Tjoho, det blir en podcast!

Min mediekonsumtion har verkligen sjunkit drastiskt under de senaste åren. Vi har visserligen en tv hemma men dock inga kanaler, utan vi använder den bara för att se på serier vida datorn, och därför har allt slötittande försvunnit helt ur mitt liv. Jag måste säga att det är skönt att aktivt välja vilka tv-program man ska konsumera istället för att bara mata hjärnan med skräp. Detta gör ju att jag inte har någon koll alls på dokusåpor, reality- och tävlingsprogram, något som faktiskt inte gör mig det minsta. Musik är även det något jag av oförklarlig anledning nästan helt slutat lyssna på. Jag är en sån tråkmåns som lyssnar om och om igen på samma sak och i längden blir det väl tröttsamt antar jag. Och internet kollar jag av någon gång då och då när min hjärna är redo för lite nya intryck.
 
Det enda som egentligen bara växt sig större under de här åren är mitt lyssnande av podcasts. Ibland är det skönt att i tystnad låta hjärnan arbeta helt själv men 99% av alla hushållssysslor blir så mycket roligare med en podd i öronen. Det finns en hel del grymma svenska sådana som jag gärna fördriver tiden med, många med härliga och roliga samtal mellan två kompisar. Men de jag verkligen fastnar mest för och bara vill plöja 30 avsnitt på raken är de som behandlar ämnen som kreativitet, skapande och faktiskt också bloggande - både som fenomen och yrke. När jag får höra hur andra människor tänker kring ämnen som jag själv klurat på eller hör smarta lösningar som jag aldrig ens tänkt på så känner jag mig otroligt inspirerad. När jag läser en riktigt stor och bra blogg kan jag ibland känna att det jag själv presterar är rätt så uselt men när jag lyssnar på en podcast med alla dessa stora bloggare får jag istället hopp om att jag själv kan nå dit en dag.
 
Det enda tråkiga är att det inte finns (i alla fall inte som jag hittat - men rätta mig gärna om jag har fel) några sådana podcasts på svenska. Och egentligen så skriker mitt inre "Avslöja inget förrän det är klart, Sandra. Tänk om du inte fullföljer det du lovat eller misslyckar längst vägen. Då blir det ju rätt pinsamt." men för en gångs skull ska jag istället se mitt lilla avslöjande som motivation till att faktiskt fortsätta framåt. Ni kanske redan har förstått det men jag har alltså beslutat mig för att lita på mina ingivelser och faktiskt starta en egen podcast. En som ska behandla just de där ämnena som de flesta nog faktiskt vill ha reda på, även om man kanske inte visste det innan man tryckte på play.
 
Såhär i början är jag i full färd med att lösa allt praktiskt och "boka" lite gäster men det är en sak ni hemskt gärna får hjälpa mig med och det är att hitta på ett bra namn. Jag uteslöt alla egna förslag där mitt namn eller bloggnamn dök upp för den här podden är inte till för mig eller för att göra mig "känd". Den är till för att ge alla er (och mig själv) lite extra pepp och inspiration samt att vara er vän i blogosfären. Jag skulle gärna vilja ha ett kort namn som får en att förstå att hörnstenarna är inspiration, kreativitet och bloggande. Mitt egna förslag var inspirationskällan men det låter både lite pretto och faller en aning platt. Vad tycker ni? Är ni grymma på sånt här och kan hjälpa mig att spåna fram ett namn? 
 
Sen får ni hemskt gärna ge övrig feedback på vad ni tycker om iden, om det är några speciella ämnen ni vill att vi ska prata om eller om det är några gäster ni är nyfikna på. Åh, jag är så pepp på detta. Nu kör vi!
1 lovisa:

skriven

SÅ pepp på detta! säg absolut genast till när podcasten finns ute för lyssning!

namn är himla svårt. hmm, kanske... bloggpeppen? skaparandan? gnistan? jag vet inte. lovar att säga till om jag får en namn-uppenbarelse!

2 Liselott:

skriven

Wow, du är så modig och driftig och har så många kloka tankar och idéer!!! Spännande vad du kommer att använda för röst ;)
KRAM!

3 Beatrice:

skriven

Åh, ja! Jag som också börjat älska podd-formatet blir så himla glad för detta! Hoppas det blir av! Men namn är jag tyvärr helkass på. Hur kommer man liksom på något i stunden som man trivs med i evigheter? Ångrar alltid mitt bloggnamn efter ett tag och har bytt typ 4 gånger sen jag började blogga... Men jag längtar efter en kreativ podd!

4 Mikaela:

skriven

Åh vad roligt! Ska bli spännande att lyssna på! Är skitdålig på att komma på namn så har inte så mycket till tips där tyvärr... Har du sett vad kul att niotillfem tipsar om din blogg idag? :D Det förtjänar du verkligen!

5 Maria:

skriven

Åh vad roligt. Jag älskar poddar så det här lär bli awesome! Säg till när den är lyssningsbar!

6 livet med Asperger och kronisk smärta:

skriven

älskar dina bilder

7 linda:

skriven

Åh, så jävla pepp på det här. Och total duggar Lovisas idé med gnistan som namn på podden

8 Cornelia:

skriven

KUL! Bara "Källan" som namn tycker jag :) enkelt men gömmer lite bakom. lycka till!

Svar: JA! så bra förslag, det blir det!
Sandra Lundin

9 Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

skriven

Vad spännande med en pod :)

10 La Linda / Better Bloggers:

skriven

Superbra idé, det behövs verkligen fler platser där man som bloggare kan få tips och stöd kring sitt arbete.

Därför tänker jag också passa på att tipsa om Better Bloggers, Sveriges första branschorganisation för bloggare, som jag håller på att skapa. Tanken är att stödja ALLA bloggare, oavsett ämne eller storlek, och inspirera och utbilda inom ämnen som SEO, skatter och lagar.

Kika gärna in på betterbloggers.se och signa upp dig om du tycker det är intressant. Din blogg är verkligen en toppenförebild!

11 Jess:

skriven

Jag har verkligen inte fastnat för poddar, men har kanske inte gett dem någon direkt chans heller... Din idé låter dock väldigt spännande så den ska jag helt klart lyssna på :) När det gäller namn tycker jag Cornelias förslag var bra, "Källan". Kort och enkelt samtidigt som det rymmer mycket.

12 Tokyoyo:

skriven

Åh, så bra! Håller med om "prestationsångesten" inför stora bloggar, detta låter som en fin idé. Har nog redan luskat ut vilket namn det blev (>__<), men det första jag tänkte på var "bloggcasten" eller nåt sånt.

Kommentera här: