De bästa böckerna jag läste 2014

Idag är det världsbokdagen och som den bibliotekarie jag är vore det ju skam om jag inte uppmärksammade den på något sätt. Fick ett så fint mail från Sanna som bor i Barcelona. Hon ville bara berätta att man i Spanien även firar St Jordi idag vilket man gör genom rosor och såhär beskrev hon det. "Det är himla vackert att strosa genom staden när trottoarerna är blomsterprydda och affärerna staplas fulla av boktravar. Vänner och kära ger varandra en bok och en ros, och jag tycker det är ett fint sätt att lyfta läslusten!". 
 
Så fint ju! Jag började skriva månatliga boktips här på bloggen i augusti förra året men tänkte ändå göra en liten sammanfattning av favoriterna från 2014.
 
Låt vargarna komma är egentligen en bok som hittas på hyllan för ungdomsböcker men som trots det har ett bra och vuxet berättarspråk. Den handlar om June som genomgår en livsförändring då hennes älskade morbror går bort i aids. Kampen som boken handlar om spänner sig från att vara en vilsen tonåring som känner sig annorlunda och ensam, till förbjuden kärlek och genom familjehemligheter och skam. Det tog mig bara några dagar att läsa ut den och boken var perfekt som läsning ute i solstolen eftersom jag inte ville lägga ifrån ig den. Jag önskar dock att den lämnade mig med en finare historia och en djupare förståelse, tyckte större delen av boken bestod av moment där man känner "Men åh, bara förklara hur allt ligger till så ordnar det ju sig - det blir bara värre om du är tyst eller ljuger!" och då vill man ju att huvudpersonerna får en riktigt grym upprättelse i slutet, men den här boken avtog lite mer avsvalnat än vad jag hoppats på. Ändå en riktigt bra bok och jag ska definitivt hålla utkik efter kommande verk av den här författaren.
 
Det här omslaget tycker jag är så lurigt för enligt mig får det boken att se ut som en deckare, och det är en genre som jag väldigt sällan läser något ur. Stör mig förresten på typsnitttet som gör att det ser ut som att det står lagar istället för jaga men jaja, boken heter i alla fall Hjärtat jagar allena på svenska men den ursprungliga titeln är så mycket bättre där den heter The heart is a lonely hunter. Detta ihop med att den coola bruttan på bilden debuterade med boken när hon var 23 år gammal, att det dessutom hände 1940 och att boken ändå känns väldigt samtida ger den nästan redan nu högsta betyg.
 
I stort handlar boken om en dövstum man, boendes i den amerikanske södern, som får lyssna på en rad människors innersta tankar och känslor. Av någon anledning känner de alla att han är den enda som förstår dem och deras längtan, trots att han själv, av uppenbara skäl, aldrig själv yttrar ett ord. McCullers skriver på ett sätt som får en att inse vilken otrolig förståelse hon hade för det mänskliga släktet, dess tankar och komplexa ideer. Varje gång jag hade lagt ner boken kände jag en enorm längtan efter att få plocka upp den igen och fortsätta läsa om karaktärerna och deras liv. Det är inte så ofta jag diskuterar det jag läser med Viktor men den här gången var jag tvungen att ständigt hävda att det kan vara en av de bästa böckerna jag läst.
 
På baksidan av boken står det bland annat såhär: "Hänförda kritiker kunde inte begripa varifrån en tjugotreårig kvinna från djupaste Södern fått sådana häpnadsväckande insikter om rasskillnad, begär och mänsklig skörhet."
 
 Ett tag dök den här boken upp vart jag än vände mig, det skrevs om den i tidningar och på bloggar och frågades efter på biblioteket var och varannan dag. Med 800 sidor och beskrivningar som är otroligt omfattande och ordrika så förstår jag att det tog Donna Tartt tio år att framställa den. Eller, jag vet inte om hon skrev på den i tio år men det är i alla fall elva år sedan hennes andra bok kom ut.
 
Boken handlar om Theo, vars värld förändras totalt efter att ha upplevt ett fruktansvärt terroristattentat på ett konstmuseum i New York. Som trettonåring förlorar han sin mamma vilket blir början på hans förvirrade resa  som vi får följa i boken. Men med honom från museet följer den lilla men ovärdeliga målningen Steglitsan. Detta blir hans livs mest åtråvärda skatt och mycket av det som sker händer i förhållande till just den tavlan.
 
I stunder är boken riktigt deprimerande och vissa kapitel var mindre intressanta än andra men över lag är den en sjuhelsikes bra historia. Jag menar det verkligen, vilken berättelse! Som sagt, det är en tjock bok med många sidor men trots det ville jag aldrig lägga ner den och sluta läsa. Historian utvecklar sig i en rasande fart och man är hela tiden nyfiken på vad som kommer att hända. Boken rekommenderas verkligen och om inte annat så bara för att man ska få läsa det sista kapitlet som var det finaste i hela boken.
 
I en recension i Svenska Dagbladet hittade jag det här citatet "I den depressiva tonen äger den måhända ett slags perfektion." och tyckte det beskrev den här boken så väl. Den handlar om William Stoners liv från ung pojke och fram till hans död. På samma sätt som den behandlar allting, hans innersta väsen och alla yttre omständigheter så handlar den knappt om någonting. Jag vet inte hur jag ska beskriva denne man på bästa sätt men han har liksom ingen ambition till att söka något större än det han har. Han har en galen hustru, en för honom nästan främmande dotter och en nemesis på universitetet som förpestar hans tillvaro. Trots detta gör han absolut inget åt saken, allt får bero och han verkar nöjd och tillfreds med det. Som ni kanske märker så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken, jag vill tipsa om den men vet liksom inte riktigt vad det är jag tipsar om. Har ni läst den? Dela gärna med er av era åsikter i så fall!
 
Det här är en otroligt fin men sorglig bok som är pricksäker på så många vis. Tänkte skriva vad boken handlar om men kopierar det istället från förlagets hemsida eftersom det säger det så bra.
 
"Caroline och David växer upp på Södermalm, med ett särskilt band mellan sig. Syster och bror, två hjärtan som slår i takt, fyra öron som lyssnar. Tillsammans upptäcker de sin del av staden, skapar sig en värld långt från det som är svårt och obegripligt. Men världens sorger kryper allt närmare David, och han ser det som sin uppgift att bekämpa alla orättvisor, att rädda människorna. Till slut kan inte Caroline skydda honom från hans tankar och infall, från en likgiltig och oförstående omgivning. När han glider in i psykisk sjukdom och hon samtidigt vill börja en ny tillvaro klipps bandet. Under många år lever de parallella liv, men så sker något som åter för dem samman."
 
Det finns inte så mycket att säga, en bra bok med ett bra språk och en handling som får en att både tänka och känna. Läs den, helt enkelt!
 
Böcker som jag läste och verkligen gillade innan bloggen kom in i mitt liv:
1 maria:

skriven

Du har exakt samma boksmak som mig! Alla dessa böcker är mina favoriter med. Den jag inte läst är den av Felicia Stenroth, så den måste jag ju läsa nu! Stoner var helt fantastisk det var den där känslan som bara vissa böcker ger en. En sorts melankoli om att livet bara susar förbi...Har du läst något av Richard Yates? För hans böcker påminner verkligen om John Williams. Du har förresten världens finaste blogg. Men den ger mig också endel kreativ ångest...ibland. Du verkar aldrig bara stirra in i väggen som jag ofta gör....kram m

Svar: Men åh vad roligt :D Jag har faktiskt inte läst något med honom men måste skriva upp det på min läslista nu känner jag. Tack snälla för tips :) Kram
Sandra Lundin

2 maja:

skriven

Tack för boktips! Det behövde jag verkligen. Kanske kan det hjälpa mig in i en läsperiod igen. Hoppas! :)

3 Malin / Inte vego, men:

skriven

Visste ej att det var världsbokdagen idag. Tack för tipsen!

4 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Bra med lästips! Jag håller på med en nu, som är riktigt bra (lättsmält), men jag är så dålig. Tänker att IDAG SKA DET LÄSAS. Sen när jag ligger i sängen på kvällen och har 1% vakenhet kvar i kroppen så ba JUSTJA. AJA IMORGON SKA DET LÄSAS! Repeat, repeat, repeat.

Min bästa bok 2014 var i alla fall Livet efter dig. <3333

5 Smäm:

skriven

Håller på att läsa Steglistan nu. Älskar den, men håller med att man blir väldigt deppig stundvis. Höll på att bryta ihop ibörjan. Många fina tips :) kram

6 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Vad härligt med lite boktips! Är själv en bokälskare!

7 Ebba Molin:

skriven

Jag lånade två böcker igår på bibblan. Har lovat mig själv att plocka in lite skönlitterärt och inte bara sitta med nosen i kurslitteraturen.... läsa är ju trots allt det bästa som finns!

8 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Som jag längtar efter att ha samvete att läsa annars än kurslitteratur, bara dryga månaden kvar nu! Jag sparar dina fina tips till dess :)

9 Carolina:

skriven

Åh ja! Så himla bra med boktips inför resan jag ska på om två veckor! Tack! Badkarsbilden är ju helt fantastisk för övrigt; att ligga i badet och läsa är bland det bästa jag vet.

Och som svar på din kommentar: ja, jag är typ "avundsjuk på mig själv", hehe. Ska bli jättespännande att träffa hönsen, hämtar dem på lördag så då får du hänga med i hönseriet från början! :) Ha en fin kväll!

10 Jess:

skriven

Håller på att traggla mig igenom Steglitsan nu och det måste vara något fel på mig för jag fattar verkligen inte. Mådde SÅ dåligt under hela perioden i Las Vegas och även om det är bättre nu 500 sidor in så förstår jag ändå inte tjusningen med den här boken. Kan inte riktigt sätta fingret på vad (utöver det uppenbart tragiska och deppiga) men den fångar mig inte.

11 Pauline:

skriven

vad roligt med lite boktips! jättefina bilder dessutom :)

12 Sandra Leone:

skriven

Åh vad mysigt med boktips.
Älskar Låt vargarna komma. Grät nästan över varje sida men ändå, så fin.

13 Jessica:

skriven

Boktips är alltid välkommet! Åh den där boken Steglistan har precis jag som alla andra velat läsa. Dock hade jag glömt vad den hette, så det var bra att du tipsade om den!

14 Catrine:

skriven

nu blev jag sugen på att läsa! :) kände att alla de titlar på böcker du läst innan bloggen kom till, var väldigt spännande! Även Hjärtat lagar allena! Riktigt bra tips, jag skrev ner dessa så jag kan läsa dem framöver!;)

15 Anna María :

skriven

Låter som ett gäng bra tips detta. Läste ut låt vargarna komma för några veckor sedan och gillade den väldigt mycket. Fin bok liksom.

16 Boel:

skriven

Åh vad många underbara lästips! Tack snälla :D

17 Maria:

skriven

Så roligt med boktips. Hoppas att fler tar efter och lägger ut sina bästa boktips på sina bloggar. I dagens elektroniksamhälle behöver vi verkligen påminnas om riktiga böcker.

18 Emmelie:

skriven

Vad mysigt med lite boktips! Steglistan får nog bli min nästa bok att läsa! :)

19 Fani:

skriven

Åh perfekt med lite tips på bra böcker inför sommaren :)

20 Mohammedi's | Art, model & designer:

skriven

grym

21 Elisabeth:

skriven

Åh, jag blev riktigt sugen på att läsa nu. Perfekt med lite boktips! :) Jag älskade Låt Vargarna Komma, tror att det var melankolin och karaktärernas sorgearbeten som slog hårt hos mig, snarare än själva historien. Jag har haft planer på att läsa Stoner, men är inte helt säker på om den kommer falla i min smak. De recensioner jag har läst verkar pekar på att man antingen älskar- eller hatar den.

22 Johanna:

skriven

Hjärtat jagar allena, verkar vara ett bra tips!

23 Junitjej :

skriven

Tack för dessa boktips!!

24 Sanna Rosell:

skriven

Va kul att du spred vidare de spanska traditionerna till svenska trakter! Jag rivstartade St. Jordi med en bok till mig själv (Guru!) och givetvis en ros. Nu ska jag fortsätta fira helgen med ditt jordnöts -och morotspålägg och bläddra vidare i min bok... Ha en trevlig helg!

25 Alicia:

skriven

Läste aldrig klart "låt vargarna komma" men borde kanske göra det nu!

26 Louise:

skriven

Vad roligt med boktips, de här ska jag kolla upp!

27 Kajsa:

skriven

Va kul med lästips. Älskar att läsa, även om jag tyvärr har en förmåga att komma av mig ibland ...

28 JOSEFINE -:

skriven

Åh, vill verkligen läsa de två första - speciellt the heart is a lonely hunter. Svinbra inlägg! x

29 Johanna:

skriven

Jättefin blogg, det där ser ju jättemysigt ut!! :)

30 Melanie:

skriven

Kul att hitta en fellow reader. :) Trots att jag läser mycket så har jag faktiskt inte läst någon av böckerna du listade.

Kommentera här: