Chilisäsongen är här!

Hej! Här sitter jag och trär små chilisar på tråd. Skrev ju förra veckan om att den första frostnatten som gjorde att jag fick skörda alla mina återstående tomater. Även mina chiliplantor vill ha mycket värme och trots att detta är en planta som går att övervintra inne så valde jag att skörda de återstående chilisarna och sedan slänga plantan på komposten. När jag startade mitt odlande förra året skrev jag i en liten dagboksanteckning att det gjorde ont i hjärtat när jag slängde en skadad planta men nu är jag inte längre lika blödig. De är lätta att driva upp från frön och jag tycker det är så mysigt att få följa dem från start att det inte gör något.

Jag räknade och det blev 107 stycken som nu hängs på tråd för att få torka i köket. Den röda (Anaheim) levererade stora och maffiga frukter medan citronchilin istället gav mig ett helt hav med gula små fruktkroppar.

1 Mikaela:

skriven

Shit, 107 stycken! Från hur många plantor? Två? Haha min lilla hot wax chili har bara gett mig typ... fem! Men hälften av de är mogna - tips på chilirecept? Jag brukar sällan använda det i matlagning, men nu när man odlat själv är jag sugen :D

2 Susanna Maria J:

skriven

Gott med chili :D

3 Martin Lundberg:

skriven

Citronchili, jag antar att det är Hot Lemon? Fina frukter och fina bilder hur som helst!

4 Anonym:

skriven

Hur gör du för att få så många frukter? En annan liten fråga vet du hur man gör för att odla chili inomhus under vintern? Verkar lite svårt, men väldans trevligt:). Och förresten, din blogg är verkligen asbra! Är smått beroende av den!

Svar: Man beskär plantorna precis ovanför det första bladparet så att grenarna delar på sig och på så sätt genererar mer frukt :) Antingen så tar man sin redan befintliga chiliplanta och flyttar in den eller så sår man nya frön om man har tillgång till grym växtbelysning. Annars får man vänta tills februari då det brukar vara bra tid att så de första fröna. Tack snälla!
Sandra Lundin

5 Lisa:

skriven

Vet inte om min kommentar kom med eftersom jag glömde skriva namn. Men tänkte kolla om du vet hur man gör för att odla chili inomhus under vintern? Och även säga att din blogg är megabra och att jag är smått beroende av den.

6 Lisa:

skriven

Vet inte om min kommentar kom med eftersom jag glömde skriva namn. Men tänkte kolla om du vet hur man gör för att odla chili inomhus under vintern? Och även säga att din blogg är megabra och att jag är smått beroende av den.

7 Ina:

skriven

Så vackra de är dessutom!!

8 Ulrika:

skriven

satan i gatan, det var produktiv chili!

9 Småstadsfrun:

skriven

Vad härligt och så fina bilder. Det är något speciellt med att skörda..

10 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Vilka härliga bilder. Hur odlar man chili bäst?:)

11 Maria:

skriven

Åh det ser så roligt ut! Jag ska skaffa gröna fingrar på något sätt haha. :)

12 Therese:

skriven

Åh nästa år så ska jag se till att odla! Man får så mycket inspiration av dig!!

Kommentera här: