Lillplutten Elias

Nästa vecka har jag återigen bokat in bebisfotograferingar och därför tänkte jag nu passa på att posta några bilder på söta lilla Elias som jag tog för några veckor sedan. Han var bara sex veckor när vi tog de här fotona och åh, vilken guldklimp!
 
Jag har ju tidigare skrivit och rådfrågat er lite hur mycket man ska våga ta betalt för sina bilder och sådär. Hittils har jag fotat rätt mycket gratis eller mot liten betalning och då levererat alla bilder som jag tyckt varit bra. I några fall har det blivit uppåt 200 bilder men oftast brukar det bli någonstans mellan 50-100 bilder. Anledningen till detta är dels för att jag vill lära mig både att fota men också att redigera och för att jag och föräldrarna oftast gillar olika bilder. Att visa dem bilderna och låta dem själva välja ut sina favoriter är tyvärr inte ett alternativ då jag fotar i raw och alltså ändå måste behandla alla bilder för att i så fall kunna visa upp dem. Men något måste göras för jag märker att helheten på bilderna blir riktigt dåligt när jag ska redigera 200 stycken innan leverans. Om jag istället skulle sänka antalet till 20 skulle jag kunna lägga betydligt mycket mer energi på varje enskild bild och istället jobba mer med hudtoner och liknande.
 
Jag förstår att alla ni fotografer därute säkert har olika paket där man får antalet bilder efter priset man betalar. Men vad tycker ni själva är en rimligt mängd att leverera från ett tillfälle? Och ni som inte fotar men som kanske har köpt eller skulle vilja köpa bilder; hur många bilder "förväntar" ni er att få för, låt oss säga, en femhundring?
1 Maria:

skriven

Jag tycker att du kan göra några till gratis för att bygga portfolio, och sedan börja ta ordentligt betalt :) 500 kronor för 20 bilder och fotografering tycker jag är väldigt lite. Kanske ta 2000 istället? Fast jag är dålig på att sätta pris men det hade jag nog tagit minst.

Sedan ÄR det ju läskigt att ta betalt, men det är bara att våga. För annars så blir det sån prisdumpning i branschen och alla fotografer som tar högre priser blir utkonkurrerade.

Men heja dig, du är ju jätteduktig!

Och till sist, vad gullig lugg han har :D

Svar: Jag tror inte jag skrev 20 bilder någonstans men ja, 500 är ju superbilligt. Tänkte mest att om alla hade olika priser vore det smart om man kunde få ut ett ungefärligt antal bilder en femhundring gav en. Jaja, var kanske lite rörigt tänkt ;) Tycker du har väldigt smarta svar i alla fall. När jag väl börjar ta betalt kommer jag verkligen försöka stå på mig och sätta ett fast pris som är rimligt. Men som du själv skriver så måste jag bygga upp en portfolio först och det är ju det jag sysslar med just nu. Känns viktigt för mig att själv kunna känna att jag faktiskt kan leverera bra bilder. Känner till exempel att jag borde införskaffa ett objektiv med automatisk fokus för då hade nog mycket press försvunnit :P

Men tack så mycket för hjälpen, Maria!
Sandra Lundin

2 Boel:

skriven

Men vilken sötis :D

3 tinabanck.blogg.se:

skriven

Men ÅH vilken sötbit!

4 céline:

skriven

men gud vilka fina foton! Och en riktig sötis :)

5 Louise - vitmossa:

skriven

Vilken charmig liten :)

6 Gabriella:

skriven

Nämen åh vilken liten goding, så söt! Jättefina bilder!

7 Ester - ett kreativt liv:

skriven

Åh, vilka vackra foton på en sån söt liten skatt!! Vilken underbar frisyr dessutom. ❤

8 Malin Huusmann:

skriven

Du tar jättefina bilder, våga ta betalt!

Ett tips är att inte försöka snöa in för länge på varje bild! Och använd färdiga actions/presets så har du mycket av jobbet gjort. Jag brukar t ex nästan alltid öka kontrasten så då finns det färdiga presets för det när jag importerar osv.

Om du använder Lightroom kan du ju synkronisera flera bilder samtidigt så slipper du sitta och justera på alla var för sig. Och med tiden blir du ju snabbare.

Jag tar 3000 kr för en barnfotografering. Då är jag där i typ 45min/1 timme och lovar 30 bilder men levererar oftast fler.

9 MADDISENJ.SE:

skriven

Vilken sötnos, jättefina bilder

10 hanna, förbanna:

skriven

jättefina bilder! Jag tycker också att du kanske kunde göra som Maria här högst upp föreslår, det låter helt vettigt :)

sv: tack! Ja, jag ska försöka få tummen ur och göra det, kanske på lördag! :)

jag misstänkte det ;) nå, jag får vänta och se om jag för förlängning och söka allt som ser attraktivt ut medan jag väntar, jag har inte direkt mitt drömjobb just nu, men det duger så länge och jag får helt okej betalt :) helst skulle jag ha en fast tjänst där jag fick göra något kreativt men ändå strukturerat. A girl can dream, vet du ;)

11 Emma & Julia:

skriven

Åh vilken sötnos! Älskar hans frisyr på första bilden haha :)

12 K- S:

skriven

Tycker Marias förslag var bra.

Svar: Det tyckte jag med :)
Sandra Lundin

13 Mattlo:

skriven

Min spontana tanke är att 500 kronor är jättebilligt. Det kan väl knappast bli en dräglig timlön? Jag skulle bara förvänta mig ett fåtal bilder, typ tio, för en sådan liten slant. Meeeen så har jag svårt för det där med underbetalt arbete också (förutom om det är renodlat volontärarbete/aktivism såklart!).

Svar: Nej alltså jag hade inte tänkt ta betalt 500 kronor utan undrade mest hur många bilder man kan få för 500 kronor. Är det fem så förstår jag ju att det kan vara rimligt att ta 2000 för 20 bilder. Var mest så jag tänkte :)
Sandra Lundin

14 Sanna Preifelt:

skriven

Hm, nu har jag bara erfarenhet av när jag själv blivit fotad, och där har jag alltid betalt extra för att få raw-filer, och då alla. Jag förstår att det inte funkar att göra så alltid, men jag tänker att man alltid själv har sina egna åsikter om sitt utseende, medan fotografen har en annan. Jag jobbade i kundtjänst för skolfoto förut och märkte verkligen hur föräldrarna kunde tycka att bilderna var helt "superduperdåliga" eller vad man ska säga, medan jag inte tyckte det var något fel på dem. Men ibland ser man ju inte ut som sig själv, typ ;P

För en femhunka så tycker jag att 20 bilder är i högsta laget, som personen ovan skrev så är ju 500kr billigt, men samtidigt förstår jag att man ibland kanske inte värdesätter sitt jobb - jag värdesätter ju inte alltid det jobb jag gör digitalt även om det är webbdesign då... Jag tycker att 20 bilder + själva tiden du lägger ner på att både fota och redigera borde hamna på kanske 2000kr inkl moms, precis som någon annan skrev :)

15 Sara:

skriven

Vilka fantastiska bilder :) Jag tycker att mellan 2000-3000 är lagom om man får ca 20-25 bilder. Även om jag inte är något proffs på att fota så kostar det ju en del med objektiv och så vidare, arbeta man med det som dig så lägger man även ner tid på att gå igenom bilder och kanske fixa till dem med mera. Så inte under 2000 iaf :)

SV:Åh så glad jag blir, tack så otroligt mycket fina du :) !! KRAM

16 MATILDA:

skriven

Åh gud vad söt! :D

17 smäm:

skriven

Sicken sötnöt :D

18 ♀ THE REVOLT ♀:

skriven

ÅH! :'( Så himlans söt hane! på tal om Elias, det där namnet älskar jag! bästa killnamnet som finns tycker jag xD Vill att min son, om jag får en då, ska heta så ^^

Bra val av namn!^^

19 Mikaela:

skriven

Håller med många av ovanstående, 500 är jättejättebilligt, då kanske ungefär 5 bilder skulle ingå (och det skulle fortfarande vara billigt!). Tycker lätt du kan höja priset rejält och så får man fler bilder!

20 Sara Ekman:

skriven

vilken sötis! :)

21 Sabina :

skriven

Men vilken lite raring

22 ACIRES - Fotograf i Skåne:

skriven

Så underbara bilder och gillar speciellt den första!

Jag ska svara dig lite om mina tankar under eftermiddagen, har hunnit med att prova lite olika innan jag hittade något som passade mig! Men, hur lång tid redigerar du en bild i Camera Raw? Och redigerar du sedan i Photoshop efter det?

Kram

Svar: Tack snälla :)
Så svårt att säga hur länge jag redigerar en bild i camera raw för jag försöker bara dra lite i reglagen så att den blir så som den såg ut när jag tog bilden och då kopierar jag dessa inställningarna till de andra bilderna. Därefter öppnar jag dem i ps och lägger på en annan sparad action. Men jag skulle gärna vilja jobba mer med varje enskild bild och snappa upp färgstick och sådär i alla istället för att behandla alla efter samma mall, känner dock inte att jag kan göra det när jag först ska välja mellan 1000 bilder och sedan redigera 200 av dem.
Sandra Lundin

23 Victoria:

skriven

Men gud vilken sötnos. Älskar första bilden. Detta tycker jag är en sådan klurig fråga. Jag fotar sällan människor/djur längre då jag känner att man mest blir "utnyttjad". Men när jag väl fotar mot betalning får de 10st bilder för 200:-

24 ACIRES - Fotograf i Skåne:

skriven

Då verkar vi jobba likadant i CR och sedan photoshop!

Jag gör så att jag gör en snabb justering i CR och sen är det ju så lätt att förminska och spara bilderna därifrån och sedan använder jag mig utav något som heter Shootproof.com för att kunderna ska göra urval och javisst, det var super jobbigt i början att lämna ifrån sig ofärdiga bilder men jag påpekar alltid i mailet att bilderna är (nästintill i alla fall) oredigerade och ofta har dom fått se en tjuvkik innan så dom vet på ett ungefär hur det färdiga resultatet blir.

Men jag redigerade också alla bilderna i början, men så bra betalt har jag inte så det är lönt och det känns tusen gånger bättre att lägga 110% på dom bilderna dom väljer efteråt.

Sen det här med priser och paket är svårt. Jag har testat olika paket med olika antal bilder, paket med alla bilder och numera kör jag fotograferingsavgift och sen köper dom de bilder/produkter dom vill ha efteråt. Vilket jag känner ger mig så mycket mer.
När jag hade paket med ett visst antal bilder som ingick så nöjde sig folk oftast med dom bilderna som ingick medan jag nu har ökat min merförsäljning. Kanske att man kör ett dyrare paket med alla bilder och sen antingen mindre paket, eller som sagt, fotograferingsavgift +bilder.

Nu känner jag att detta blev rörigt och långt men det jag vill komma till, ta betalt från början. Även om du är ny, för det blir alldeles för svårt att höja sedan om du skaffat dig en kundkrets som vill ha det billiga.. Se då till att göra gratis fotografering i början och att det kanske ingår 2st bilder som tack och att dom sedan köper till bilder om dom vill. På så sätt ger du inte bort allt men får samtidigt mer erfarenhet!

Svar: Fantastiska tips! Tack, tack! Har dock lite följdfrågor känner jag!
Alltså när du skrev att man lätt kunde spara och förminska bilderna från CR blev jag helt förvånad. Kan man? Känns så klumpigt att först öppna alla där och sedan gå in i PS för att spara och krångla. Ditt sätt låter så mycket skönare! Är shootproof en gratissida?

Vet du vad, jag tror jag ska göra precis som dig om det nu är tillåtet att härmas på det sättet ;) Låter jättebra att ha en kostnad för själva fotograferingen, sen skicka ett sheet på bilderna och så får kunderna själva välja ut vilka de vill ha. Köper de inte många så blir ju arbetet för mig mindre och köper de fler får jag ju en summa pengar som täcker det där extra arbetet.

Hittils har jag fotograferat många barn från förskolan där jag jobbar eftersom jag ändå känner dem. Vissa är så tacksamma och betalar ändå medan andra (som jag till och med fotat två gånger) inte ens har mailat ett tack. Känner att det är så otacksamt arbete att göra om man inte sätter rätt priser för folk har ingen som helst aning om arbetet som ligger bakom. Har en fotografering på en liten bebis imorgon och ska faktiskt säga till dem att de får två bilder gratis men att de gärna får kika på bilderna och sen köpa till fler om de vill! Tack igen för dina fantastiska tips!
Sandra Lundin

25 ACIRES - Fotograf i Skåne:

skriven

sv: Fråga på!
Om denna länken funkar så borde du se där var jag sparar; http://sv.tinypic.com/r/ermoa9/8
Först markera jag alla bilderna längst upp till vänster och sen sparar dom och ställer in var dom ska sparas och sen förminskar jag dom så det ska gå lite snabbare att ladda upp dom!

Shootproof är gratis upp till 100bilder i månaden tror jag. Jag betalar ca 60kr i månaden för att ha upp till 1500 bilder. Men ser man bara till att redigera efter dom gjort sina val så.. Shootproof är så bra också att man kan välja att sidan sätter logga på bilderna när man laddar upp dom. Innan redigerade jag i CR, öppnade i PS och sen förminskade, stämplade och sparade så sparar fruktansvärt mycket tid just nu!

Folk blir så.. och speciellt när det är gratis, tyvärr. Men testa så får du hålla mig uppdaterad hur det funkar! ;)

Svar: Tack igen för såå bra svar! Har bara två frågor kvar, hur mycket tar du för varje bild! Skulle du ha lust att vara med i podden och prata lite om detta? Att våga sätta priser och hur arbetet runt ett fotojobb kan se ut. Tror att det är dels såå många som drömmer om att jobba som fotografer men jag tror också att det är otroligt många som inte vågar ta betalt och som känner samma osäkerhet som mig. Hade varit superkul! Skriv din mailadress i så fall så slänger jag iväg ett mail med mer information :)
Sandra Lundin

26 Maria:

skriven

Ah, jag kanske läste lite slarvigt! Oj, fotar du med manuell fokus bara? Grym du är som kan få så fina bilder på barn trots att behöva pilla med det samtidigt. :)

Svar: Haha ingen fara :) Tycker du gav jättebra svar i alla fall så nu känner jag mig peppad till att faktiskt våga stå upp för mitt jobb och ta skäligt betalt. Tack! Men det är ett så onödigt krångel. Att ta naturbilder och matbilder är ju inga problem eftersom man har hur mycket tid som helst oftast men att fånga små leenden och blickar medans man meckar med fokusen är faktiskt lite knivigt. Så nu har jag beställt ett med automatisk fokus :) Tråkig som jag var så beställde jag exakt samma fasta glugg som innan, men är man kär så är man!
Sandra Lundin

27 Maria:

skriven

Äsch, gillar man något så gör man ju det :) Kul ändå med nytt objektiv! :D

28 Jessica:

skriven

Du fotar ju himla bra och du ska absolut ta ordentligt betalt för jobbet du gör! Priser har jag inte koll på, men skäms inte för att ta betalt kära du.

Kommentera här: