dem.
♥ Gör en vanlig tofs, dela på håret ovanför snodden och stoppa in hela tofsen där. Enklaste och finaste frillan.
♥ Klipp inte av håret och gör inte slingor med den mörka färgen för att dölja utväxten för det kommer se grönt ut och försök inte rädda alltihopa genom att färga allt hår med ännu en mörk färg för DU KOMMER ÅNGRA DIG JÄTTEMYCKET OCH VILJA GRINA VARJE GÅNG DU SER DIG I SPEGELN PGA KÄNNER INTE IGEN DIG SJÄLV (obs ett tips jag hade velat ha typ lite tidigare). (GAHHHH)
♥ Avsluta varje dusch med att duscha i kallt vatten. Jag i alla fall känner mig piggare och fräschare av det
♥ Vanlig nagelborttagningsremover fungerar att ta bort fläckar på vita sneakers -
sååå lätt å bra blir det också!
 
Bloggar & Instagram
♥ Instagrampoesi: @bagatellerna
♥ bokpoesi på insta <3
♥ Leta upp roliga blogglistor och fråga ut en partner, vän eller familjemedlem. Roligt att få ställa den typen av frågor till någon som inte bloggar.
♥ Bloggen "johanna i kulla" tycker jag om! lantlig och fin.
♥ #kahkaha och #direnkahkaha på instagram
 
Mat
♥ För att spara pengar kan man börja köp matvaror med kort datum. Mycket av detta håller bra i frysen. Vissa affärer är bättre än andra på att rea ut och Hemköp i Annedal och fruktaffären på Landala torg är de bästa.
♥ Blanda egen müsli
♥ Jordnötssmör (i allmänhet) - speciellt bra för veggisar pga innehåller bra med protein och bra fetter + mättande
♥  Koka ägg i samma kastrull som te/soppa eller vad du nu gör för att spara på vatten å disk
♥ Ha ägg och tomater i rumstemperatur och inte i kylen! det är ju deras "naturliga habitat" så de beter sig liksom bättre då och smakar bättre också.
♥ Gör egen pesto. Inte svårt och miljarder gånger godare än den du kan köpa på burk.
 
♥ (Vet inte om detta finns i affärer utanför Falun men om) köp Skedvi-bröd (knäckebröd), hette tidigare Vikabröd, vilket också finns i butikerna nu men vikabrödet blev sålt till Leksands knäckebröd och Skedvi(uttalas skäve)brödet är nu det ÄKTA (som gräddas för hand i samma lokaler som vikabrödet tidigare gräddades i). Jag bor i vika och brödet kommer härifrån, hurra, det är det godaste knäcket!
♥ Tips på världens godaste röra (till jordgubbar/grillat/ugnsgrönsaker/kycklinggryta, den är god till typ ALLT): mosa fetaost, lite turkisk yoghurt/gräddfil i en skål, ha i hackade basilikablad, riv limeskal och pressa lite av saften i feta-geggan och NJUT.
♥ När det är grått och kallt ute, drick chai-te med mandelmjölk, kanel och honung. Ger riktig myskänsla och värmer både kropp och sinne!
♥ Salviapasta.... livets bästa!
 
Resetips, affärer och sevärdheter
♥ Ett tips för alla åksjuka,(läs jag), eftersom åksjukan uppstår när hjärnan tror att man rör sig fastän man sitter still så kan det hjälpa att röra på benen när man sitter ner.
♥ Var lite ambitiös innan en resa och sätt ihop kompendie med all information på ställen ni ska bo på, saker ni vill se och mat ni kommer att äta. Låter kanske drygt och onödigt men att vara sin egen reseledare gör att man får ut så mycket mer av resan. Testa en gång i alla fall!
♥ Åk till London i mitten av juni kostar typ 300-400 kr för flyg med Ryanair från Köpenhamn
♥ Om du bor i eller nära Helsingborg rekommenderar jag att gå och se utställningarna på Dunkers Kulturhus, Art Couture och Borderlands är helt fantastiska.
♥ Mitt tips den här gångenn blir en liten affär (eller kedja?) jag hittade via en blogg för ett par timmar sen! Den heter Notre Dame och finns bland annat (eller enbart?) i Köpenhamn! Massa fina inredningsprylar osv. Webbshop här!
 
Kreativitet, odling & djur
♥ Hitta valfritt pyssel på pinterest och gör det, alltid lika kul med något nytt som en har gjort själv!
♥ För att slippa mördarsniglarna i trädgården kan man lägga ut kaffesump i jorden och sätta en koppartråd runt krukor och pallkragar. Så slipper man döda dem.
♥ Jag sparar alla plastpåsar man får med sig när man handlar i matbutiker och då menar jag inte de påsar man själv lägger frukt och grönsaker i, utan de som kommer med bröd, frysta grönsaker, pasta, godis, toalettpapper osv. (Det är galet hur mycket plast som används.) Dessa använder jag sedan som hundbajspåsar, det funkar jättebra!
Det innebär att jag inte behöver köpa några bajspåsar överhuvudtaget vilket är bra både för plånboken, men främst för miljön.
Om du inte har hund själv kanske du känner någon som har det och vill testa det här. Jag har bett familj och vänner att spara sina åt mig och det gör de mer än gärna!
♥ Sen tycker jag man skall skriva en lista på allt man längtar efter i vår och sommar, och sen se till att göra varenda sabla punkt så ofta som det bara går, om det så skall ta ända till September! Man längtar så mycket till den ljusa tiden av året så det gäller att leva så mycket man kan!
♥ Den mest inspirerande trädgårdsboken The Secret Gardener av Elin Unnes.
 
För att må lite bättre
♥ Komma över någon man tycker om är nog det svåraste att ge tips till för det måste få ta sin tid. Sörj, var ledsen men fastna inte i detta utan försök se det positiva emellan. Som en bra film, ett snack med en vän, att krypa upp i mammas famn osv. Försök inte glömma men bli inte arg på dig själv för att du glömt att tänka på det på en stund. Berätta för någon eller skriv ner allt du känner och för varje vecka som går kommer nyanserna i de orden eller känslorna blekna eller förändras.
♥ För att komma över någon: gråta, gråta, skriva, skriva men också tycker jag träna och äta bra. så himla viktigt.
Bara gör det
♥ Hantera stressig vardag: meditera 10 min varje dag
♥ Besök en kyrka om du inte gjort det utanför skolavslutningar, konfirmationer, dop osv. Man behöver inte vara troende för att njuta av atmosfären och känslan.
 
Vill bara avsluta med att säga att ni är så fantastiska. Så kloka och engagerade och jag är så glad över att ha så pass nära kontakt med många av er som kikar in här. Tack!
1 Linnéa :

skriven

Vilket fantastiskt inlägg!

2 elise:

skriven

så vansinnigt många bra tips! älskar sånt här :) borde vara ett återkommande tema i din blogg :D

Svar: Det ska jag se till att det blir, är ju en jätterolig grej :D
Sandra Lundin

3 Rebecka:

skriven

Vilken grej! Kärleken har en dipp just idag och så länkar du till Jag är sjuk i huvudet! Vi lyssnar nu. Kram och tack igen för bloggen

4 nikki:

skriven

om man som jag är intresserad av historia vill jag tipsa om historiepodden där man även kan få sig ett gott skratt och blå hästen som är en familjepodd där de diskuterar historia!

Svar: Tack för tipsen!
Sandra Lundin

5 Lovisa:

skriven

Vilket underbart inlägg! Jag blir sjukt inspirerad. Älskar att Outlander hade en plats på den!

6 Sara :

skriven

vilka otroliga bra tips, många av dom har jag aldrig ens tänkt på.

7 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

då har jag 2 vardags hack - som underlättar livet lite ;-)


- Sätt Iphonen på flygplansläge så laddar den dubbelt så snabbt!

- Vanlig nagelborttagningsremover fungerar att ta bort fläckar på vita sneakers - sååå lätt å bra blir det också!

KRAM

8 Maria Ekblad:

skriven

Men så många fina och kloka tips! Och bilderna, så somriga!

9 Alexandra:

skriven

Helt fantastiskt. Så mycket kloka ord! Blir otroligt inspirerad.

10 Beatrice:

skriven

Måndags-pepp to say the least! Så himla glad att detta kom upp idag, behövde verkligen verkligen det.

11 Fredrikapåvinden:

skriven

Wow vad mycket fina tips och klokheter. Så himla fin läsning <3

12 Janie:

skriven

Vissa tips var riktigt bra :)

13 Cornelia:

skriven

Underbara tips!

14 Julia Alvina:

skriven

Vickys just do it-lista är BÄÄÄÄST! Och nu måste jag kolla upp outlander!! Låter som bästa kombinationen av bra grejer i en och samma serie!

15 Fru Boholm:

skriven

Vilken underbar blogg du har. Här kommer jag att kika in fler gånger för inspiration.

Jag är själv en bokmal men det är sällan jag stöter på härliga bloggar med läsfokus som inte är renodlade recensionsbloggar. Kul att äntligen hitta en sådan :)

Ha en fin dag :)

16 Denise:

skriven

Åh vad mycket fina tips!!

17 Sofia:

skriven

Så fint! & bra tips :)

18 Anna María:

skriven

En så himla bra lista med massa fina tips! ♡♡♡

19 ISA:

skriven

det här inlägget var bland det bästa ju! tänk vad folk sitter på kloka saker <3

20 Fanny:

skriven

Älskar denna lista! har tagit fleera timmar att gå igenom dem och kika in på alla länkar osv, kommer spara och återkomma till den då och då!
Sådan här inspiration är den bästa. ha det bra!

Kommentera här: